برای کدام خودروها و نشان های خودرویی نام انسان انتخاب شده است؟

برای کدام خودروها و نشان های خودرویی نام انسان انتخاب شده است؟
با رونمایی از پروژه SP100 سایپا در نمایشگاه خودروی شیراز ۹۷ و اعلام نام « رهام » برای آن از سوی این شرکت،حاشیه های گوناگونی پیش آمد. برخی می گویند چرا باید نام انسان برای یک محصول تولیدی صنعت خودرو انتخاب شود و تا امروز هیچ گاه چنین اتفاقی نیافتاده است. برخی دیدگاه ها، انتخاب نام انسان برای خودرویی همچون SP100 را ناخوشایند و ناشایست می دانند و توقع دارند که سایپا به جای رهام نام دیگری را برای پروژه SP100 انتخاب کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما آیا در هیچ جای دنیا نام مشترکی میان انسان و اشیا وجود نداشته است؟ آیا هیچ شرکت خودروسازی در دنیا نام انسان را برای محصول اش انتخاب نکرده است؟
در پاسخ به این حواشی باید گفت در حال حاضر، رایج ترین نوع نام گذاری برای خودروها استفاده از حروف و اعداد است، زیرا با هویت سازی شرکت سازنده خودرو برای محصولات اش، دیگر هر عدد و حرفی معنی خاص خود را دارد و از سویی با گذر زمان می توان با تغییر این اعداد نیز به ماهیت اصلی خودرو پی برد. به عنوان مثال ب ام و آلمان با استفاده از عدد و حروف توانسته معرفی خوبی از محصولات اش داشته باشد. وقتی نام یک ب ام و ابتدا با X آغاز می شود نشان از کراس اوور بودن آن دارد یا هنگامی که اعداد ۱ تا ۸ در ابتدای نام خودرو وجود دارند، اشاره مستقیم به کلاس بدنه و اندازه خودرو دارند. در مرسدس بنز آلمان نیز برای کلاس بندی خودروها از ترتیب حروف انگلیسی استفاده شده که به احتمال زیاد معنی هر حرف را می دانید.
یکی دیگر از انواع نام گذاری خودروها استفاده از نام اماکن یا صفت های مربوط به طبیعت است. به عنوان مثال کمپانی های کیا و هیوندای در کنار این که نام خودروهای شان را در برخی کشورها به صورت کدهای عددی و حرفی عرضه می کنند، گاهی از نام های گوناگون نیز استفاده می کنند. مانند نام های سراتو، سانتافه، سوناتا، پراید، اپتیما، جنسیس که هر کدام اشاره به طبیعت، اماکن یا صفت های مثبت دارند.
اما در نمونه های بسیار کم در صنعت خودروی جهان، نام هایی برای خودروها انتخاب می شود که بر مبنای داستان ها،شخصیت های واقعی یا تخیلی، اسطوره ها و… باشند. این نام ها می توانند در میان انسان، حیوان، مکان و اشیا نیز مشترک باشند که مسائل مربوط به آن از بحث ما خارج است. شاید بهتر باشد با هم برخی مثال ها در صنعت خودرو را مرور کنیم.
برای کدام خودروها و نشان های خودرویی نام انسان انتخاب شده است؟
یکی از معروف ترین نام گذاری های خودرو بر مبنای نام انسان، ” فراری انزو ” است که بسیاری از ماشین بازها این خودرو را ” انزو فراری ” می نامند، زیرا ” انزو فراری ” نام موسس کمپانی فراری ایتالیا است و یکی از مدل های این خودرو، نام و نام خانوادگی او است.
در مثال دیگر نام کمپانی ” لامبورگینی ” بر مبنای نام خانوادگی ” فروچیو لامبورگینی ” انتخاب شده که موسس این کارخانه ابرخودروساز است. از سویی نام بیش تر محصولات لامبورگینی نیز بر اساس اسطوره های مسابقات گاوبازی انتخاب شده و در برخی موارد، برای نسخه های خاص هر نوع سوپر اسپرت لامبورگینی، نام مهندس و طراح آن نیز به عنوان پسوند در معرفی خودرو وجود دارد.
کمپانی مشهور ” مزدا ” که دوست داران بسیاری دارد، نام یکی از اسطوره های ژاپن برای برند و کارخانه خود گذاشته است.” مزدا ” در میان ژاپنی ها به معنی خداوندگار روشنایی بوده که ریشه این کلمه همان ” اهورا مزدا ” ی زرتشتی است و در میان بسیاری از مردمان جهان این نام شایسته احترام ویژه بوده و بسیاری روی آن تعصب دارند.
نام برند مشهور آلمانی نیز از ترکیب اسم دخترانه ” مرسدس ” و نام خانوادگی ” بنز ” انتخاب شده که در آن زمان شهرت خاصی نداشته اند و امروز به عنوان یک اسطوره در خودروسازی جهان شناخته می شود. ” کارول شلبی ” که یکی از بهترین سازندگان خودروهای مسابقه ای در آمریکا شناخته می شد، نام خانوادگی اش به عنوان پسوند در نام برخی خودروهای آمریکایی دیده می شود.
در مثال دیگر برخی خودروهای PSA فرانسه پسوندهایی همچون ” پیکاسو “، ” ریوولی ” و… دارند که به گفته مدیران این گروه به احترام این اشخاص یا ارزش گذاری برای یک باور قدیمی این سبک نام گذاری انتخاب شده است.

در موارد دیگر هم دیده می شود که نام های مشترکی میان اشیا، عوامل طبیعی قدرتمند، اسطوره ها و انسان وجود دارد. تورنادو، کولئوس، ویتارا، سنترا، میتا و… جزء اسم هایی از همین دسته هستند.
اما واقعیت این است که در بیش تر کشورها، امروز بهترین نوع نام گذاری بر مبنای همان اعداد و حروف است، زیرا با اعلام نام ترکیبی از عدد و حروف می توانید در همان لحظه اول اطلاعات مقدماتی را به شنونده بدهید. از سویی حواشی نام های مشترک بین خودرو و انسان تنها به فرهنگ مردمان ایران بر نمی گردد و این نخستین بار نیست که عده ای از انتخاب نامی همچون ” رهام ” برای یک خودرو ناراحت شده اند. هنگامی که سیتروئن پسوند پیکاسو را انتخاب کرد، جنجال های گوناگونی برای اش ایجاد شد و بسیاری کار این کمپانی را زیر سوال بردند. یا نام هایی مانند میتا، مونزا و… در دوره خود انتقاد بسیاری را به همراه داشت.
برای کدام خودروها و نشان های خودرویی نام انسان انتخاب شده است؟
اکنون شرکت ” سایپا ” نام جدیدترین محصول خود را که پروژه SP100 نام داشت، ” رهام ” انتخاب کرده و در آگهی های تبلیغاتی خود می گوید معنای آن پرنده رها و آزادی است که هیچ گاه شکار نمی شود و در برخی فرهنگ های لغت نیز معنی قطره های لطیف باران را دارد. اما پیش از این ها، ” رهام ” در ادبیات فارسی جایگاه ویژه ای دارد، او یکی از پهلوانان ایران است که نام اش در شاهنامه آورده شده است. با توجه به پیشینه باستانی این نام، ” رهام ” سال ها است که برای نام گذاری فرزندان میان خانواده های ایرانی شناخته می شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.