امکانات ساده یا فناوری های بروز ؟!

نبود دانش خودرویی؛ عامل عقب ماندنگی صنعت خودرو کشور

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

کافی است که تنها در چند بخش صنعت خودرو ایران را با سایر نقاط جهان و کشورهای پیشرفته مقایسه کنید. امروز عمده سلیقه مشتریان ایرانی باعث شده تا خودروسازان و واردکنندگان خودرو محصولاتی را به بازار ایران عرضه کنند که تنها در بخش امکانات رفاهی حرفی برای گفتن دارند و هیچ کدام از فناوری های روز دنیا در آن ها دیده نمی شود.
علاقه به سانروف، مانیتور و… باعث شده تا کار برای صنعت گران خودرو کشور آسان باشد و شرکت های خودرویی به سمت آن نروند تا فناوری های جدید صنعت خودرو جهان را داخلی سازی کنند. علاقه مشتریان ایرانی به امکانات ساده و قدیمی، وضعیت را برای برخی خودروسازان بیشتر کرده است. به شکلی که امروز خودروسازی با اضافه کردن تنها یک سانروف و اضافه کردن دو کیسه هوا (که ایمنی آن ها هیچ گاه بررسی و اطلاع رسانی نشده است) وضعیت بهتری را در بحث فروش پیدا کرده و مردم هم به همین تغییرات ساده و پیش پا افتاده راضی هستند.
این در حالی است که با اطلاع رسانی درست در کشورهای اروپایی و غربی، علاقه مردم در خرید خودرو به سمت محصولاتی است که در آن فناوری به روزتری دیده می شود. امروز کمپانی هایی چون ولوو امکاناتی را به خودروهای خود اضافه کرده اند که سطحی از خودروهای خودران با قیمت مناسب در اختیار خریداران قرار می دهد. جالب است این امکانات جدید و به روز در خودروهای دیده می شود که شاید امکاناتی نظیر سانروف، سقف تمام شیشه و یا صندلی های برقی در آن ها دیده نشود و در صورت سفارش مشتری بر روی خودرو نصب شود.
این نشان می دهد که بازار دنیا بیشتر به فناوری های جدید اهمیت می دهد تا امکانات ساده و نه چندان به روز! شاید بگویید که بازار ایران نمی تواند توقع امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، رادار خطی و نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه و… را از خودروسازان داخلی داشته باشد. ولی در پاسخ باید گفت، زمانی که بازار ایران خواستار آپشنی چون دو کیسه هوا شد و به تعداد آن در بحث ایمنی اهمیت داد، خودروسازان هم مجبور شدند تا در مسیر سلیقه عموم مردم قدم بردارند تا حداقل فاصله خود را محصولات وارداتی کمتر نمایند. حال اگر بازار خودرو ایران و خرید مشتریان به سبکی باشد که تقاضای امکانات به روز و موثر در ایمنی و رانندگی در آن احساس شود، بدون شک تا چند سال آینده شاهد داخلی سازی چنین امکاناتی در ایران می شویم.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.