آیا خودروهای جیلی دوباره مهجور می شوند ؟

شرایط فروش جیلی GC6 امگراند جدید اعلام شد
هنگامی که کمپانی ” جیلی ” چین همکاری خود را با شرکت ” جیلران ” برای عرضه محصولات اش به بازار ایران آغاز کرد، کسی فکر نمی کرد در آن دوران خودروهای چینی وارداتی بتوانند تا این حد محبوب ظاهر شوند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

اما گذشت تا این که شرکت جیلران با مشکلاتی مواجه شد و به ناگاه بازار خوب خرید و فروش جیلی های سدان، هاچ بک و کراس اوور از بین رفت. این اتفاق هنگامی افتاد که نماینده ایرانی جیلی چین ناگهان قیمت خودروهای خود را افزایش داد و پس از مدتی به دلیل ناتوانی در فروش آن ها، مجبور شد با تخفیف های ویژه، آن ها را به زحمت به خریداران بفروشد. از سویی دیگر در آخرین روزهای عمر جیلران، نشان های تجاری همچون فاو، جک، لیفان و… فعالیت جدی خود را در بازار ایران آغاز کرده بودند و در قدم اول، بازار خودرویی پرطرف دار به نام جیلی امگرند۷ را نشانه گرفته بودند.
در این مدتی که جیلی همکاری خود را با جیلران ادامه نمی داد و بازار فروش، خدمات پس از فروش و قطعات محصولات این برند مطرح چینی افت کرده بود، همیشه از گوشه و کنار خبرهایی می رسید که گویا جیلی قصد دارد دوباره به ایران بازگردد. پس از قرارداد برجام، ” خودروسازان بم ” به عنوان نماینده رسمی جیلی در ایران معرفی شدند و در قدم نخست GC6 را وارد خط تولید خود کردند. جیلی GC6 به عنوان یک محصول اقتصادی در بازار چین شناخته می شد که توانسته بود بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه در آن کشور فروش داشته باشد. به عبارت ساده جیلی GC6 محصولی به صرفه و پرطرف دار در میان خودروهای ارزان قیمت بازار چین بود. با این که بسیاری، نقدهایی به طراحی، امکانات، کیفیت و ویژگی های فنی GC6 برای بازار ایران مطرح می کردند، اما با کم ترین فعالیت بازاریابی تنها به دلیل پشتوانه نام جیلی، این خودرو که به خط تولید خودروسازان بم رفته بود، توانست تیراژ مناسبی را در ایران تجربه کند. پس از یک سال از تولید رسمی جیلی GC6،خودروسازان بم نسخه فیس لیفت با نشان تجاری جیلی امگرند این خودرو را به خط تولید خود آورد که از نظر ظاهری، امکانات و کیفیت نسبت به مدل پیشین ارتقا پیدا کرده بود. از آن سو شرکت ” آرین خودرو پارس ” به عنوان یکی از زیر مجموعه های ” هلدینگ ناصح ” توانست قرارداد همکاری با کمپانی جیلی را منعقد کند و به عنوان نماینده رسمی واردات محصولات این نشان تجاری در کشور شناخته شود. همین که آرین خودرو پارس شروع به تجهیز نمایندگی های جیلی کرد و نمونه های اولیه را به کشور وارد کرد، رییس جمهور آمریکا خروج خود از برجام را اعلام کرد و گفت در آینده نزدیک، صنعت خودروی ایران به فهرست تحریم ها اضافه می شود.
کمپانی جیلی که سهام دار اصلی و به نوعی مالک کمپانی ” ولوو “ی سوئد به حساب می آید و از سویی برنامه عرضه محصولات مختلف و جدید خود را در بازار آمریکا دنبال می کند، نتوانسته منافع خود را نادیده بگیرد و برخی شنیده ها حاکی از آن است که جیلی به صورت رسمی خروج خود از بازار ایران را به خودروسازان بم و آرین خودرو پارس اعلام کرده است.
با این اتفاق ها، خودروسازان بم در سه ماهه اول سال ۹۷، توانسته ۳۹۲ دستگاه جیلی GC6 اکسلنت یا همان فیس لیفت را در خط تولید خود مونتاژ کند، اما آرین خودرو پارس حتی دیگر اجازه عکاسی و تهیه گزارش از جیلی های وارداتی خود را به خبرنگاران و رسانه ها نمی دهد و تنها تاکید می کند که فعالیت اش برای ارائه خدمات پس از فروش رسمی به چند هزار دستگاه خودروی جیلی در ایران است. هنگامی هم که صحبت از رفتن جیلی می شود، می گویند این مسأله صحت ندارد و فعالیت نداشتن این شرکت در زمینه واردات محصولات این خودروساز چینی به دلیل بسته بودن ثبت سفارش است.
اگر مسائل پیش آمده برای شرکت آرین خودرو پارس را نادیده بگیریم، نمی توانیم به راحتی از برنامه های خودروسازان بم
چشم پوشی کنیم، زیرا اصلی ترین خبرها و شنیده ها درباره خروج جیلی از بازار ایران به ساختمان ” کرمان خودرو ” واقع در جاده مخصوص برمی گردد و برخی شایعه ها می گویند پس از اتمام موجودی قطعات جیلی GC6 اکسلنت برای تولید، خودروسازان بم فعالیت خود را در زمینه فروش محصولات این خودروساز چینی متوقف می کند و تنها تعهدهای خود را در زمینه خدمات پس از فروش این خودرو انجام می دهد. به عبارت ساده در روزهای بعد خودروسازان بم، کارکنان این شرکت باید از تولید جیلی GC6 اکسلنت خداحافظی کنند و تنها در سال های آتی به حدود دو هزار دستگاه GC6 خدمات لازم را ارائه دهند. این اتفاق باعث می شود دوباره نام جیلی به خاطره ها سپرده شود و دوباره خرید و فروش خودروهای آن سخت تر از گذشته گردد. خودروهای وارداتی جیلران موتور با برنامه های بازاریابی به نسبت قوی توانستند مدت ها در ذهن مردم باقی بمانند و بسیاری آن ها را در خیابان می شناختند، این اتفاق باعث می شد در مواردی افرادی برای خرید خودرو به نسخه های کارکرده امگراند۷ و دیگر مدل های این برند مراجعه کنند، اما جیلی GC6 که تعدادی از آن با ظاهر قدیمی و باقی با قیافه فیس لیفت به خیابان آمده و تعدادشان شاید به دو هزار دستگاه هم نرسد، آینده ای را برای مالکان این خودرو تجسم می کند که گویی صاحب اول و آخر GC6 هستند.


جیلی GC6 اکسلنت با ویژگی هایی همچون پیشرانه ۱.۵ لیتری به نسبت کم استهلاک و کم مصرف، جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته ساخت جاتکو ژاپن که هزینه نگهداری کم تری نسبت به رقیب ها دارد، ظاهری که حداقل از خودروهایی همچون رنو تندر۹۰ پلاس یا حتی جک J4 زیباتر به نظر می رسد، وجود امکاناتی مانند نمایش گر، دوربین و سنسور عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی دورنگ، سانروف، چراغ روشنایی روز و… که می تواند برتری GC6 اکسلنت در رده سدان های اتوماتیک اقتصادی باشد و…، امروز مجبور است بر اساس خبرهای رسیده از بازار ایران خداحافظی کند. این خودرو با ظاهر فیس لیفت توانسته بود در روزهای گرانی و کمیابی رنو تندر۹۰ پلاس و همچنین برخی ویژگی های رقابتی نسبت به رقیب های چینی کم کم بازار خود را با کم ترین فرآیند بازاریابی به دست آورد، اما دوباره فرزندی از جیلی به نام GC6 اکسلنت خاطره ای نیمه کاره را در ذهن مالکان و مشتریان ایرانی به جای می گذارد و نمی توان در آینده از آن به نیکی یاد کرد.


شما مخاطبان اسب بخار می توانید ویدیو معرفی جیلی GC6 اکسلنت را با کلیک بر روی لینک تماشا کنید.
همچنین شما مخاطبان اسب بخار می توانید ویدیو تست و بررسی جیلی GC6 را در فصل سوم اسب بخار با کلیک بر روی لینک ببینید.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.