تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تقاضا و قیمت خودرو

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تقاضا و قیمت خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

علی گلمرادی اظهار داشت: «با توجه‌به شرایط خاص حاکم بر اقتصاد و معیشت مردم و همچنین حجم گسترده بیکاری، فشارهای مضاعف بر پیکره جامعه می‌طلبد به‌گونه‌ای دیگر به موضوعات مربوط‌به افزایش قیمت حامل‌های انرژی نگاه شود.»

به گزارش اخبار خودرو اعتقاد کلی بر این است که با افزایش قیمت بنزین، قیمت تمامی کالاها نیز افزایش پیدا می‌کند. بنزین جزو آن دسته از کالاهای استراتژیک است که افزایش قیمت آن می‌تواند تمامی جوانب زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

این که آیا اولا افزایش قیمت بنزین تاثیری بر قیمت خودرو دارد یا خیر و دوم اینکه آیا این افزایش می‌تواند استقبال مردم از خرید خودرو را کاهش دهد، موضوعی است که باید موردبررسی دقیق قرار گیرد.

براساس این گزارش، برای پاسخگویی به این سوالات باید به تجربه‌های پیشین رجوع کرد. از آخرین باری که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، قیمت خودرو تغییری نکرده است و به‌نوعی می‌توان گفت شاید انتظارات بر این باشد که با افزایش قیمت بنزین، ممکن است اقبال به خرید خودرو کاهش پیدا کند، پس باید قیمت خودرو نیز پایین بیاید، درصورتی که چنین موضوعی نمی‌تواند درست باشد.

براین اساس با افزایش حتی ۵۰۰تومانی قیمت این حامل انرژی، به‌نظر نمی‌رسد در ذائقه مردم برای خرید خودرو تغییری صورت گیرد، چراکه این میزان آنقدر زیاد نیست که از طرف مردم موجب کاهش مصرف بنزین شود. در گذشته نیز با افزایش قیمت بنزین نه‌تنها مصرف آن کاهش پیدا نکرد، بلکه روند افزایشی نیز به خود گرفت،پس باید گفت با این سناریوهایی که برای افزایش قیمت بنزین درنظرگرفته شده است، نباید انتظار داشت در وضعیت خرید و فروش خودرو تغییری حاصل شود.

اگر به‌عنوان مثال شاهد افزایش ۱۰۰درصدی قیمت بنزین بودیم، آن زمان حساسیت نسبت‌به این موضوع ایجاد می‌شد، اما حال به‌نظر می‌رسد نمی‌توان انتظار تغییر خاصی در روند خرید و فروش خودرو را کشید.

از سوی دیگر با توجه‌به اینکه در کشورمان چندان به الگوی مصرف سوخت خودرو در خرید آن توجه نمی‌شود، شاید با افزایش قیمت بنزین شاهد این تغییر الگو باشیم.

در همین رابطه در سایر کشورها با توجه‌به اینکه بهای سوخت بالا است، انتخاب خودروی کم‌مصرف برای خریداران خودرو، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید قلمداد می‌شود، اما در ایران با توجه‌به اینکه بنابرآمارهای جهانی جزو سه کشوری هستیم که از پایین‌ترین نرخ سوخت برخوردار هستند،پیروی از چنین الگویی صورت نمی‌گیرد و به‌جای آن به قیمت و همچنین امکاناتی که خودرو از آن برخوردار است، توجه می‌شود.

اما در چند سال آینده باید انتظار داشت با روند افزایشی که قیمت بنزین به خود گرفته است، شاهد تغییر الگوی خرید خودرو در کشور با توجه‌به میزان مصرف سوخت آن باشیم. این در حالی است که خودروسازان نیز باید در استراتژی‌های تولید خود تجدیدنظر کرده و به‌سوی تولید و عرضه خودروهایی با میزان مصرف سوخت بسیار کم، حرکت کنند.

در این راستا باید در طی یک دهه آینده شاهد تحولاتی جدی در این حوزه باشیم، چراکه در دنیا این روند طی شده است و در ایران نیز سپری کردن چنین پروسه‌ای ناگزیر است و باید به آن تن داد.

بر اساس این گزارش، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با توجه‌به اخبار مربوط‌به افزایش قیمت بنزین گفت: «یکی از اشکالات اساسی که در زمینه بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی کشور وجود دارد، این است که مولفه‌های مرتبط با یک موضوع خاص درنظر گرفته نمی‌شود و به‌شکل جزیره‌ای به موضوعات نگاه می‌شود.»

علی گلمرادی اظهار داشت: «با توجه‌به شرایط خاص حاکم بر اقتصاد و معیشت مردم و همچنین حجم گسترده بیکاری، فشارهای مضاعف بر پیکره جامعه می‌طلبد به‌گونه‌ای دیگر و با یک نگاه همه جانبه به موضوعات مربوط‌به افزایش قیمت حامل‌های انرژی نگاه شود.»

وی گفت: «در شرایط کنونی کشور، افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت، همچنان که بخش‌های مرتبط با انرژی هم به‌صورت ناعادلانه و غیرمنصفانه قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.»

وی در ادامه افزود: «چنانچه سوخت، با کیفیت مناسب در دسترس قرار گیرد، باید وسایل مصرف‌کننده انرژی هم از استانداردهای لازم برخوردار باشد، زیرا امروزه خودروهای داخلی چندین برابر استانداردهای جهانی سوخت مصرف می‌کنند و این درواقع هزینه گزافی بر پیکره اقتصاد کشور وارد می‌کند.»

وی همچنین با توجه به اثرات مصرف بنزین در افزایش آلودگی هوای کلان‌شهرها گفت: «با توجه‌به مطالعاتی که صورت گرفته است، عده‌ای موافق افزایش نرخ بنزین بودند، چراکه این افزایش نرخ را مانع ترددهای بیشتر در سطح شهرمی‌دانند.»

وی در ادامه افزود: «با افزایش قیمت بنزین به‌نظر نمی‌رسد مشکلاتی چون آلودگی هوای کلان‌شهرها، ترافیک جاده‌ای، موضوع تک‌سرنشینی خودروها که چندین سال است مطرح‌ می‌شود، حل شود.»

این نماینده مجلس همچنین با توجه‌به کیفیت بنزین مصرفی در کشور گفت: «کیفیت پایین بنزین و مصرف مضاعف آن نسبت‌به مصرف معمول و همچنین استاندارد نبودن وسایل نقلیه، ازجمله مشکلاتی هستند که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، چراکه آثار بسیار مملوس و منفی روی اقتصاد کشور داشته و علاوه‌بر این قشر کم‌برخوردار و محروم کشور این آثار منفی را بیشتر احساس می‌کنند.»

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.