خودروی برقی نیاز به زیر ساخت دارد

خودروی برقی نیاز به زیر ساخت دارد
چند روزی که در فرانسه برای تست محصولات جدید رنو حضور داشتیم، نکته جالبی نظر ما را جلب کرد. در خیابان های پاریس و حتی روستاهای اطراف شهر، یکی از محبوب ترین مدل خودروها برای مردم، وسایل نقلیه برقی بود.
خودروهایی که عمما ابعاد کوچکی داشتند و می توانستند برای بسیاری از افراد به صرفه باشند. در فرانسه قیمت بنزین به نسبت بالا است و بیشتر افرادی که از خودروهایی با سوخت فسیلی استفاده می کنند، نسخه های دیزلی محصولات را می خرند. این کار باعث می شود تا آلایندگی ها کمتر شود و از طرفی هزینه سوخت گیری برای آن ها کمتر تمام شود. جالب است که این روزها صنایع خودروسازی ایران، برای تولید موتورهای ملی دیزلی تلاش می کنند، اما به علت وجود برخی قوانین و نبود زیر ساخت ها، مشتریان ایرانی نمی توانند از خودروهای سواری دیزلی استفاده کنند. برخی اعتقاد دارند که کیفیت گازوئیل ایران مناسب نیست و همین مسئله باعث شده تا خودروسازان و واردکنندگان هم اعتراضی برای عدم عرضه خودروهای سواری دیزلی نداشته باشند. حال ما روزگاری را سپری می کنیم که هنوز رانندگی با خودروی دیزلی به عنوان یک چالش در کشورمان شناخته می شود، در برخی فرنگستان ها، مردم از خودروهای برقی به راحتی استفاده می کنند. انگار همین دیروز بود که نشریات خارجی به مشکل شارژ کردن خودروهای برقی می پرداختند. شاید دیروز نبود، ولی سال ۲۰۱۴ مردم کشورهای اروپایی بخاطر کمبود ایستگاه شارژ به ندرت سراغ خودروهای برقی می رفتند. اما امروز بعد از دو سال این مشکل تا حد زیادی حل شده است توانسته مشتریان زیادی را نسبت به خرید خودروهای برقی راغب کند.
خودروی برقی نیاز به زیر ساخت دارد
جالب است بدانید که سهم زیادی از خودروهای برقی در فرانسه به محصولات رنو تعلق دارد. بعد از آن پژو و نیسان هم در این بازار تا حدی سهم به دست آورده اند. کمپانی تسلا هم با مدل S توانسته بازار خوبی را بین خودروهای لوکس در فرانسه بدست آورد. رنو با ZOE و Twizy توانسته نظر بسیاری از مردم فرانسه را با این دو خودروی برقی جلب کند. جالب است که از ویژگی های بازار این دو خودرو کوچک بودن آن ها است و فروش بالایشان حکایت از سلیقه مردم آنجا دارد. در خیابان های پاریس، خودروهای کوچک و جمع و جور بسیار دیده می شوند که گاهی برقی، هیبریدی یا دیزلی هستند. به غیر از ابعاد کوچک، وجود ایستگاه های شارژ مختلف و متعدد باعث شده تا آسودگی بیشتری برای استفاده از خودروهای EV بوجود بیاید.
با نگاه کلی و تجربه خیابان های فرانسه، می توان نتیجه گرفت که یکی از شاه کلیدهای هوای پاک و کنترل ترافیک در شهرهایی مانند تهران، خودروهای برقی هستند. تولید و عرضه این خودروها تنها کافی نیست و باید ارگان های مثل شهرداری، ایستگاه های شارژ متعدد این خودروها و موتورسیکلت ها را فراهم کند. همچنین واحدهای دانش بنیان مستقل در این چندساله نشان داده اند که ایران ظرفیت تولید و ارتقا فناوری در بخش خودروهای تمام برقی را دارد و در صورت توجه مورد نیاز از طرف مسئولین، می توانیم خط تولید خودروهای برقی را در ایران راه اندازی کنیم و این وسایل نقلیه پاک را با قیمت مناسب تر به دست مشتریان ایرانی بسپاریم.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.