خودروسازان چقدر به دیدگاه های رهبر انقلاب پایبند هستند؟

خودروسازان چقدر به دیدگاه های رهبر انقلاب پایبند هستند؟
مقام معظم رهبری، سال های سال است که در سخنرانی های خود از حمایت از کالای ایرانی صحبت می کنند. ایشان بارها در خصوص حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی در جمع مسئولان و اقشار مختلف مردم سخنرانی کرده اند و گاهی به صورت اختصاصی در خصوص آینده خودروسازی کشور نظرات خود را بیان نموده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

رهبر انقلاب در فروردین ماه سال ۱۳۸۹، بازدیدی از خط تولید موتورهای ملی داشتند و آن روز در جمع مسئولان و مدیران صنعتی کشور، نظراتی را در خصوص آینده خودروسازی کشور ارائه دادند. در آن روزها که در مجلس شورای اسلامی بحث بر سر تعرفه واردات و کاهش آن زیاد شده بود و موافقان و مخالفان دلایل مختلفی را اعلام می کردند، مقام رهبری در بازدید از خط تولید موتورهای ملی گفتند: « فراوانی و ارزانی خوب است اما از آن مهمتر رشد صنعت داخلی است و نباید به استناد دلایل عمدتاً واهی دروازه را به روی واردات باز کرد.عموماً فلسفه و منطقی که برای افزایش واردات مطرح می شود، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است اما برای این هدف گزینه های بهتری هم وجود دارد که یکی از آنها اعمال سیاستها و ضوابطی برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است ».
مشخص است که مقام معظم رهبری، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی را مستلزم به افزایش واردات خودرو نمی دانند و در سخنرانی های خود بارها اعلام کرده اند که با ضوابطی خاص باید کیفیت محصولات داخلی افزایش پیدا کند. ایشان نیز در همان تاریخ استقلال و پیشرفت صنعت کشور را امری واجب دانسته اند و در ادامه بیان کرده اند: « با وجود پیشرفتهای ارزشمند در صنعت کشور اما باید با کار، تلاش و پیگیری دوچندان و خستگی ناپذیر و تکیه بر دانش و علم، و ارتقای کیفیت محصولات داخلی، یک حرکت جهشی در بخش صنعت انجام شود ».
رهبر انقلاب در بازدید سال ۱۳۸۹ از خط تولید موتورهای ملی، تاکید زیادی بر ارتقا کیفیت محصولات و از طرفی نیازمندی صنعت کشور به حرکت جهشی داشته اند. ایشان یکی از راه های حرکت جهشی در تمام بخش های صنعت را استقلال و تکیه بر ابتکار ایرانی دانسته اند و همیشه تاکید ویژه بر تعامل با ابتکارهای ملی و دانش بنیان جوانان داشته اند. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اهمیت صادرات صنعتی در این بازدید تأکید کردند: « همه بخشهای صنعتی باید محصولات خود را با محوریت صادرات تولید کنند و دستگاههای مختلف دولتی نیز باید با تلاش چند جانبه و هنرمندانه، بازار صادراتی را تأمین کنند ».
در جایی دیگر رهبر انقلاب در خصوص حمایت از تولید ملی و بحث فعالیت با تجار خارجی گفته اند: «بنده به مسائل معیشت مردم خیلی فکر میکنم، خیلی دغدغه‌مندم نسبت به مسئله‌ی معیشت مردم امّا هرچه فکر میکنم، هرچه با کارشناس‌ها و آدمهای وارد و مطّلع مشورت میکنم، میبینم جز این راهی وجود ندارد که ما قاطعاً تکیه کنیم به مسائل داخلی. اینکه تجّار خارجی بیایند و بروند و هیچ آبی هم از اینها گرم نشود -که تا حالا [هم‌] نشده- [چه فایده دارد]؟ الان حدود یک‌سال است مدام می‌آیند و میروند؛ کاری هم نکرده‌اند. اگر هم بخواهند کاری کنند، تصرّف بازار ایران است که درست به ضرر ما است. فایده‌ی آمد و رفت این هیئتها باید سرمایه‌گذاری باشد، باید ایجاد تولید باشد، باید در جاهایی که احتیاج داریم به فنّاوری جدید، [آوردن‌] فنّاوری جدید باشد؛ اینها باید باشد؛ اینها نیست یا کم است. این چیزها را بایستی مسئولین محترم رعایت کنند، دنبال کنند. اینکه ما گفتیم اقدام و عمل، البتّه حالا مشغولند، باید ان‌شاءالله نتیجه‌ی کار محسوس بشود، ملموس بشود که مردم حس کنند، لمس کنند؛ راه این است.»
خودروسازان چقدر به دیدگاه های رهبر انقلاب پایبند هستند؟
با گذشت سال ها از این سخنرانی مقام معظم رهبری و اعلام دیدگاه های ایشان در خصوص صنعت خودرو کشور و آینده آن، همواره می بینیم که مدیران خودرویی کشور فعالیت خود را در راستای بیانات ایشان می دانند. شرکت های تولید کننده خودرو هر ساله اعلام می کنند که کیفیت محصولاتشان را ارتقا داده اند. بازار صادراتی را تقویت کرده اند و در قراردادهایشان همیشه آوردن دانش فنی توسط شرکای خارجی دیده شده است.
با اینکه رهبر انقلاب تاکید ویژه بر وضع ضوابطی برای ارتقا کیفیت محصولات داخلی داشته اند، اما گاهی می بینیم که صنایع خودروسازی در رویارویی با قوانین جدید و یا همین استانداردهای ۸۵گانه مقاومت نشان می دهند و عملا آنچنان با قدرت در راه افزایش کیفیت، فناوری و ایمنی خودروهای داخلی قدم بر نمی دارند. با توجه به تاکیدهای مکرر ایشان در خصوص جهش صنعتی، می بینیم که در عمل، آنچه که برای مردم قابل لمس است، به صورت کامل محقق نشده و جهش خاصی در بحث صنعت خودرو کشور دیده نمی شود. قراردادهای خارجی آنچنان دانش بومی صنایع خودروسازی را افزایش نداده اند و هنوز خودروسازان نتوانسته اند تا با توان کامل در بازارهای صادراتی حاضر شوند و محصولی رقابتی در بازار کشورهای دیگر را معرفی نمایند.
با اینکه مقام معظم رهبری واردات بی رویه و زیاد را راهی کامل و شامل برای ارتقا خودروسازان نمی دانند، اما ایشان همیشه تاکید خاص را برای افزایش کیفیت و دانش فنی صنایع نیز داشته اند. اما امروز می بینیم که اکثر خودروسازان تنها با بخش اول صحبت های رهبر انقلاب در خصوص واردات بی رویه موافق هستند و آنچنان تغییر محسوسی را برای اقشار مختلف جامعه با ارتقا کیفیت و دانش فنی پدید نیاورده اند.
صحبت های رهبر معظم انقلاب در میان اقشار مختلف جامعه، مسئولان و … پیرو حمایت از کالای ایرانی، اهمیت ارتقا کیفیت و فناوری، استقبال از دانش بومی و ابتکار جوانان و…، نکات نهفته اما قابل درک و آسانی را دارد که شاید اگر امروز خودروسازان کشور به شکل کامل از این سخنان پیروی کنند، بتوانند پیشرفت چشمگیر و جهش صنعتی را برای خود پدید آورند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.