الکترونیکی شدن معاملات خودرو در انتظار چراغ سبز مسئولان است

تردد خودروهای برقی در ایران به صرفه نیست
در طرح ساماندهی معاملات خودرو، خرید و فروش‌ در نمایشگاه‌های اتومبیل با دریافت کد رهگیری رسمیت می‌یابد و با راه‌اندازی سامانه معاملات خودرو قولنامه‌های دستی حذف می‌شوند.
«همه زیرساخت‌های الکترونیکی شدن معاملات خودرو آماده است و باید دکمه شروع آن زده شود.» این بخشی از صحبت‌های رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو است که تاکید دارد الکترونیکی شدن معاملات خودرو نیازمند چراغ سبز مسئولان است.
وی با انتقاد از سنتی بودن معاملات خودرویی بر این باور است که طرح ساماندهی معاملات خودرو علاوه بر نظم‌دهی به این معاملات، بساط کلاهبرداری و خرید و فروش زیرزمینی خودرو را هم جمع خواهد کرد.
به گزارش اخبار خودرو ، در دنیای امروز بیشتر معاملات به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد، اما هنوز معامله خرید و فروش خودرو به صورت دستی و سنتی است. در چند سال گذشته بارها درباره الکترونیکی شدن این معاملات گفته شده، اما خبری از اجرایی شدن آن نیست و به نظر می‌رسد به فراموشی سپرده شده است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو درباره وضعیت الکترونیکی شدن معاملات خرید و فروش خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «در بیشتر کشورهای دنیا معاملات خرید و فروش خودرو ساماندهی شده است. در ایران هم موضوع طرح ساماندهی الکترونیکی قراردادهای خودرو به سال ۸۷ برمی‌گردد و قرار شده که معاملات خرید و فروش خودرو الکترونیکی و دارای کد رهگیری شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و این معاملات به صورت دستی و سنتی صورت می‌گیرد.» وی در ادامه توضیح می‌دهد: «در طرح ساماندهی معاملات خودرو، خرید و فروش‌ در نمایشگاه‌های اتومبیل با دریافت کد رهگیری رسمیت می‌یابد و با راه‌اندازی سامانه معاملات خودرو قولنامه‌های دستی حذف می‌شوند.»
انتظار سبز شدن چراغ اجرایی شدن
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو درباره زیرساخت‌های اجرایی شدن این طرح توضیح می‌دهد: «در حال حاضر هشت هزار و ۷۰۰ واحد صنفی که در کشور مشغول فعالیت هستند ، برای اجرایی شدن طرح ساماندهی معاملات خودرو آموزش داده شده‌اند و تمام زیرساخت‌ها آماده هستند اما در مرحله اجرا مانده‌اند و فقط باید دکمه شروع آن زده شود. امیدوار هستیم در آینده نزدیک و به احتمال زیاد امسال این طرح اجرایی شود.»
وی با اشاره به این که با الکترونیکی شدن معاملات خودرو، این معاملات دارای نظم خواهد شد، توضیح می‌دهد: «برای اجرایی شدن این طرح وزارتخانه صنعت، معدون و تجارت، سازمان صنعت معدن تجارت باید دستورات لازم را بدهند و در واقع منتظر چراغ سبز اجرایی شدن این طرح هستیم. ضمن این که پلیس راهور هم باید چراغ سبز اجرایی شدن این طرح را بدهد، زیرا نقش پلیس برای اجرایی شدن این طرح بسیار مهم است و نباید پلیس راهور بدون کد رهگیری تعویض پلاک انجام بدهد، زیرا اگر پلیس بدون کد، تعویض پلاک انجام دهد، اجرایی شدن این طرح بی‌فایده خواهد بود.»
کلاهبرداری معاملات خودرو جمع خواهد شد
موتمنی درباره مزایای اجرایی شدن این طرح می‌گوید: «متاسفانه آمار دقیقی از این معاملات وجود ندارد در حالی که با الکترونیکی شدن این معاملات آمار دقیق آن مشخص می‌شود. ضمن این که سر خریداران کلاه نمی‌رود و جلوی بعضی از کلاهبرداری‌ها گرفته می‌شود.
همچنین از دیگر مزایای این طرح شفاف‌سازی معاملات و جمع آوری دفاتر زیرزمینی خرید و فروش است. البته واحدهای صنفی معاملات خودرویی که به صورت قانونی کار می‌کنند و دارای شناسنامه هستند، نمی‌توانند کلاهبرداری کنند اما با الکترونیکی شدن این معاملات علاوه بر آمار دقیق، مشخص خواهد شد این معاملات برای چه نوع خودرویی‌هایی و در کدام واحد صنفی صورت گرفته است و در واقع یک خودرو نمی‌تواند هم زمان به دو یا چند نفر فروخته شود و از بسیاری مشکلات و معضلات خرید و فروش‌های صوری خودرو جلوگیری می‌شود. ضمن این که هدف این طرح یکسان‌سازی مبایعه‌نامه‌ها و شناسایی واحدهای صنفی مجاز از غیرمجاز و جلوگیری از تخلفات احتمالی واحدهای صنفی نمایشگاه‌داران خودرو است.»
موتمنی درباره معاملات غیرقانونی خودرو می‌گوید: «در حال حاضر شکایت معاملات خودرویی در دادگاه قضایی بسیار زیاد است و یکی از دلایل آن بازشدن سندهای خودرویی و عدم تعویض پلاک خودرو است. در این معاملات مشکلات زیادی برای خریداران به وجود می‌آید و بیشتر این شکایات مربوط به معاملات غیرقانونی است.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.