آیا کوییک در بازار موفق می‌شود؟


چندی پیش مدیر بازاریابی و فروش سایپا اظهار کرد که سایپا کوییک، در آبان ماه به بازار عرضه می‌شود. این ادعا درست بود، اما بر اساس گفته مدیرعامل سایپا قرار بود کوییک قیمتی کم‌تر از ۴۰ میلیون تومان داشته باشد. حال که زمان پیش فروش این خودرو فرا رسیده است، سایپا کوییک اتوماتیک پلاس را با قیمت قطعی ۴۲ میلیون تومان پیش فروش می‌کند.
به گزارش خودرونویس، بیش‌تر خودروسازان جهان، هنگام اعلام قیمت قطعی یک خودرو، قیمت پایه آن را اعلام می‌کنند تا ذهن مشتری درگیر قیمت بالای مجهزترین نسخه آن نشود. این موضوع باعث می‌شود مشتری قیمت بالای مجهزترین مدل خودرو را فراموش کند و قیمت پایه را به عنوان قیمت خودرو در نظر گیرد. سایپا کوییک دارای سه مدل ST، ST-A و ST-E است که اختلاف قیمت زیادی با یکدیگر دارند، اما تنها مدل ST-E آن که مجهزترین نسخه این خودرو حساب می‌شود، در پیش فروش اولیه به بازار عرضه شد، اختلاف قیمت کوییک اتوماتیک پلاس با تیبا ۲، ممکن است این موضوع را در ذهن مخاطب تداعی کند که کوییک ارزش مبلغ پرداختی را ندارد، چراکه کوییک بر همان پلتفرم تیبا۲ بنا شده است.
مدل ST کوییک که از جعبه دنده دستی برخوردار است، با قیمت ۳۳ میلیون تومان، با پژو ۲۰۶ و برلیانس H220 در فروش رقابت می‌کند. این مدل نسبت به مبلغ پرداختی، از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است.
اما داستان در مورد مدل ST-E چیز دیگری است. کوییک ST-E مجهزترین نمونه این خودرو است و فهرست بلندبالایی از امکانات ایمنی و رفاهی را در اختیار مشتری قرار می‌دهد که هیچ خودروی دیگری در این رده قیمتی از این امکانات رفاهی بهره نمی‌برد، اما این دلیل مناسبی نیست که سایپا هنگام پیش فروش و اعلام قیمت قطعی، قیمت این خودرو را از چیزی که قبلا اعلام کرده بود، فراتر ببرد.
کوییک ST-E در بازار رقبایی مانند رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، دانگ فنگ H30 کراس، برلیانس H220 و H320 را پیش روی خود دارد که نقطه قوت کوییک نسبت به رقبایش داشتن امکانات رفاهی بیش‌تر است. کوییک در واقع مدل فیس لیفت شده تیبا۲ است که به دلیل کمی افزایش فاصله رکاب از سطح زمین و اضافه شدن روف راک و فلاپ‌‌های پلاستیکی نصب شده روی گلگیر، چهره یک خودروی کراس شهری را به خود گرفته است.
مشخصات فنی
کوییک از همان پیشرانه ۱۵۰۳ سی‌سی تیبا بهره می‌برد که مدل اتوماتیک آن به سیستم دریچه گاز برقی مجهز شده است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۸۷ اسب‌بخار در دور ۵۳۰۰ و بیشینه گشتاور ۱۲۸ نیو‌تن‌متر در دور ۴۰۰۰ است و این قدرت با یک جعبه‌دنده دستی پنج سرعته و یا یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به محور جلوی این خودرو منتقل می‌شود. قدرت پیشرانه کوییک در مقایسه با رقیبانش کم‌تر است، اما با توجه به وزن و اندازه‌ای که دارد، پاسخ‌گوی این خودرو است. مدل دستی این خودرو ۱۰۶۵ کیلوگرم و مدل اتوماتیک آن ۱۱۰۵ کیلوگرم وزن دارند.
امکانات ایمنی و رفاهی
سایپا برای مدل فول کوییک امکانات ایمنی خوبی مانند دو کیسه ایمنی هوا(سرنشین و راننده)، سیستم ترمز ضد قفل و EBD و سیستم کمکی نیروی ترمز را تعبیه کرده است. همچنین سایپا برای این مدل فهرست بلند بالایی از امکانات رفاهی مانند کروز کنترل، سیستم کنترل فشار باد تایرها، قفل شدن خودکار درها، سنسور پارک دنده عقب، صندلی برقی راننده(آپشن)، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای و جعبه دنده اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی را در نظر گرفته است.
به گزارش خودرونویس، این شرکت در عین حال امکانات دیگری همچون فرمان D شکل با کلیدهای کنترل سیستم صوتی بر روی آن، فرمان برقی(در مدل اتوماتیک)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی، چراغ روشنایی در روز، سیستم صوتی و تصویری با نمایشگر لمسی هفت اینچی و درگاه USB و بلوتوث و چهار بلندگو، رهیاب، چراغ همراهی تا در منزل و دوربین دنده عقب را برای این خودرو تعبیه کرده است.
در پایان
با انتشار قیمت قطعی مجهز‌ترین نمونه کوییک در فضای مجازی، کاربرها واکنش تندی به قیمت بالای مجهز‌ترین نسخه کوییک نشان داده‌اند، اما این را نباید فراموش کرد که این نخستین باری نیست که خودروسازان داخلی، قیمت قطعی محصول جدید خود را بالاتر از قیمتی که قبل‌تر اعلام کرده بودند، بیان می‌کنند.
با این حال کوییک ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک داخلی است که در مقایسه با خودروهای هم رده خود، بیش‌ترین امکانات رفاهی را دارد و طراحی آن نسبت به تیبا۲ تغییرات خوبی داشته است. موفقیت یا عدم موفقیت این خودرو در بازار به سیاست‌های فروش سایپا، کیفیت قطعات و زمان تحویل بستگی دارد، اما پیش‌بینی می‌شود کوییک فروش خوبی را تجربه کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.