با چندسال کار می توان خودرو خرید؟

مقایسه قیمت خودرو در ایران با سایر کشورها/ با چندسال کار می توان خودرو خرید؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

تعیین گران یا ارزان بودن قیمت خودرو در بازار ایران نیاز به بررسی های کارشناسانه دارد، حال یکی از راه های پی بردن به گرانی یا ارزانی خودرو، می تواند پرداختن به میزان پایه حقوق و قیمت ارزان ترین خودرو بازار باشد که حتی به اعتقاد کارشناسان، این سبک مقایسه در ایران، قیاسی مع الفارق است.

به گزارش خودروکار، بی شک اگر از مردم سوال شود که قیمت خودرو در ایران ارزان است یا گران؟ اکثر مردم بر گران بودن قیمت خودرو اتفاق نظر دارند و این موضوع می تواند ریشه در عوامل مختلفی داشته باشد که شاید سطحی ترین نگاه به این مقوله حکم بر گرانی خودرو دارد. اما با بررسی دقیق می توان به این موضوع پی برد که مشکل، گرانی خودرو نیست بلکه عوامل دیگری است که شاید از چشم مردم عادی مغفول مانده اند.

یکی از معمول ترین روش های پی بردن به گرانی کالا در کشورهای محتلف، کنارهم قرار دادن میزان حقوق پایه با قیمت ارزان ترین نوع از آن کالاست تا با محاسبه مدت زمان کار مورد نیاز برای خرید آن کالا، بتوان به وسیله لیست مقایسه ای حاصل با دیگر کشورها بر گرانی یا ارزانی آن کالا پی برد.

طبق تحقیقی که بر همین اساس از سوی موسسه تحقیقاتی TEB (موسسه بانک داده های اقتصادی ترکیه) صورت گرفته است، مدت زمان کار مورد نیاز برای خرید خودرو در ۱۲ کشور مختلف به شرح زیر گزارش شده است؛

۱.آمریکا : ۴ ماه
۲. بلژیک، آلمان، فرانسه، ژاپن: ۶ ماه
۳. اوکراین: ۷ ماه
۴. اسپانیا: ۸ ماه
۵. پرتغال: ۱.۵ سال
۶. لهستان: ۱.۸ سال
۷. برزیل: ۲.۴ سال
۸. ترکیه: ۲.۹ سال
۹. چین: ۵.۲ سال

در توضیح گزارش موسسه TEB آمده است که مردم بسیاری از کشورهای اروپایی با عایدی ۶ ماهه خود از کار می توانند خودرویی همچون فولکس واگن گلف را خریداری کنند. حال اما اگر بخواهیم کشور خودمان را نیز در چنین آماری بگنجانیم، باید پایه حقوق اعلامی از سوی شورای عالی کار و همچنین قیمت ارزان ترین خودرو در بازار کشور را در کنار یکدیگر گذاریم تا مشاهده کنیم برای خرید آن چه مدت به کار احتیاج است.

شورای عالی کار پایه حقوق کارکنان در سال ۹۷ را یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۹ تومان در نظر گرفته است و قیمت ارزان ترین خودرو در بازار نیز به مدل های پراید ۱۳۱ و ۱۱۱ با قیمتی نزدیک به ۲۳ میلیون تومان تعلق دارد. با این اوصاف اگر به فرض محال تمامی حقوق دریاقتی را برای خرید این خودروها در نظر بگیریم، نزدیک به دو سال نیاز به کار است.

حال بگذارید این وضعیت را در کشور همسایه، ترکیه مورد بررسی قرار دهیم؛ میزان پایه حقوق در ترکیه هزار و ۶۰۳ لیر است و عنوان ارزان ترین خودرو ۲۰۱۸ در این کشور نیز با قیمت ۵۴ هزار لیر به رنو ساندرو استپ وی تعلق دارد. بدین ترتیب شهروندان ترک برای خرید این خودرو باید ۲.۹ سال کار کنند. البته نباید از این موضوع غافل شد که ساندرو استپ وی در ایران قیمتی ۴ برابر پراید را دارا است.

در همین راستا، عبدالله بابایی-کارشناس صنعت خودرو می گوید: «با استفاده از چنین چارچوب هایی برای پی بردن به گرانی یا ارزانی خودرو، در ایران زیاد نمی توان به نتیجه ای مطلوب و حقیقی رسید، چرا که قیمت خودرو تابع حقوق پرداختی در داخل کشور نیست بلکه شاخص هایی همچون قیمت مواد اولیه، قیمت اجرت کار و کارگر، هزینه های مالی و مالیاتی است که قیمت تمام شده را مشخص می کند. پس مقایسه خودرو با میزان حقوق پایه در داخل کشور مقایسه ای صحیح نیست چرا که در کشورما متاسفانه ارزش پول ثابت نیست و گواه آن نیز بررسی ارزش پول از سال ۹۰ تا سال ۹۷ است. اگر به سان کشورهای اروپایی ارزش پول ما و همچنین قیمت مواد اولیه ثابت بود می توانستیم گرانی خودرو را از این طریق بررسی کنیم.»

این کارشناس در ادامه می افزاید: « کاهش ارزش پول به معنای گران شدن کالا نیست بلکه به معنای تطبیق قیمت کالاها متناسب با ارزش پول است. به عبارت دیگر قیمت کالاها برای جبران ارزش از دست رفته پول، ناگریز به افزایش است تا به جایگاه قبلی خود برگردد. از سویی دیگر میزان رشد حقوق پایه در قیاس با کاهش ارزش پول و تطبیق قیمت کالاها بسیار ناچیز است و همین موضوع توان خرید را از مردم سلب می کند.»

بابایی در پایان با اشاره به این موضوع که قیمت خودرو در ایران گران نیست، می افزاید: « تعیین گرانی یا ارزانی خودرو در کشورما تحت تاثیر چالش هایی همچون کاهش ارزش پول، کاهش توان خرید مردم و عدم مطابقت رشد میزان پایه حقوق با رشد قیمت تطبیقی کالای مد نظر برای جبران ارزش از دست رفته است. در واقع قیمت خودرو در کشورما گران نیست بلکه این ارزش از دست رفته پول رایج ماست که سبب شده است قیمت خودرو مطابق با ارزش پول تعیین شود. بدون شک اگر از سال ۹۰ تا ۹۷ معضل کاهش ارزش پول مدیریت می شد، قیمت خودرو امروز مطابق با همان ارزش سابق خود بود و این طور مفهوم نمی شد که پرداخت هزینه های چند برابری برای خرید خودرو به منزله ی گرانی خودرو در ایران است.»

با بررسی های دقیق حول مسائل قیمت گذاری و شرایط اقتصادی می توان به طریق صحیح این نتیجه را گرفت که خودرو یا هر نوع کالای دیگر در ایران در واقع گران نشده اند بلکه سقوط ارزش پول است که گره کور خرید و فروش در بازار کشورمان است تا مردم با پرداخت هزینه های چند برابری برای خرید کالا، تصور بر گران شدن آن کالا داشته باشند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.