حباب قیمتی خودروها چه زمانی خالی می‌شود؟

حباب قیمتی خودروها چه زمانی خالی می‌شود؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

بازار خودرو پایتخت روزهای متفاوتی از سال را پشت‌سر می‌گذارد به‌طوری ‌که با وجود عرضه مناسب خودرو به بازار باز هم شاهد روند صعودی قیمت‌ها طی یک‌ماه گذشته بودیم.

در این بین خودروهای قدیمی خودروسازان داخلی با وجود تولید و عرضه مناسب به بازار بازهم با افزایش قیمت مواجه شدند این در شرایطی است که تا پایان سال تنها دو ماه و اندی دیگر باقی است و سال آینده تولیدکنندگان بار دیگر قیمت‌های جدید خود را به شورای رقابت ارائه خواهند کرد. با این وجود در شرایط کنونی، قیمت خودروهای داخلی در بازار با توجه به روند صعودی قیمت ارز و همچنین احتمال تغییرات تعرفه‌ای قطعات با افزایش قیمت مواجه شده است.

از سوی دیگر خودروسازان کشور با مجوز پلیس راهور موفق به اخذ پلاک ۹۷ شدند که همین امر نیز قیمت داخلی‌ها را بالا کشیده است.بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد قیمت خودروهای مدل ۹۷ که در روزهای ابتدایی عرضه در اوایل ماه جاری نسبت به مدل‌های ۹۶ افزایش یافته بود، حالا روندی کاهشی به خود گرفته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این راستا قیمت پژو ۴۰۵ مدل ۹۷ که در روزهای گذشته در بازار به ۳۳ میلیون تومان رسیده بود، حالا با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی روبه‌رو شده و در بازار به قیمت ۳۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین برخی از محصولات سایپا با پلاک ۹۷ نیز در روزهای اولیه تحویل با افزایش قیمت مواجه بود که با عرضه مناسب از سوی این شرکت، قیمت‌ها تاحدودی متعادل شد. در این بین به‌نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به روزهای آخر سال شاهد افزایش تقاضا برای مسافرت‌های نوروزی باشیم که این امر باز هم افزایش قیمت‌ها را به‌دنبال دارد.

به این ترتیب بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان بازار توصیه می‌کنند مشتریانی که قصد خرید خودرو دارند برای تهیه محصول مورد نظر خود با قیمت مناسب، هرچه زودتر اقدام کنند و خرید را به روزهای انتهایی سال محول نکنند. اما احتمال افزایش قیمت خودروهای مونتاژی نیز دور از ذهن نیست. درحال حاضر خودروهای چینی مونتاژی به دلیل تنوع محصول و آپشن، با تقاضای زیادی از سوی مشتریان ایرانی روبه‌رو شده است این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد با افزایش احتمالی تعرفه واردات قطعات خودرو دیر یا زود این خودروها نیز روند صعودی در قیمت‌ها داشته باشند. از دو هفته پیش تاکنون با بازگشایی سایت ثبت‌سفارش، واردات خودرو با دستورالعمل جدید هیات دولت صورت می‌گیرد به‌طوری‌که تعرفه واردات بین ۷۵ تا ۹۵درصد افزایش یافته است. در این بین مسوولان صنعتی کشور از افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو نیز خبر دادند این در شرایطی است که طبق روال معمول تعرفه واردات خودرو و قطعه با فاصله‌ای مشخص در حرکت بوده و هیچ‌گاه فاصله زیادی بین آنها نبوده است.

در این بین هرچند برخی مقامات صنعتی کشور به‌دنبال افزایش تعرفه واردات از تغییرات در تعرفه قطعات نیز خبر داده‌اند اما احتمال دارد که دولت برای تشویق واردکنندگان به داخلی‌سازی، از افزایش تعرفه قطعه چشم‌پوشی کند. بر این اساس با در نظر گرفتن این احتمالات، امکان ثبات یا روند صعودی قیمت چینی‌ها وجود دارد. اما خودروهای وارداتی نیز در بازار وضعیت آشفته‌ای دارند، در این بین هرچند واردکنندگان با بهانه توقف سایت ثبت‌سفارش، اقدام به افزایش قیمت خودروهای وارداتی خود کرده‌اند، اما سکوت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در برابر این اقدام واردکنندگان جای سوال دارد؛ چراکه واردات در این مدت متوقف نبوده و حتی در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳درصد نیز رشد داشته است. طبق آمارهای گمرک طی ۸ ماهه امسال ۵۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. با این حال اما واردکنندگان به بهانه‌هایی همچون توقف ثبت‌سفارش و حتی افزایش نرخ ارز که ربطی به ورود خودروهای خارجی نداشته نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌اند. در این بین گفته شده که قیمت‌ها در خودروهای بنزینی ۵/۳۸ درصد و در خودروهای هیبریدی ۴۲ درصد افزایش داشته است.

اما این قیمت‌ها هنوز مشمول افزایش تعرفه‌ها نشده‌اند و خودروهای ۲۰۱۸ با تعرفه جدید وارد کشور خواهند شد که به‌طور حتم با قیمت‌های بالایی عرضه می‌شوند. در این بین برخی واردکنندگان قیمت‌های فعلی وارداتی‌ها را به فعالان بازار نسبت می‌دهند، حال آنکه نمایشگاهداران، شرکت‌های رسمی واردکننده خودرو را عامل اصلی گرانی خودروهای خارجی در بازار می‌دانند. نمایشگاهداران معتقدند که بازار تعداد محدودی خودرو را از نمایندگی‌ها برای فروش، خریداری می‌کند و در مقابل هم فرصت کمی برای فروش و شماره‌گذاری آنها دارند. حال آنکه ورودی خودروها به کشور مشخص است و وقتی گفته می‌شود ۵۲ هزار خودرو وارد کشور شده باید بررسی شود، از سوی چه کسانی وارد شده و چه تعداد از آنها شماره‌گذاری شده‌اند.

در هر صورت آنچه هم‌اکنون در بازار وارداتی‌ها اتفاق افتاده، آشفتگی در قیمت و عرضه این نوع خودروها به بازار است. به قول یک کارشناس خودرویی درحال حاضر با توجه به افزایش قیمت و حتی عرضه اندک وارداتی‌ها به بازار، این محصولات باز هم به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و بسیاری برای خرید آن هجوم آورده‌اند و آن را در انبارها ذخیره می‌کنند تا در فرصت مناسب به فروش برسانند. در هر صورت آنچه که کارشناسان توصیه می‌کنند این است که با توجه به واردات قابل‌توجه خودروهای خارجی به کشور به‌نظر می‌رسد که خودروهای سال ۲۰۱۷ با دخالت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با قیمت متعادل تری عرضه شوند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.