جگوار E-Type ،خودروی الکتریکی شاهزاده هری + ویدیو

جگوار E-Type ،خودروی الکتریکی شاهزاده هری
خودرویی که در عروسی سلطنتی، شاهزاده ” هری ” و همسرش ” مگان مارکل ” با آن کاخ وینزور را ترک کردند، نمونه‌ای تمام الکتریکی از جگوار کلاسیک E-Type بود که برای نخستین بار، سال ۲۰۱۷ در فستیوال تکنولوژی لندن رونمایی شد و بر این موضوع اذعان داشته که تا سال ۲۰۲۰، تمام خودروهای تولیدی توسط کمپانی، الکتریکی خواهند بود.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

در ابتدا خانم مگان سوار بر خودروی ملکه یعنی رولزرویس فانتوم IV سال ۱۹۵۰ وارد کاخ وینزور شد، خودرویی که برای ملکه الیزابت دوم ساخته شده بود، هنگامی که وی هنوز یک پرنسس بود.
خودروی جگوار E-Type Zero بر پایه خودروی E-Type سال ۱۹۶۸ ساخته شده که به موتور V8 آمریکایی مجهز بوده است. این خودرو در مرکز جدید JLR Classic به وسعت ۱۴۰۰۰ متر مربع در شهر کاونتری، بازسازی و تبدیل به خودرویی الکتریکی شده است. شاهزاده هری با این خودرو، کاخ وینزور را ترک کرد.با جای‌گذاری باتری های لیتیوم یونی در مکانی که پیش از آن پیشرانه معروف و ۶ سیلندر XK وجود داشت و موتور ۲۲۰ کیلوواتی و جعبه دنده درست پشت آن، جگوار E-Type Zero همان توزیع وزن سابق اش را حفظ کرده است. البته Zero حدود ۴۵ کیلوگرم سبک تر است.
جگوار E-Type ،خودروی الکتریکی شاهزاده هری


کارایی این مدل نیز به نسبت مدل اصلی با ۲۴۶ اسب بخار قدرت، بهبود پیدا کرده و صفر تا صد را در ۵.۵ ثانیه طی می‌کند، یعنی یک ثانیه سریع تر. گرچه آیرودینامیک و رانندگی نهایی اش با خودروی اصلی یکسان است. سرعت نهایی هم مانند سابق، محدود به ۱۰۰ مایل بر ساعت است اما این خودرو در ۱۰ ثانیه به این سرعت خواهد رسید، یعنی ۶ ثانیه سریع تر از خودروی اصلی.
بدنه و داخل خودرو، دست نخورده باقی مانده است، فقط چراغ ها برای صرفه جویی بیش تر با چراغ های ال ای دی جایگزین شده، بخش ابزار و داشبورد نیز دچار تغییر شده است.
هر چند Zero آن نعره های موتور اصلی را نخواهد داشت و برد آن در دنیای واقعی توسط JLR معادل ۱۷۰ مایل اعلام شده ‌است اما پروژه جالبی به نظر می‌رسد. آقای « تیم هنینگ» ( Tim Hanning ) مدیر JLR Classic می‌گوید:
« این ترکیب جالب، حس سواری دلربایی را عرضه می کند، ما به بازخورد مشتریان مان نگاه خواهیم کرد زیرا می خواهیم تحقیق کنیم تا این خودروی مفهومی را به بازار عرضه کنیم. »

این خودرو از تکنولوژی به کار رفته در I-Pace که سال ۲۰۱۸ به بازار خواهد آمد، استفاده می‌کند. جگوار اعلام کرده که تولید شدن یا نشدن این خودرو به صورت محدود، به تمامی به علاقه مشتریان بستگی دارد.

سیاوش مرادی
گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.