خودروهای سنگین در مبادی ورودی تهران وزن می‌شوند

خودروهای سنگین در مبادی ورودی تهران وزن می‌شوند
رئیس پلیس ترافیک شهری : پس‌از انتقال خودروهای متخلف به پارکینگ بارنامه و وضعیت بار توزین‌شده به دادگاه ارجاع داده شده و جریمه مشخص می‌شود
آسفالت‌ خیابان‌ها نشست می‌کند، زیر لاستیک ماشین‌ها جمع می‌شود و چاله‌‌های بزرگ و کوچک می‌سازند که چرخ خودرو‌ها را پایین و صدای اعتراض رانندگان را بالا می‌برد.
به گزارش اخبار خودرو ، آسفالت‌ها جنس و زیرساخت خوبی ندارند و عوامل تخریب‌گرشان بسیار زیاد است. تناژ زیاد خودروهای سنگین و حمل بار از مهم‌ترین عواملی‌ هستند که عمر آسفالت‌ را کم می‌کنند و به روزشمار، پودر شدن‌شان سرعت می‌دهند. به‌همین منظور پلیس راهور برای کاهش آسیب‌های وارده به معابر و اعمال قانون، خودروهای سنگین را در نقاط ورودی شهر تهران توزین خواهد کرد.
توزین با باسکول‌های جدید
براساس ماده۸۶ ضوابط و مقررات حمل بار وسایل نقلیه باربری پس از بارگیری باید توزین شوند و راننده برگه توزین را تا مقصد همراه داشته باشد. رانندگان موظف هستند به دستور ماموران صلاحیت‌دار، وسیله‌نقلیه را برای توزین روی باسکول ببرند.
هرگاه ضمن توزین معلوم شود بیش‌از ظرفیت مقرر بارگیری شده است، بار اضافی تخلیه می‌شود. در این صورت مسئولیت انبارکردن و حفظ آن به‌عهده مالک و راننده است. ادامه مسیر وسیله‌نقلیه متخلف مشروط به پرداخت خسارت به وزارت راه‌و‌ترابری یا شهرداری است.
طبق این قانون از مدتی قبل باسکول‌های توزین خودروهای سنگین در پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی تهران بزرگ به‌کار گرفته شد و با استفاده از آن، وزن وارد بر هر محور خودروهای سنگین اندازه‌گیری می‌شود و درنهایت با جمع‌بندی، وزن نهایی کامیون به دست می‌آید.
براساس اعلام پلیس راهور باسکول‌ها سیستم جدیدی است که کار پلیس را در بسیاری موارد راحت کرده و دیگر نیازی به استفاده از باسکول‌های چندتنی نیست. کامیون‌ها با بار بیش‌از حد مجاز خود سبب وارد شدن خسارات به برخی ابنیه و معابر می‌شوند و علاوه‌بر آن وزن زیاد کامیون نیز سبب بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود.
به همین دلیل پلیس با استفاده از این باسکول‌ها که قابلیت جابه‌جایی و نصب سریع را دارند، در ورودی‌های شهر همچون بزرگراه بابایی، بزرگراه شهید خرازی، بزرگراه شهید یاسینی، بزرگراه آزادگان و … اقدام به وزن کردن کامیون‌ها می‌کنند و چنانچه وزن بیش‌از حد مجاز داشته باشند، نسبت به توقیف و جریمه آنها اقدام خواهد شد.
سرهنگ قاسمیان، رئیس پلیس ترافیک شهری در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» درباره اجرای این طرح گفت: «بر اساس مقررات جاری هر خودرویی که بیشتر‌از حدود تعیین‌شده، بار حمل کند، متخلف است. خودروها با دستگاه‌های توزین سیار که در نقاط مختلف شهر هستند، وزن شده و پس از توزین (وزن شدن)، اگر متخلف شناخته شوند، به پارکینگ فرستاده خواهند شد.»
وی درخصوص مراحل قانونی برخورد با این دسته از متخلفان اظهار کرد: «پس‌از انتقال خودروهای متخلف به پارکینگ بارنامه و وضعیت بار توزین‌شده به دادگاه ارجاع داده شده و جریمه مشخص می‌شود.»
سرهنگ قاسمیان در مورد میزان جریمه‌ها بیان کرد: «جریمه‌ها توسط دادگاه تعیین می‌شوند. دادگاه با توجه به اضافه بار هرخودرو و میزان خساراتی که به جاده‌ها وارد کرده‌اند، جریمه تعیین می‌کند.»
بر اساس آیین‌نامه ایمنی راه‌های کشور چنانچه وسیله‌نقلیه‌ای دارای بار اضافی بیش‌از حد مجاز باشد، ماموران راهنمایی‌و‌رانندگی و امور حمل‌ونقل ناجا می‌توانند وسیله‌نقلیه را متوقف کنند تا مراحل قانونی آن از طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌های کشور انجام شود.
حداکثر بار وارده از محورهای وسائل نقلیه برسطح راه نباید از حدود زیر تجاوز کند. ۱ـ محور راهنما (تک‌محور) ۹ تن، محور منفرد ۱۳ تن (کامیون دو‌محور) و محور زوج ۲۰ تن (کامیون سه‌محور) حداکثر وزن وسیله نقلیه و محموله- نباید- از مقادیر مشخص‌شده در مقررات حمل‌و‌نقل بار در راه‌های کشور تجاوز کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.