تعدیل نیرو و اخراج کارکنان در شرکت های خودرویی ایران آغاز شد

تعدیل نیرو و اخراج کارکنان در شرکت های خودرویی ایران آغاز شد
تنها چند روز پس از تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام، از گوشه و کنار خبر می رسد که بیش تر کمپانی های وارد کننده خودرو به بازار ایران، گفت و گوهایی درباره توقف ادامه همکاری و حضور در بازار ایران را با نمایندگان و شریک های ایرانی خود داشته اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

از سویی دولت های حاکم بر کشورهای این کمپانی ها، در روزهای گذشته تصمیم خود مبنی بر خارج نشدن از برجام را اعلام کرده اند، اما در نهایت تصمیم گیری برای تجارت این کمپانی ها در بازار خودروی کشور را بر عهده مدیران این خودروسازان گذاشته اند. به عبارت ساده گفته اند که شاید در آینده نزدیک به دلیل بازگشت تحریم ها به بازار ایران، مشکلاتی در زمینه تجارت جهانی شان پیش آید. به همین دلیل در گام نخست شاهد هستیم که تعدادی از کمپانی های اروپایی و آسیایی نظرشان درباره حضور در بازار ایران تغییر کرده است و احتمال دارد تا چند هفته دیگر به صورت رسمی خروج خود را از بازار کشور اعلام کنند. این خروج با بردن سرمایه های شان از کشور همراه خواهد بود و به عبارتی کار را برای نمایندگان شان در ایران سخت تر می کند.
از سویی دیگر رکود حاکم بر بازار خودرو و وضعیت بازار ارز هم عاملی است که چند وقتی فعالیت واردکنندگان خودرو را سخت تر از گذشته کرده است. با این که بیش تر شرکت های خودرویی می توانند بدون داشتن نمایندگی رسمی و با کمی دور زدن تحریم ها، دوباره عرضه محصولات مختلف را به صورت وارداتی ادامه دهند، اما جو حاکم بر بازار خودرو و همچنین شرایطی که در روابط بین الملل واردکنندگان خودرو در ماه های آتی پیش می آید، باعث شده تا حساب و کتاب شان برای واردات خودرو دیگر به صرفه نباشد. روز گذشته یکی از مدیران خودرویی گفته بود که اگر بخواهیم بدون نمایندگی رسمی همچنان به واردات خودرو ادامه دهیم، باید خودروی ۳۰۰ میلیون تومانی خود را تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری کنیم تا بتوانیم حیات و ادامه روند فعالیت شرکت را حفظ نماییم، بنابراین دیگر صرفه ای در واردات خودرو نیز وجود ندارد، زیرا آن قدر قیمت تمام شده خودرو برای ما و مشتریان افزایش پیدا می کند که صرف خرید این دسته از محصولات وارداتی از بین می رود.

نبود کار و شرایط فعالیت برای کارمندان شرکت های واردکننده خودرو، رکود بازار خودرو، تلاطم در بازار ارز، خداحافظی خودروسازان خارجی حتی برای عرضه خودرو به صورت وارداتی در کشور و قطع همکاری شان با نمایندگان ایران دلایلی است که باعث شده برخی شرکت های خودرویی و واردکننده، اقدام به تعدیل نیرو کنند. شنیده ها از برخی کارمندان شرکت های واردکننده رسمی این است که تعدیل نیرو تا ۵۰ درصد هم رخ داده و با آغاز خرداد ۹۷، بسیاری از کارمندان مشغول به کار در شرکت های خودرویی دیگر بر سر کار نمی روند و به عبارت ساده بی کار می شوند. برخی از شرکت های خودرویی با استعفای کارمندان و مدیران خود رو به رو شده اند و نبود امکان فعالیت در این فضا، دلایلی است که برای خداحافظی افراد فعال در صنعت و بازار خودرو اعلام می شود. باید از خرداد ماه امسال شاهد آن باشیم که تعداد قابل توجه ای از افراد فعال در حوزه صنعت خودرو بی کار می شوند. این بی کاری تنها به لایه اول شرکت های واردکننده بر نمی گردد و قرار است که نمایندگی ها نیز عذر تعدادی از فروشندگان و کارشناسان خود را بخواهند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.