حمایت از تولید داخل به‌معنای بستن درهای واردات نیست

حمایت از تولید داخل به‌معنای بستن درهای واردات نیست

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

نگاه ما باید درراستای ورود به بازارهای جهانی باشد و زمانی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که رقابت‌پذیری را در بازارهای خودمان امتحان کرده باشیم. تا وقتی بر این مبنا عمل کنیم که بازار مصرف ۸۰میلیونی کشور مهم‌ترین داشته ما است، موفق نخواهیم شد.

به گزارش اخبار خودرو حمایت از کالای ایرانی در حوزه خودرو، شکل ویژه‌ای نسبت‌به سایر محصولات دارد زیرا کارشناسان بر این نظرند که در سال‌های متمادی، از این کالا پشتیبانی‌های زیادی صورت گرفته اما در زمینه کیفیت برای خودروها اتفاق چشم‌گیری رخ نداده و تنها نتیجه آن انحصاری‌شدن بازار برای بعضی سازندگان بوده است. صحبت‌کردن درباره این موضوع تا حدی علنی شد به طوری که یکی از وزیران به‌طور صریح گفت: «به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم کاری که در صنعت خودروی کشور انجام شد، در حوزه پزشکی هم رخ دهد.»

باتوجه‌به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از کالای تولید داخل، سوال این است که پشتیبانی از صنعت خودروی داخل باید از این پس به چه شکل باشد تا منجر به رشد این صنعت شود؟

یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به «دنیای خودرو» گفت: «صنایع ما از جهات مختلف تحت فشار هستند و از آنجا که نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم این فشارها را حذف کنیم، ناچاریم فضای فروش آن‌ها را فراهم کنیم.»

فربد زاوه بیان کرد: «در شرایطی که اجازه ندهیم کالای رقیب وارد شود، محصول تولیدی در داخل از دوجهت دچار مشکل می‌شود. مورد اول بحث قیمت است چراکه تولیدکننده می‌تواند تولید خود را با هر قیمتی بفروشد و موضوع دوم کیفیت است که در مواردی کاهش پیدا می‌کند. در این فضا مشتری چاره‌ای جز مصرف کالای موردنظر ندارد.»

وی ادامه داد: «رفع این مشکل مستلزم رفع یک‌سری محدودیت‌هاست. ما باید اجازه دهیم سرمایه‌گذار خارجی، بی‌دغدغه وارد کشور شود. درحال‌حاضر زنجیره تولید، انتخاب قیمت و کیفیت مواداولیه و قیمت فروش کالا عمدتا در اختیار تولیدکننده نیست و سازندگان محصول نهایی معمولا خود بخشی از یک زنجیره هستند.»

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت درباره وجود رانت در صنعت خودرو، عنوان کرد: «انتقادی که درمورد صنعت خودرو مطرح می‌شود این است که در یک فضای غیررقابتی فعالیت می‌کند و دیوار تعرفه چنان بلند است که هیچ محصولی نمی‌تواند با تولید داخل رقابت کند، در نتیجه خودروساز داخلی می‌تواند با هر مدل و کیفیت و قیمتی کالای خود را عرضه کند. این موضوع معلول تصمیم تعرفه‌ای است.»

وی درخصوص نوع حمایت لازم برای رشد صنعت خودروی داخل گفت: «اصولا حمایت از افزایش تولید ناخالص داخلی که منجربه ایجاد اشتغال و ثروت در کشور می‌شود، به‌معنای بستن بازار نیست. این‌گونه نگاه به تولید داخل، بزرگ‌ترین خطری است که صنایع ما را در سال‌های گذشته تحت‌تاثیر قرار داده و آسیب زیادی را به ما وارد کرده است.»

زاوه افزود: «نگاه ما باید درراستای ورود به بازارهای جهانی باشد و زمانی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که رقابت‌پذیری را در بازارهای خودمان امتحان کرده باشیم. تا وقتی بر این مبنا عمل کنیم که بازار مصرف ۸۰میلیونی کشور مهم‌ترین داشته ما است، موفق نخواهیم شد. ما به‌جای این باید فکر کنیم که ۸۰میلیون نیروی کار داریم.»

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «اگر واقعا می‌خواهیم از کالای ایرانی حمایت کنیم، باید تلاش کنیم محصول داخلی رقابت‌پذیر شود تا بتواند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه دیوان‌سالاری و بروکراسی و نظارت‌های موجود را کاهش دهیم.»

زاوه بیان کرد: «الان تولیدکنندگان هزینه و زمان زیادی را برای عبور از این کانال‌های نظارتی و مجوزها پرداخت می‌کنند، بنابراین گام اول برای حمایت از کالای داخلی تعدیل مقررات و حجم مجوزها و بروکراسی و رفتن به‌سمت رقابتی‌تر شدن است.»

وی افزود: «این‌که ما درها را ببندیم و برای بازارهای داخلی تولید کنیم، هیچ حسنی ندارد و منجربه توسعه پایدار نمی‌شود. باید تلاش کنیم در جهتی حرکت کنیم که جمعیت ۸۰میلیون‌نفری کشور تولیدکننده باشند نه مصرف‌کننده. اگر سیاست‌هایمان را بر این مبنا بگذاریم، حتما موفق خواهیم شد.»

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.