حمله فرانسوی ها به بازار آسیایی ها

حمله فرانسوی ها به بازار آسیایی ها
بدون شک باید اعلام کرد که بازار خودروهای سدان زیر ۲۰۰ میلیون تومان در دست کره ای ها و بعد آن ژاپنی ها است. خودروهایی که این روزها با امکانات لوکس عرضه می شوند و با موتورهای ۲.۴ یا ۲.۵ لیتری در بازار خرید و فروش می شوند.
هیوندای و کیا توانسته با عرضه خودروهایی چون سوناتا، i40 و اپتیما سهم خوبی از بازار سدان های نیمه لوکس داشته باشند. خودروهایی که در بازار صفر با مدل ۲۰۱۶ قیمتی بین ۱۶۰ الی ۱۸۵ میلیون تومان را دارند. ژاپنی ها نیز بعد از خودروسازان کره به نسبت دوباره به بازار برگشته اند و فروش به نسبت مناسبی را تجربه می کنند. البته که تویوتا کمری است که رقیب اپتیما و سوناتا می شود و بازار خوبی دارد، وگرنه برخی ژاپنی ها قیمت بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را دارند و تعدادی از آن ها مانند کرولا با قیمتی عرضه می شوند که زیاد برای عموم بازار جذاب و مورد پسند نیست. هیوندای سوناتا ۱۶۸ میلیون تومانی، هیوندای i40 سدان ۱۷۱ میلیون تومانی، کیا اپتیما ۱۸۲ میلیون تومانی و تویوتا کمری XLE، LE و GLX که قیمتی بین ۱۶۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان را دارند، بازیگران اصلی ژانر سدان های زیر ۲۰۰ میلیون تومان هستند. رنو سفران هم که امروز آخرین لحظات حضور خود را در بازار ایران تجربه می کند، از بدو ورود نتوانسته هیچگاه تهدیدی را برای این چهار خودرو ایجاد کند.
بعد از شرایط پسابرجام شاهد بودیم که فرانسوی ها با قدرت به بازار ایران ورود کردند و نشان دادند که این بازار برایشان جذاب است. طبق شواهد به نظر می رسد که کمپانی های فرانسوی برای دهک های قیمتی بازار برنامه ای ویژه دارند که هر کدام را با شرکتی ایرانی پیش می برند. اگر به خودروهای جدیدی که قرار است به ایران بیاند دقت کنیم، متوجه می شویم که یکی از مهمترین بازارهای خودرو برای فرانسوی ها، سدان های کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان است. در صورت حضور قطعی فرانسوی ها در بازار تنوع این بخش تا دو برابر افزایش پیدا می کنند و مشتریان بجای انتخاب از بین چهار خودروی پرفروش، می توانند گزینه خود را از بین ۸ خودرو انتخاب کنند. برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند با تغییر روند کار PSA و رنو- نیسان، از امسال شاهد حضور خودروهای قدرتمند و با ارزش در بخش های مختلف بازار خواهیم بود. رنو تالیسمان به عنوان خودرویی فرانسوی و لوکس به بازار می آید که با موتور ۱.۶ لیتری توربو ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۸ ثانیه را ثبت کرده است. امکانات، طراحی، ایمنی و سواری جز پارامترهایی از این خودرو است که در حد بالایی قرار دارند. قیمت احتمالی تالیسمان بین ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان است. پژو ۵۰۸ به عنوان سدان لوکس پژو شناخته می شود که با موتور ۱.۶ لیتری توربو، ۱۶۴ اسب بخار قدرت دارد و در بحث ایمنی موفق ظاهر شده است. همچنین مواد اولیه این خودرو که در ساخت استفاده شده است، در سطح بالایی قرار دارد و طراحی داخلی به شکل لوکسی انجام شده است. قیمت پژو ۵۰۸ در محدوده ۱۵۰ الی ۱۷۵ میلیون تومان خواهد بود. سیتروئن C5 نیز جز خودروهایی است که احتمالا با سایپا به بازار خودرو باز می گردد. در زمان عرضه اولیه C5 شاهد فروش بالایی برای این خودرو نبودیم، ولی مسئله جالب این بود که اکثر افراد این سدان لوکس سیتروئن را تحسین می کردند. C5 نیز در صورت حضور با موتور ۱.۶ لیتری توربو ۱۶۴ اسب بخاری به بازار می آید و امکاناتی بروزتر از مدل های ۲۰۱۲ دارد. قیمت این خودرو فرانسوی نیز احتمالا بین ۱۵۰ الی ۱۷۵ میلیون تومان تعیین می شود. DS5 سدان هم به عنوان یکی از محصولات لوکس و خوش ساخت شناخته می شود که احتمالا وارد بازار ایران می شود. نسخه سدان DS5 به احتمال قوی قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان دارد و موتور ۶/۱ لیتری توربو ۱۶۰ اسب بخاری دارد. همچنین طراحی داخلی و امکانات داخلی آن به سبک سفارشی و آوانگارد طراحی شده است.
با بررسی سابقه هر کدام از این خودروهای فرانسوی می توان به سابقه خوب از آن ها رسید. در صورت ارائه خدمات مناسب و معرفی درست، این خودروهای اروپایی به راحتی می توانند بازار آسیایی ها را بر هم زنند. جالب است بدانید معرفی اولیه تالیسمان در ایران که به صورت خصوصی انجام شده بود، این روزها بسیار خبرساز شده و جز معدود دفعاتی است که کاربران اینترنتی این خودرو را به سایر رقبا در بازار زیر ۲۰۰ میلیون تومان ترجیح می دهند. به عبارت ساده، تغییر روند فعالیت فرانسوی ها به چشم ایرانیان آمده و با سلیقه آن ها هماهنگ شده است.
گالری تصاویر:

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.