ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز

ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز
ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk) در سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰ شمسی) در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. وی یک خواهر و یک برادر کوچک تر از خود نیز دارد. ماسک در سن ۱۰ سالگی اولین کامپیوتر خود را خرید و از همان ابتدا به برنامه نویسی علاقه مند شد و توانست ظرف دو سال یعنی در سن ۱۲ سالگی اولین بازی کامپیوتری خود را با نام بلستر منتشر کند. اولین موفقیت وی را میتوان فروش این بازی با قیمت ۵۰۰ دلار به یک مجله نام برد.
ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز
ایلان در سن ۱۹ سالگی تصمیم گرفت برای تحصیل به کانادا مهاجرت کند و در دانشگاه کوئینز مشغول تحصیل شود. ماسک پس از گذشت دو سال این دانشگاه را رها کرد و ۲ مدرک لیسانس در رشته ی کسب و کار و رشته ی فیزیک از دانشگاه پنسیلوانیا گرفت.
زیپ۲
ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز
اولین شرکت راه اندازی شده توسط ماسک Zip2 نام داشت. این شرکت در واقع یک راهنمای شهری آنلاین بود که با سایت های نیویورک تاینز و شیکاگو تریبون همکاری میکرد. در سال ۱۹۹۹ یک شرکت کامپیوتری با نام کامپک Zip2 را خریداری کرد و ایلان ماسک پول خوبی را به جیب زد.
اکس.کام
ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز
پس موفقیت قبلی ماسک حال نوبت به ایجاد تحول در زمینه مالی بود. در همان سال ۱۹۹۹ شرکتی تحت عنوان X.com در زمینه خدمات مالی آنلاین تاسیس کرد که یک سال بعد با کانفینیتی ادغام شد و پی پال معروف را تشکیل داد. رفته رفته نام ایکس.کام کمرنگ شد و پی پال به عنوان برند جدید ماسک شناخته شد. سال ۲۰۰۲ یعنی بعد از ۳ سال از تاسیس شرکت کمپانی ای بی (eBay) پی پال را خریداری کرد و بار دیگر نیز ایلان ماسک موفقیت بزرگی را به نام خود ثبت کرد.
اسپیس اکس
ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز
پس از فروش پی پال ایلان به دنبال آرزوی دیگر خود یعنی اکتشاف فضا رفت و شرکت اسپیس اکس را در سال ۲۰۰۲ تاسیس کرد. این شرکت به منظور ساخت و توسعه وسایل نقلیه فضایی جهت انتقال فضانور و محموله به فضا شروع به کار کرد. پس از گذشتن از مشکلات سر راه خود توانست در سال ۲۰۰۸ اولین ماموریت خود را از ناسا به منظور انتقال محموله ای ۱۰۰۰ پوندی به ایستگاه بین المللی فضایی بگیرد و در سال ۲۰۱۳ توانست به وسیله موشک فالکون ۹ خود این ماموریت را به انجام برساند. این شرکت همچنان در حال فعالیت میباشد و در زمینه ساخت موشک هایی با قابلیت استفاده مجدد کار میکند. هدف اصلی ایلان از تاسیس این شرکت ساخت آینده ای برای سکونت در مریخ برای زمین ها است.
تسلا موتورز
ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز
سال ۲۰۰۳ تسلا موتورز با شعار تولید وسایل نقلیه الکتریکی شروع به کار کرد. کار در پروژه اسپیس اکس ماسک را به دنیای حمل نقل علاقه مند کرد و باعث شد در سال ۲۰۰۴ با سرمایه گذاری در این پروژه وارد این شرکت شود و بعد از مدتی مدیریت آن را برعهده گیرد.
ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز
سال ۲۰۰۶ اولین خودرو این شرکت با نام تسلا روداستر معرفی شد که جایزه طراحی global green 2006 را برای ایلان ماسک به ارمغان آورد. این خودرو در سال ۲۰۰۷ وارد مرحله تولید شد که به دلیل وجود مشکلات مدیریتی موسس تسلا یعنی مارتین ابرهارد با مشکل مواجه شد و قیمت تمام شده محصول حدود ۲ برابر مقدار واقعی آن شد. ایلان با مدیریت قوی خود این بحران را پشت سر گذاشت و تمام اعضایی که مشکلاتی را ایجاد کرده بودند از جمله خود ابرهارد را اخراج کرد. در نهایت در سال ۲۰۰۸ خودروی تسلا روداستر با افزایش قیمت ۲۰ هزار دلاری وارد بازار شد.
شرکت در وضعیت مناسبی نبود و ماسک مجبور به فروش یک شرکت نرم افزاری که داشت و حتی خودرو مک لارن F1 خود شد تا بتواند تسلا را سر پا نگه دارد. سرمایه گذاری دایملر به عنوان یک بنگاه اتومبیل آلمانی و پس از آن گرفتن وام از دولت توانست کمکی برای ایلان در اداره تسلا باشد اما این شرکت در ۱۰ سال اول خود نتوانست سودی را داشته باشد.
ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز
مدل بعدی خودرو تولید شده تسلا مدل اس نام داشت که توانست موفقیت مالی تسلا را به ارمغان بیاورد. این مدل که چندی پیش توسط اسب بخار نیز در تهران تست شده یک خودرو سدان تمام الکتریکی با امکانات فوق العاده از جمله رانندگی خودکار است. شما میتوانید بررسی ویدیوی تسلا مدل اس در تهران را مشاهده نمایید.
تسلا توانست با معرفی مدل اس خود انقلابی در صنعت خودرو و در صنعت خودرو های الکتریکی انجام دهد. این خودرو توانسته است شتابی زیر ۶ ثانیه را برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بزند و با هربار شارژ کامل خود مسافتی حدود ۴۰۰ کیلومتر را طی کنید. ارائه خدماتی مانند ۸ تا ۱۰ سال گارانتی، شارژ رایگان خودرو، اینترنت نا محدود برای خودرو و … توانسته علاقه مندان بسیاری را به سمت خود بکشاند.
ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز
خودرو بعدی تولید شده توسط این شرکت مدل ایکس نام داشت که یک خودرو کراس اوور بسیار جذاب با طراحی خاص بود. این خودرو بر روی پلتفرم مدل اس ساخته شد که ماسک این کار را اشتباه خواند.
تسلا مدل بعدی خود را مدل ۳ نام گذاری کرد که یک خودرو ساده و بدون امکانات و آپشین های بسیار مانند مدل اکس هست. چندی پیش نیز اخباری مبنی بر تولید خودرویی با امسم مدل Y که کراس اووری کوچک تر از مدل X باشد به بیرون درز کرد.
ایلان ماسک و جادوی تسلا موتورز
ایلان ماسک در حال حاظر غیر از خودروهای سواری بر روی کِشنده ها، باتری های خانگی، شرکت سولار سیتی که در زمینه انرژی خوریشیدی فعالیت دارد و یا پروژه ی هایپرلوپ که حمل نقل زمینی با سرعت بالای ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را ممکن میسازد نیز فعالیت میکند. به جرات میتوان گفت وی یکی از ۱۰ فرد تاثیر کذار جهان میباشد.
علی همایونی – گروه مستند اسب بخار

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.