ایربگ ها را درست بشماریم

ایربگ ها را درست بشماریم
کیسه هوا یا Air Bag یکی از نکات و پارامترهای ایمنی در صنعت خودروسازی محسوب می شوند. این فناوری سال های سال است که در صنعت خودروسازی وجود دارد و در اواخر قرن بیستم، استفاده از این سیستم ایمنی تبدیل به الزامی برای خودروسازان شد. اما در ایران قانون نصب اجباری کیسه هوا به سال ۱۳۸۷ برمی گردد. در سال ۱۳۹۲ خودروسازان داخلی با فشار جدی از سوی سازمان استاندارد مواجه شدند. ولی کماکان با نصب یک ایربگ و وعده هایی، تمکین این قانون را به تعویق می انداختند. در سال ۹۳ بود که دیگر خودروهایی مثل ۴۰۵ و پژو پارس و وانت مزدا هم قابلیت این را پیدا کردند تا به دو ایربگ مجهز شوند و این روزها پراید و تیبا و انواع پژو و… حداقل با ۲ کیسه هوا در نسخه صفر عرضه می شوند.
شمارش ایربگ در اکثر خودروهای داخلی اصلا کار سخت و پیچیده ای نیست. چون اکثرا به دو کیسه هوا مجهز اند. ولی در بحث خودروهای وارداتی یا مونتاژی، شمارش ایربگ متفاوت است. این روزها اگر به نمایشگاه های عباس آباد سری بزنید، با ترفندهایی می توانند خودرو ۶ ایربگ را با نام ۱۲ ایربگ به شما بدهند که این مسئله از یک فهم و درک غلط نشاءت می گیرد. اگر به سایت و وبگاه رسمی خودروسازان جهانی سری بزنید، می بینید که از ذکر تعداد ایربگ خبری نیست و نام ایربگ ها ذکر می شود. اگر هم تعداد ایربگ اعلام شود، آن اعداد با توضیحاتی توجیه می شوند. در این قسمت می خواهیم به شما آموزش و اطلاعاتی در خصوص ایربگ بدهیم که خرید شما را در بازار خودرو آسانتر می کند و باعث می شود که از این به بعد از الفاظ بازاری و غیر معتبر خودرویی دور باشید و به جمع حرفه ای ها بپیوندید.
انواع کیسه هوای رایج در خودروها:
ایربگ ها را درست بشماریم
۱- کیسه هوای راننده: این ایربگ در داخل غربیلک فرمان قرار دارد و وظیفه حفاظت از راننده در تصادف های از روبه رو و کلا هر سانحه ای که باعث شود راننده به سمت جلو پرتاب شود را دارد.
ایربگ ها را درست بشماریم
۲- کیسه هوای شاگرد: این کیسه هوا روی داشبورد خودرو و مقابل شاگرد قرار دارد و عملکردی مشابه به ایربگ راننده را دارد. تفاوت عمده کیسه هوای شاگرد با راننده این است که در برخی از خودروها می توان آن را به وسیله سوییچ یا دکمه ای از کار انداخت و در برخی با سنسور وزن داخل صندلی شاگرد و سرنشینان، فعال و غیرفعال می شود. در تمام خودروها نصب صندلی کودک در ردیف جلو با ایربگ فعال به هیچ وجه توصیه نمی شود.
ایربگ ها را درست بشماریم
۳- کیسه هوا جانبی: این گونه از ایربگ ها مسئولیت حفظ سرنشینان را در تصادف های از بغل دارد و برای حفظ سلامت دست و کتف و پهلوی سرنشینان استفاده می شوند. اکثر این ایربگ ها در قسمت بیرونی صندلی ها قرار دارند، ولی در بعضی خودروها در داخل درب خودروها هم گذاشته می-شوند. در اکثر خودروهای موجود در بازار جهانی، تنها سرنشینان جلو به کیسه هوای جانبی مجهز هستند و برخی خودروهای لوکس و مجلل و اتاق بزرگ به کیسه هوای جانبی سرنشینان عقب هم تجهیز شدند. روش تشخیص چشمی این کیسه های هوا، پولک و اتیکتی است که به گوشه صندلی سمت درب ها دوخته شده است. از جمله خودروهایی که ایربگ سرنشین عقب دارند، می توان به لکسوس GS250 ، هیوندای آزرا و جنسیس سدان در بازار ایران اشاره کرد.
ایربگ ها را درست بشماریم
۴- کیسه هوای پرده ای: این نوع کیسه هوا، همان ایربگی است که باعث اخلال در امر شمارش ایربگ ها می شود و بازاریان و دلالان خودرو ۶ایربگ را ۱۰ ایربگ می شمارند!!!… این کیسه هوا مسئولیت حفظ ایمنی مسافرین از تصادف های بغل یا تصادف هایی که باعث می شود به ستون های خودرو فشار آید، را دارد. این کیسه هوا از گوشه های سقف بر روی ستون ها و شیشه های خودرو باز می شود از پاشیده شدن شیشه های شکسته به داخل خودرو تا حد زیادی جلوگیری می کند و نمی گذارد از برخورد سر مسافرین به شیشه ها و ستون ها، صدمه ای به آنان وارد شود. باز شدن اکثر ایربگ های پرده ای از ستون های افقی و قائم بر ستون های A و B وC است و در اصل در هر طرف خودرو یک کیسه هوای پرده ای قرار دارد. ولی با توجه به استاندارد رایج هر شرکت و بر مبنا برخی قوانین قدیمی، برخی خودروسازان بر روی یک ستون و برخی دیگر بر روی تمام ستون ها پولک AirBag SRS را حک می کنند. در واقع فرقی نمی کند که در هر طرف خودرو روی یک ستون این واژه حک شده باشد، یا بر روی تمام ستون ها. برای مثال در خودرو جیلی امگراند ۷ روی تمام ستون ها واژه AirBag SRS حک شده و برخی افراد عامی تمام پولکی های موجود در خودرو را شمرده و تعداد ایربگ های این ماشین را ۱۰ عدد اعلام می کنند. این در حالی است که جیلی ۲ کیسه هوا در جلو، ۲ کیسه هوای جانبی جلو و ۲عدد ایربگ پرده ای دارد که به این نحو، تعداد ایربگ-های جیلی امگراند ۷ تنها ۶عدد می شود که خود شرکت جیلی هم عدد ۶ را اعلام می کند.
ایربگ ها را درست بشماریم
۵- کیسه هوا زانو: این ایربگ در اکثر خودروهای دنیا به عنوان یک آیتم ایمنی سفارشی و لوکس معرفی می شود و معمولا اضافه بر آن ۶ کیسه هوای رایج نصب می شود. امروزه محصولات بنز، BMW ، آئودی و لکسوس به ایربگ زانو راننده به صورت پایه مجهز هستند. خودروسازانی مثل هیوندای، کیا، تویوتا، سوبارو، میتسوبیشی و برخی دیگر، ایربگ زانو راننده را به صورت سفارشی روی خودرو قرار می دهند. در ایران لکسوس GS250 هم جز آن دسته از محصولات در حال عرضه بازار است که علاوه بر ایربگ زانو راننده، ایربگ زانو شاگرد را هم داراست.
* برخی کیسه های هوای غیر رایج:
بعضی ایربگ ها در دنیای خودرو امروز طراحی شده اند که گاهی اوقات استفاده می شوند و بعضی مواقع در حد طرح یا نمونه آزمایشی باقی می مانند. شرکت تویوتا در برخی محصولات جدید خود مثل تویوتا کرولا جدید سفارش آمریکا، از ایربگ مرکزی استفاده می کند که مانند کیسه هوای جانبی از داخل صندلی یا کنار کنسول میانی باز می شود و از بخورد سرنشینان به هم و صدمه جانبی جلوگیری می کند.
دیگر اقدام تویوتا، نصب ایربگ پرده ای بر روی شیشه عقب در تویوتا iQ بود که در نوع خود از اولین ها به حساب می آمد.
ایربگ ها را درست بشماریم
ایربگ عابر پیاده یکی از فناوری های عالی در حفظ جان عابر پیاده در تصادف های از روبه رو است. این ایربگ اکثرا در خودروهای ولوو نصب است و بر روی شیشه جلو باز می شود.
ایربگ ها را درست بشماریم
ایربگ کمربند ایمنی، نوعی دیگر از ایربگ های خاص است که از داخل کمربند ایمنی بر روی قفسه سینه راننده و سرنشین باز می شود. این کیسه هوا در لکسوس LFA و فورد اکسپلورِر و مرسدس بنز S کلاس اتاق W222 نصب است. (البته به طور سفارشی و بیشتر نمونه آزمایشی)
ایربگ ها را درست بشماریم
ایربگ راکب موتورسیکلت هم جز آن دسته از طرح هایی است که هنوز عمومیت پیدا نکرده است.
این روزها برخی ایربگ ها به سنسورهایی مجهز هستند که با توجه به جسه راننده میزان باد ایربگ را تنظیم می کنند. برای حفظ جان عابر پیاده هم برخی شرکت ها مثل لکسوس، برای کاهش خسارت، بعد از اولین برخورد کاپوت تغییر زاویه می دهد تا آسیب به حداقل برسد.
با توجه به این مطالب مستند و قابل ارجاء، گفتن سراتو ۱۰ ایربگ، سانتافه ۱۲ ایربگ، آزرا ۱۴ ایربگ کاملا غلط و غیر علمی است. برای همین به چند مثال با شمارش صحیح می پردازیم.
کیا سراتو: ایربگ راننده + ایربگ سرنشین + ۲ ایربگ جانبی جلو + ۲ ایربگ پرده ای = ۶ ایربگ
هیوندای سانتافه فول: ایربگ راننده + ایربگ شاگرد + ۲ ایربگ جانبی جلو + ۲ ایربگ پرده ای + ایربگ زانو راننده = ۷ ایربگ
تویوتا کرولا سفارس آمریکا: ایربگ راننده + ایربگ شاگرد + ۲ ایربگ جانبی جلو + ۲ ایربگ پرده ای + ایربگ مرکزی + ایربگ زانو راننده = ۸ ایربگ
لکسوس GS250: ایربگ راننده + ایربگ شاگرد + ۲ ایربگ جانبی جلو + ۲ ایربگ جانبی عقب + ۲ ایربگ پرده ای + ایربگ زانو راننده + ایربگ زانو شاگرد = ۱۰ ایربگ
هیوندای آزرا اتاق قدیم: ایربگ راننده + ایربگ شاگرد + ۲ ایربگ جانبی جلو + ۲ ایربگ جانبی عقب(سفارشی) + ۲ ایربگ پرده ای = ۶ایربگ و سفارشی ۸ ایربگ
هیوندای توسان: ایربگ راننده + ایربگ شاگرد + ۲ ایربگ جانبی جلو + ۲ ایربگ پرده ای = ۶ ایربگ
جیلی امگراند۷: ایربگ راننده + ایربگ شاگرد + ۲ ایربگ جانبی جلو + ۲ ایربگ پرده ای = ۶ ایربگ
با توجه به این نکات و اطلاعات، پر واضح است که امنیت در صنعت خودرو از اصلی ترین معیارهای ساخت خودرو محسوب می شود. مسئله افزایش ایربگ-ها و عدم اطلاع درست فروشندگان و خریداران خودرو از نحوه شمارش کیسه های هوا باعث شده که گاهی اوقات بخاطر لفظ من درآوردی سانتافه ۱۰ ایربگ، ذهن مشتری اختلاف قیمتی با شمارش صحیح در نظر بگیرید و این نوع معرفی خودرو باعث شده تا برخی سودجویان، به فریب مشتریان در امر فروش خودرو بپردازند. چه بهتر است بجای اینکه اعداد من درآوردی برای اثبات کامل بودن کیسه های هوای خودرویی را اعلام کنیم، از واژه هایی مانند «فول ایربگ» استفاده کنیم.
حسین دلاور – گروه مستند اسب بخار

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
۴ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.