آیا مجاز به شروع حرکت از دنده ۲ هستیم؟

آیا مجاز به شروع حرکت از دنده ۲ هستیم؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

رانندگان دلایل زیادی برای شروع حرکت از دنده ۲ دارند، مخصوصاً وقتی بحث جعب دنده دستی در میان باشد. بعضی می‌گویند دنده یک خیلی کوتاه است، بعضی برای جلوگیری از چرخش چرخها در برف از دنده ۲ آغاز می‌کنند. اما آیا این کار درست است؟

در سناریوی خودروی دارای جعبه دنده دستی این کار خیلی هم بی معنی نیست، برای مثال وقتی در سراشیبی خودرو را در دنده ۲ قرار دهید، نیروی وارده به خودرو از سوی سراشیبی با جهت حرکت خودرو هم سو است و این امر در شتاب گیری به خودرو کمک می‌کند. در واقع اگر بخواهیم در سراشیبی از دنده یک به دنده دو برویم، این انتقال بسیار کوتاه خواهد بود. پس این کار آنچنان هم بی معنی نیست.
در باقی اوقات شاید به نظر برسد شروع با دنده دو آسانتر است، اما این تمام ماجرا نیست. در اینجا برای تشریح این امر یک چرخ طیار و کلاچ معمولی را در نظر میگیریم. برای مثال زمان رها کردن کلاچ گردش موتور را ۱۰۰۰ دور در دقیقه، در نظر می‌گیریم. در این حالت وقتی در دنده یک قرار داریم خودرو تنها به ۵ مایل بر ساعت سرعت احتیاج دارد تا کلاچ را کاملاً درگیر کرده و از لغزش جلوگیری کند. اما در دنده دو خودرو به سرعتی ۱۰ مایلی احتیاج دارد و این بدان معناست که کلاچ، لغزش بیشتری را با شتاب گیری خودرو تجربه خواهد کرد و در نهایت فشار بیشتری روی کلاچ خواهد آمد. این اتفاق آنقدرها هم بد نیست اما بهتر آن است که دور موتور پایین باشد.
در شرایط برفی بهتر است به جای ایجاد فشار روی کلاچ و استفاده از دنده دو، از دنده یک استفاده کرده و دور موتور را تا حد امکان پایین نگه داریم و پروسه رها سازی کلاچ و انتقال به دنده دو را با آرامش و دقت انجام دهیم تا از هرزگردی چرخها جلوگیری کنیم.
و اما در جعبه دنده‌های اتوماتیک اوضاع کاملاً متفاوت است. این جعبه دنده‌ها به طور پیش‌فرض از مبدل گشتاور بهرمند هستند و این مبدل نیرو را از موتور به جعبه دنده منتقل می‌کند. داخل این مبدل از مایعی پر شده که این مایع وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد و خبری از صفحه کلاچ نیست. در واقع این انتقال نیرو بر پایه مایع ناقل نیرو انجام می‌گیرد و با چرخش بخشی از مبدل گشتاور، مایع نیرو را به بخش دیگر و متصل به جعبه دنده منتقل می‌کند و چون در این میان صفحه‌ای در کار نیست، خطر جدی نیز در کار نیست. اکثر جعبه دنده ها حالتی یه نام W یا Winter یا حالت Snow دارند که در مواقعی که جاده لغزنده است با درگیر کردن دنده دو در زمان شروع حرکت، از هرزگردی چرخها جلوگیری می‌کنند.
در مورد جعبه دنده‌های دو کلاچه هم اوضاع مانند جعبه دنده‌های دستی است، چرا که این گونه جعبه دنده‌ها از مبدل گشتاور استفاده نمی‌کنند و صفحات کلاچ در آنها به کار برده شده و این امر باعث می‌شود برای احتیاط بیشتر از دنده یک برای شروع حرکت استفاده کنیم.
پس برای رانندگانی که از جعبه دنده اتوماتیک استفاده می‌کنند این امر کاملاً نرمال است که در شرایط لغزندگی جاده از دنده دو برای شروع حرکت استفاده کنند، اما رانندگانی که از جعبه دنده دستی استفاده می‌کنند بهتر است روی حرکات پا تمرکز بیشتری انجام دهند.

سیاوش مرادی
گروه مستند اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.