ارزش خودروهای وارداتی افت کرد

پاییز غیر قابل پیش بینی برای خودروهای وارداتی
آمار هفت ماه منتهی به مهرماه سال جاری حکایت از سبقت واردات قطعات منفصله جهت تولید خودرو سواری بنزینی از واردات خودرو دارد.
به گزارش پایگاه خبری عصر خودرو، براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی گمرک در مدت زمان مذکور و از میان پنج گروه کالایی که بیشترین حجم واردات به کشور را به خود اختصاص داده اند، «قطعات منفصله جهت تولید خودرو سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰ سی سی با ساخت داخل ۱۴ درصد تا کمتر از ۳۰ درصد به استثنای لاستیک» جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است و «وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی بجز آمبولانس و هیبریدی» نیز در جایگاه چهارم قرار گرفته است.
رشد واردات قطعات منفصله جهت تولید خودرو سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰ سی سی با ساخت داخل ۱۴ درصد تا کمتر از ۳۰ درصد به استثنای لاستیک» را شاید بتوان به تولید خودروهایی که به قطعات واردتی وابسته هستند نسبت داد و با توجه به آمار اعلام شده از سوی گمرک می توان گفت رشد واردات قطعات منفصله رشد تولید این خودروها در خطوط تولید را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر روند تدوام رشد واردت وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی بجز آمبولانس و هیبریدی» در هفت ماه منتهی به مهرماه در حالی صورت گرفته است که از تیرماه سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌سفارش واردات خودروهای سواری به کشور را در راستای ساماندهی واردات خودرو بست،‌ اقدام صورت گرفته از سوی این وزارتخانه در حالی صورت گرفت که اواخر سال گذشته نیز ثبت‌سفارش واردات خودرو برای شرکت‌های متفرقه نیز تعلیق شده بود و با گذشت نزدیک به پنج ماه از توقف کامل سایت ثبت سفارش هنوز زمان باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو نامشخص است و خبری از وعده های داده شده از سوی مسوولین در خصوص بازشدن سایت ثبت سفارش نیست.
توقف سایت ثبت سفارش خودرو موجب شد تا کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کاهش روند واردات خودرو به کشور را پیش بینی کنند، اما برخلاف تصور فعالان این بخش تاکنون شاهد رشد واردات خودرو به کشور بوده ایم، هرچند با اتمام هفتمین ماه سال جاری آمار از افت یک پله ای واردات خودرو در میان اقلام عمده وارداتی حکایت دارد. فعالان این بخش معتقدند نامشخص بودن روند واردات خودرو در ماه های آینده از یک سو و تغییر دائمی قوانین واردات خودرو از سوی دیگر موجب شده تا ثبت سفارش کنندگان ترخیص ضرب الاجلی خودروهای ثبت شده را در دستور کار قرار دهند تا به این طریق مشمول قوانین و مقرارت جدید نشوند، روندی که در صورت تداوم جریان توقف ثبت سفارش واردات خودرو و نزدیک شدن به مهلت مقرر برای ترخیص خودروهای ثبت شده شاهد تداوم آن خواهیم بود.
براساس جدیدترین آمار منتشره از سوی گمرک ایران در مدت زمان مذکور ارزش «قطعات منفصله جهت تولید خودرو سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰ سی سی با ساخت داخل ۱۴ درصد تا کمتر از ۳۰ درصد به استثنای لاستیک» وارد شده به کشور برابر با ۷۳۸ میلیون دلار بوده که سهم ارزشی ۲.۶۵ درصدی را به همراه داشته است. از سوی دیگر ارزش «وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی بجز آمبولانس و هیبریدی» در نیمه نخست سال جاری برابر با ۶۲۵ میلیون دلار بوده که توانسته سهم ارزشی ۲.۲۵ درصدی از مجموع کل ارزش اقلام واردات را از آن خود کند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.