از بین‌ بردن انحصارگری وظیفه وزارت صنعت است

از بین‌ بردن انحصارگری وظیفه وزارت صنعت است

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

در ساخت خودروی داخلی پیش‌شرط کیفیت باید وجود داشته باشد. این پیش شرط محقق نمی‌شود، مگر اینکه بازار خودروی داخلی رقابتی شده و از حالت انحصاری خارج شود.

به گزارش اخبار خودرو ، لزوم توجه خودروسازان به تولید خودروهایی متناسب با درآمد اقشار مختلف مردم یکی از دغدغه‌هایی است که همگان از خودروسازی و شرکت‌های خودروساز انتظار دارند. در قراردادها هیچ خودرویی برای اقشار متوسط جامعه پیش‌بینی نشده است. کارشناسان نبود بازار رقابتی در صنعت خودرو را یکی از عوامل گرانی و عدم تنوع محصولات با قیمت‌های مختلف می‌دانند.

این موضوع را با محمدحسین فرهنگی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم، در میان گذاشتیم.

یکی از انتقادات کارشناسان صنعت خودرو، نبود بازار رقابتی در این صنعت است و این باعث شده برای همه اقشار، خودروهای باکیفیت نداشته باشیم. چه تحلیلی در این خصوص دارید؟

کشورمان با ایجاد بازار رقابتی می‌تواند به قطب خودروسازی منطقه تبدیل شود. باتوجه‌به قرارگیری در شرایط پساتحریم خودروهای به‌روز و در توان مالی طبقات متوسط باید در دسترس مردم قرار گیرند.

خودروسازان داخلی موظف به عرضه خودروهای به‌روز و باکیفیت در رده‌های قیمتی مختلف هستند، همانطور که کشورهای توسعه‌یافته برای همه طبقات درآمدی خودروهای به‌روز و با‌کیفیت تولید می‌کنند. ضمن اینکه وزارت صنعت نیز باید با ورود خود به این قضیه، انحصارگرایی صنعت خودرو را از بین ببرد.

این قضیه چه تاثیری بر کیفیت خودروها می‌گذارد؟

در ساخت خودروی داخلی پیش‌شرط کیفیت باید وجود داشته باشد. این پیش شرط محقق نمی‌شود، مگر اینکه بازار خودروی داخلی رقابتی شده و از حالت انحصاری خارج شود.

شرایط انحصاری سبب می‌شود، تولیدکنندگان برای دستیابی به سود بیشتر به مصرف‌کننده فشار وارد کنند. خودروسازان داخلی باید عوامل دخیل در افزایش قیمت خودرو را شناسایی و رفع کنند.

خودروهای گران بازار محدودتری نسبت به خودروهای با قیمت پایین دارند، اما اگر کیفیتی در کار نباشد، این بازار تنها در شرایط دامپینگ خود را نشان می‌دهد.

برای تولید خودروهایی در رده قیمتی زیر ۳۰‌میلیون چه کارهایی صورت پذیرفته است؟

باید مذاکراتی بین خودروسازان داخلی و برخی خودروسازان خارجی برای تولید خودروهای رده قیمتی زیر ۳۰میلیون‌تومان، انجام شود. در این زمینه، مقرر شده بود خودرویی با قیمتی ارزان‌تر از قیمت‌های کنونی درخط تولید یکی از تولیدکنندگان قرار بگیرد، اما درعمل قیمتی بیش از خودروهای گذشته پیدا کرد که این رویکرد متناسب با بازار قیمتی نبود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.