ثبت سفارش واردات متفرقه بسته شد

ثبت‌سفارش واردات متفرقه بسته شد
وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از حذف نمایندگی‌های غیرمستقیم از ثبت‌سفارش خودرو، روز گذشته ثبت‌سفارش واردکنندگان متفرقه را نیز متوقف کرد.
به گزارش دنیای اقتصاد به‌دنبال ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور مبنی‌بر ساماندهی بازار ارز، هفته گذشته ثبت‌سفارش واردات خودرو به مدت ۲۴ ساعت بسته شد اما پس از باز شدن سامانه ثبت‌سفارش، نمایندگی‌های غیرمستقیم واردات خودرو از لیست مدنظر حذف شدند.
حالا با گذشت یک هفته از این ماجرا، وزارت صنعت در تازه‌ترین اقدام ثبت‌سفارش واردکنندگان غیرنماینده (متفرقه) را نیز متوقف کرده است. در شرایطی وزارت صنعت سال ۹۳ دستورالعمل واردات خودرو را تغییر داد که براساس آن واردکنندگان متفرقه با پرداخت ۳ درصد ارزش گمرکی خودرو (CIF) به شرکت‌های نماینده، قادر به واردات خودرو بودند. این وزارتخانه برای جلوگیری از انحصار واردات توسط نمایندگی‌های رسمی، با ابلاغ دستورالعمل مذکور ورود خودرو توسط متفرقه‌ها را مشروط کرد حال آنکه با توقف ثبت‌سفارش به‌نظر می‌رسد که دستورالعمل دیگری در انتظار متفرقه‌ها باشد. در همین زمینه، فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به سهم ۴۹ درصدی نمایندگی‌ها و سهم ۵۱ درصدی واردکنندگان متفرقه از محل واردات خودرو، می‌گوید: حذف این دسته از واردکنندگان در شرایط کنونی که بازار شب عید در پیش است به معنی حذف ۵۱ درصد عرضه خودرو است. احتشام‌زاد حذف این دسته از واردکنندگان را حرکت بازار وارداتی‌ها به سمت انحصار عنوان می‌کند و می‌گوید: حضور متفرقه‌ها منجر به رقابت در بازار وارداتی‌ها می‌شود بنابراین این شرکت‌ها باید فعال باشند. در این بین برخی حذف واردکنندگان متفرقه از ثبت‌سفارش را موقتی و به‌منظور تدوین سازوکاری به‌منظور ارائه مجوز به متفرقه‌ها در ثبت‌سفارش عنوان می‌کنند. موضوعی که به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل آن بروز تخلفاتی درخصوص دریافت ۳ درصد ارزش CIF از سوی شرکت‌های نماینده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.