برداشت ناخوشایند از قانون جدید واردات خودرو

برداشت ناخوشایند از قانون جدید واردات خودرو
همان طور که می دانید، به تازگی قانونی در دست تنظیم است تا واردات خودرو به کشور آزاد شود و دیگر محدودیتی برای ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی وجود نداشته باشد. این قانون مراحل کارشناسی و تنظیم خود را طی کرده و تنها در انتظار چند امضا و اجرایی شدن است.
بسیاری با شنیدن این خبر رسمی خوشحال شده اند و در انتظار آن هستند که دوباره خودروهایی چون لندکروزر، پرادو، پاجرو، مرسدس بنزهای لوکس، ب ام و های اسپرت قوی و… به کشور وارد شوند و فکر می کنند که با این قانون بهای تمام شده بسیاری از خودروهای نایاب و یا در حال فروش، کاهش پیدا می کند. اما هنوز به این مسئله توجه نکرده اند که قانون جدید می تواند ضربه شدیدی به بازار خودروهای وارداتی بزند و قیمت نسخه های صفر کیلومتر موجود را افزایش دهد. طبق قانون جدید از هر برند تنها اجازه واردات سه هزار خودرو در کشور داده می شود که باید ارزش این واردات فراتر از ۱۰۰ میلیون دلار نباشد. اگر هم برندی می خواهد واردات بیشتر از این تعداد را داشته باشد، باید در بحث تولید خودرو و قطعه و یا سرمایه گذاری و مشارکت در ایران قدم بردارد. این قانون در نگاه اول باعث شده تا تعریف خودرو لوکس در کشور اصلاح شود که اتفاق خوبی است و شاید قیمت های کاذب بسیاری از خودروهای کمیاب را کاهش دهد. اما از آن طرف باعث می شود تا بازار خودروهای رایج برهم ریخته شود. برای همین به سراغ چند برند رفته ایم تا آینده آن ها در در صورتی اجرایی شدن این قانون پیش بینی کنیم.
هیوندای
آمار واردات هیوندای در سال های گذشته نشان می دهد که سالانه بسیار بیشتر از سه هزار دستگاه خودرو از این برند به کشور وارد می کند. با قانون جدید هم می توانیم شاهد حضور خودروهایی چون سانتافه گرند، جنسیس و گرانجور باشیم که می تواند تنوع سبد هیوندای را در ایران افزایش دهد. به خاطر اینکه هیوندای در ایران به عنوان شریک تجاری کرمان موتور شناخته می شود، این قانون نمی تواند خللی در واردات آن به وجود آورد و به توجه به تولید چند هزاردستگاهی این برند در ایران، واردات خودروهای آن می تواند با تیراژ به مراتب بیشتر از سه هزار دستگاه انجام شود. لذا اتفاقی برای خودروهای هیوندای رخ نمی دهد و در عوض تنوع محصولات آن مانند سال های گذشته افزایش پیدا می کند.
کیا
با اینکه واردات کیا به نسبت هیوندای کمتر است، اما این برند کره ای هم سالانه بیش از ۳ هزار دستگاه خودرو را به بازار ایران می فرستد. اگر قرار باشد که واردات کیا با پشتوانه اطلس خودرو انجام شود، بدیهی است که اجازه ورود بیش از سه هزار دستگاه به محصولات کیا در ایران داده نمی شود. در نتیجه به خاطر عرضه بسیار کمتر از تقاضا بحث دلال بازی در ثبت نام ها، تحویل های بلند مدت، افزایش قیمت شرکت و بازار رخ می دهد. همچنین احتمال دارد که با محدود کردن کیا به عرضه کمتر از سه هزار دستگاه در سال، این برند خودروهایی چون سراتو، پیکانتو، ریو، اپیتما، اسپرتیج و سورنتو ۲.۴ لیتری را سبک محصولات ایران خودرو حذف کند و تنها محصولات گران با حجم موتور بالا را به بازار بفرستد. اما اگر برنامه واردات کیا به خاطر تولید سراتو در سایپا، به صورت کامل به این خودروساز دولتی واگذار شود، می توان پیش بینی کرد که سبد محصولات کیا در ایران کاملتر می شود و از طرفی این برند به خاطر پشتوانه تولید سایپا، امکان صادرات بیش از سه هزار دستگاه را به ایران خواهد داشت.
میتسوبیشی
میتسوبیشی در ایران خط تولید ندارد. آرین موتور به عنوان نماینده رسمی این برند در کشور شناخته می شود و طبق برنامه واردات و میزان استقبال، در سال ۹۶ به عرضه بیش از ۱۰ هزار خودرو در کشور نیاز دارد. با اجرایی شدن این قانون، آرین موتور تنها می تواند به ۲۵% از تقاضا بازار برای برند میتسوبیشی پاسخ دهد. در نتیجه قیمت محصولاتش افزایش می کند و بهای بازار خودروهای آن سر به فلک می کشد. همچنین احتمال دارد که دیگر بی خیال واردات خودروهایی چون اوتلندر، اکلیپس، ASX، میراژ و لنسر بشود و سهمیه سه هزار دستگاه خود را برای محصولات گرانقیمت و آفرودی این برند مانند پاجرو استفاده کند. با اینکار دیگر خبری از خودروهای ۷۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان میتسوبیشی در ایران نیست و باید محصولات این برند را با بهایی بیش از ۳۵۰ میلیون تومان تهیه کرد. اگر هم میتسوبیشی به فکر تولید خودرو در ایران بیافتد، بدیهی است که نمی تواند حداقل تا دو سال آینده محصولی را به روی خط تولید در کشور ببرد.
تویوتا
داستان تویوتا هم مانند میتسوبیشی است. این برند سالانه بشی از سه هزار خودرو را به بازار ایران می فرستد. اگر قرار باشد که سالانه تنها با سه هزار دستگاه خودرو در بازار ایران حضور پیدا کند، هیچگاه به سراغ خودروهایی با قیمت متوسط نمی رود. احتمال آن زیاد است که با تصویب این قانون، ایرتویا به جای واردات خودروهایی چون تویوتا C-HR، راو۴ و پریوس به سراغ عرضه پرادو، فورچونر، لندکروزر، کمری شش سیلندر و… برود. زیرا سود بیشتری از واردات این خودروها برایش ایجاد می شود و دیگر لازم نیست با مشتریان میانی بازار سر و کله بزند. محصولاتی را عرضه می کند که همه قیمتی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان را دارند و با عرضه کمتر، سود بیشتر و خدمات مناسبتری را ایجاد می کند. اگر هم بخواهد واردات خودروهای فعلی را ادامه دهد، بدون شک قیمت خودروهاش در بازار آزاد افزایش چشم گیری را تجربه می کند و بازار سیاه جذابی از نظر مدیران شرکت برای تویوتاهای نه چندان گرانقیمت ایجاد می شود.
لکسوس
لکسوس در حال حاضر خودروهایی چون سری NXو RX200t را به بازار ایران عرضه می کند. همچنین برنامه دارد تا دو خودرو دیگر با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی به بازار ایران بیاورد. اما با اجرایی شدن این قانون و محدودیت واردات سه هزار دستگاهی، به احتمال زیاد عمده واردات این برند صرف حضور خودروهایی چون لکسوس LX570، LS، GS و ISهایی می شود که حجم موتورهای بالایی دارند و از طرفی قیمت و سود خالص بیشتری را فراهم می کنند. این اتفاق باعث می شود تا میزان واردات NX و RX با پیشرانه های کم حجم کاهش پیدا کند و قیمت آن ها به خاطر عدم پاسخگویی به نیاز بازار رشد چشم گیری را تجربه کند.
نیسان
نیسان تا به امروز برنامه تولید محصول جدیدی را در ایران ندارد. طبق اعلام کمپانی نیسان، خودروهای آن به صورت وارداتی و تنها توسط جهان نوین آریا به ایران عرضه می شود. در همین مدت نه چندان زیاد، جهان نوین آریا بیش از سه هزار خودرو را به بازار کشور عرضه کرده است و طبق اعلام نظر برخی کارشناسان بازار، این برند می تواند سالانه بیش از ۱۰ هزار خودرو را در سه کلاس مختلف به بازار کشور بفرستد. با محدود کردن واردات خودروهای نیسان، طبیعی است که به خاطر عقب ماندن عرضه از تقاضا قیمت خودروهای آن افزایش پیدا می کند. احتمال آن هم وجود دارد که جهان نوین آریا به جای واردات ایکس تریل و جوک به سراغ عرضه خودروهایی چون پاترول و ماکسیما برود که هر دو در صورت واردات رسمی، با قوانین جدید قیمتی بیش از ۲۵۰ میلیون تومان را تجربه می کنند و شاید تا ۴۰۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری شوند.
ب ام و
آمار واردات ب ام و به ایران نشان می دهد که سهیمه سه هزار دستگاهی برای این نشان تجاری پرمیوم کافی است. زیرا در سال های گذشته واردات با حجم زیادی را در ایران داشته و این سهمیه تا چند سال می تواند برای تقاضای بازار ایران کافی باشد. با توجه به قوانین جدید به احتمال زیاد باید منتظر حضور خودروهایی با حجم موتور بالا از این برند باشیم. بدیهی است که افزایش قیمت شامل محصولات جدید و خودروهای وارداتی ب ام و در بازار کشور می شود.
مرسدس بنز
مرسدس بنز هم مانند ب ام و، می تواند شرایطی خوبی را با واردات سه هزار دستگاه در سال داشته باشد. با این قانون به احتمال زیاد واردات اکثر مدل های این نشان تجاری به بازار ایران آغاز می شود. البته که تمام محصولات این برند در رده خودروهای لوکس و گران قیمت جای می گیرند و قرار نیست که خودروهای بنز به دست اقشار متوسط جامعه برسد. با ورود محصولات جدید مرسدس بنز، بدیهی است که قیمت خودروهای آن بیش از معیار فعلی بازار تعیین می شود.
پورشه
پورشه هم مانند سایر آلمانی ها می تواند با واردات خودروهای خاص و متفاوت خود بازار جدیدی را در ایران برای خود دست و پا کند و به مراتب بهتر از دو سه سال گذشته در بازار کشور فروش داشته باشد. قوانین جدید ورود محصولات به روز و قوی پورشه را به ایران رقم می زند.
مازراتی
با قوانین جدید، دوباره مازراتی در ایران احیا می شود و محصولات جدید آن به بازار کشور می آید. البته که هنوز قیمت خودروهای مازراتی، تنها مرفهین درجه یک جامعه را به سمت خود می کشاند.
آلفارومئو
آلفارومئو با اینکه نام و نشان خوبی در بازار جهان دارد، ولی فروش چندانی را در بازار ایران نداشته است. سهیمه واردات سه هزار دستگاه هم برای این بردن کافی است و با توجه به نبود منع قانونی با توجه به حجم موتور، خودروهای جدید آن می توانند معرفی بهتری از این نشان ایتالیایی در بازار ایران داشته باشند.
پژو
این قانون، منعی را برای حرکت رو به جلو پژو در بازار ایران ندارد. پژو در حال حاضر خط تولید فعال در ایران دارد و می تواند صادرات بیش از ۳ هزار دستگاه را در سال را به ایران داشته باشد. تنها مسئله اینجاست؛ با توجه به محدودیت هایی که برای رقبای پژو با قوانین جدید ایجاد می شود، در نتیجه تقاضا از برخی از محصولات آن افزایش پیدا می کند و احتمال دارد تا بهای خودروهایی چون پژو ۵۰۸، ۳۰۱ و… در بازار آزاد افزایش پیدا کند.
سیتروئن
سیتروئن به تازگی خط تولید خود را در سایپا-سیتروئن (سایپا کاشان) راه اندازی کرده است و احتمالا از اوایل سال ۹۷ تولید خودروهای خود را در ایران آغاز می کند. عرضه خودرو به صورت مونتاژ داخل و از طرفی اجازه واردات بیش از ۳ هزار دستگاه باعث می شود که به خاطر کمرنگ شدن برخی رقبا، سیتروئن فرانسه بتواند سود خوبی را از قوانین جدید به دست آورد.
دی اس
سهیمه واردات سه هزار دستگاه خودرو برای دی اس فرانسه مناسب و کافی است. زیرا آمار واردات این برند به ایران نشان می دهد که مشتریان خاصی به سراغ خودروهای دی اس می روند. این قانون برای دی اس بر خلاف بسیاری از برندها خوب و مساعد است. زیرا اجازه ورود خودروها به تعداد کافی برای این نشان پرمیوم فرانسوی وجود دارد و از طرفی محدود شدن رقبای ژاپنی و کره ای، باعث می شود که بازار خودرو در برخی بخش ها بیشتر به سراغ خودروهای دی اس برود.
رنو
داستان رنو کمی گنگ و نا مشخص است. این نشان فرانسوی در بازار ایران، سالانه محصولات زیادی را تولید می کند. ساندرو و تندر۹۰ به عنوان دو خودرو پرفروش در بازار داخلی ها به حساب می آیند که تیراژ بالایی را هم در بحث تولید به خود اختصاص داده اند. اگر قرار باشد به واسطه این تولید، اجازه واردات بیش از سه هزار دستگاه به رنو داده شود، وضعیت آنچنان برای رنو تغییر نمی کند و شاید هم بهتر شود. زیرا با کم رنگ شدن نقش برندهایی چون تویوتا، نیسان و میتسوبیشی می تواند فروش بیشتری را در بازار ایران تجربه کند. اما اگر قرار باشد که تولید محصول در پارس خودرو و ایران خودرو به حساب نگین خودرو تمام نشود، بدیهی است که واردات خودروهای رنو هم محدود می شود. در حال حاضر نشان رنو به عنوان پرتیراژ ترین وارداتی ها به حساب می آید و با محدود کردن آن به سه هزار دستگاه، شاهد افزایش قیمت شدید خودروهای آن در بازار خواهیم بود. در حال حاضر پیش بینی می شود که با قوانین فعلی، در سال ۹۶، نگین خودرو بیش از ۱۲ هزار خودرو را به کشور بیاورد. از طرفی رنو محصولی ندارد که بخواهد آن را با حجم موتور بالا به بازار ایران بفرستد. در نتیجه خودروهایی چون تلیسمان،کولئوس و مگان به بازار ایران می آیند و تنها قیمتشان به شکل عجیبی افزایش پیدا می کند. واردات کپچر هم که به دست ایران خودرو انجام می شود، بدیهی است که با توجه به تولید تندر۹۰، تندر۹۰ پلاس و تندر پیکاپ در ایران خودرو به مشکل بر نمی خورد و تنها با توجه به وجود کم رنگ شدن رقبا، قیمت آن در بازار افزایش پیدا می کند. اگر تولید خودروهای رنو به پای نگین خودرو نوشته نشود، این شرکت باید منتظر بماند تا خط تولید بن رو به ثمر نشیند و خودروهای جدید مونتاژی رنو به بازار عرضه شود تا از سهیمه بیشتری در بحث واردات برخوردار شود.
سانگ یانگ
طبیعی است که این قانون به ضرر رامک خودرو سانگ یانگ کره جنوبی است. زیرا در حال حاضر تنها تیوولی بسیار بیشتر از سه هزار دستگاه به بازار ایران می آید و امسال قرار است که خودروهای جدیدی از این نشان به بازار کشور معرفی شود. در صورت اجرایی شدن قانون جدید، با وجود سهمیه سه هزار دستگاه برای رامک خودرو، به احتمال زیاد قیمت تمام شده خودروهای سانگ یانگ در ایران افزایش پیدا می کند.
باز هم چینی ها قوی تر می شوند
با اجرایی شدن این قانون، احتمال آن زیاد که تنوع محصول و خودروهای صفر موجود در بازار کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان کاهش چشم گیری را تجربه کنند. همچنین احتمال آن وجود دارد که باز هم چینی ها از این وضعیت استفاده حداکثری را بکنند و محصولات گرانقیمت تر خود را به بهای نبود خودروهای کره ای و ژاپنی در رده قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان عرضه کنند. به عبارت ساده با کم رنگ شدن نقش خودروهایی چون میتسوبیشی ASX و یا نبود خودرویی چون تویوتا پریوس، محصولات چینی مشابه جای آن ها را می گیرند و در نتیجه سهم چینی دوباره از بازار خودرو ایران رشد چشم گیری را تجربه می کند. همچنین به بهای افزایش قیمت ناخواسته خودروهای وارداتی غیر چینی، شرکت های عرضه کننده محصولات چینی وارداتی و مونتاژ داخل، قیمت خودروهای خود را برای استفاده حداکثری از وضعیت بازار، افزایش می دهند.
حال نظر شما در مورد قانون جدید چیست؟ آیا اضافه شدن خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به بازار را با توجه به گرانی کلی و حذف بسیاری از برندها و خودروها از بازار رقابتی مناسب می دانید؟ به نظر شما قانون فعلی بهتر است و یا قانونی که قرار است از چند هفته آینده اجرا شود؟
حسین دلاور-گروه مستند اسب بخار

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.