آیا ایمنی چینی ها ارتقا پیدا کرده است

آیا ایمنی چینی ها ارتقا پیدا کرده است
کمپانی های خودروساز چینی برای داشتن بازار بهتر، این روزها روی مسئله ایمنی فعالیت زیادی می کنند. این کمپانی ها نظر مشتریان را درک کرده اند و سعی دارند در راستای آن حرکت کنند.
چندی پیش چینی ها متوجه شده بودند که آپشن برای بازار کشورهای در حال توسعه مهم است و شاهد بودیم که خودروهایی را به بازار معرفی می کنند که نسبت به رقبا هم قیمت از نظر امکانات رفاهی در سطه بالاتری بودند. حال با گذشت چند سال رویکرد خودروسازان چینی کمی تغییر کرده و در کنار ارائه امکانات به روز با قیمت مناسب، سعی دارند تا ایمنی خوبی را به مشتری ارائه دهند. این رویکرد را می توان از سال ۲۰۱۲ در کمپانی های چینی دید که چگونه روی بحث ایمنی کار می کنند. البته باید اشاره کرد که هنوز چینی ها نتوانستند آن چنان خود را با سطح ایمنی جهانی در سال ۲۰۱۶ تطبیق بدهند و شاهد هستیم که تنها تعداد انگشت شماری از خودروهای چینی می توانند حداکثر چهار ستاره ایمنی از مراکز معتبری چون Euro Ncap دریافت کنند. جیلی امگراند۷ یکی از آن خودروهاست که توانست با چهار ستاره ایمنی از این مرکز تبلیغات خوبی را برای فروش محصول خود انجام دهد. ولی هرگز در رسانه های ایرانی اعلام نشد که چهار ستاره ایمنی با پارامتر سیستم کنترل پایداری به این خودرو اعطا شده است و در صورت حذف ESP از این خودرو، امتیاز بخش عملکرد سیستم های کمکی از بین می رود. برای همین است که در بیشتر تصادف های امگراند۷ در ایران شاهد هستیم که خودرو به خاطر عدم فرمان پذیری دچار سانحه شده است و به لطف شش محفظه کیسه هوا و ستون های قوی، آسیب جدی به سرنشیان وارد نشده است. بعد از جیلی جک S5 و J5 خودروهایی هستند که توانسته اند در تست های تصادف مراکز چینی امتیازهای خوبی را دریافت کنند. پارامترهای امتیاز دهی در مراکز چینی به Euro Ncap شباهت زیادی دارد، ولی هرگز نمی توان معیارهای مراکزی چون CNCAP را مراکز اروپایی، کره ای و آمریکایی مقایسه کرد. ولی می تواند ملاک خوبی برای شرایط فعلی ایران باشد که بازار آن از خودروهای چینی اشباع شده است.
آیا ایمنی چینی ها ارتقا پیدا کرده است
بحث تست تصادف و تصادف واقعی دو مسئله از هم جداست. زیرا پارامترهای تست تصادف با اصولی مشخص انجام می شود و بر مبنا سانحه های رایج در تصادف ها طراحی شده است. هیچ گاه در تست های تصادف نمی بینید که خودرویی از هم متلاشی شود و قطعات آن مفقود گردد. ولی در سوانح واقعی مخصوصا در ایران که تقربیا فجیع نامیده می شوند، خودروهایی با ایمنی های مورد تایید اروپا تلفات جانی از خود به جا می گذارند. پس نمی توان خودرویی ایمن از نگاه Euro Ncap را بخاطر داشتن تلافات جانی در ایران نا ایمن نامید. زیرا بخش اصلی این خسارت ها به خاطر عدم رعایت قوانین از جانب راننده و بخشی هم از مشکلات جاده ای نشات می گیرد. همچنین برای خودروهای چینی هم این مسئله صادق است و نمی توان به خاطر سوانح ایرانی آن ها را خودروهای نا ایمنی اعلام کرد. برخی کارشناسان خودرو می گویند که در تصادف های با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت، ایمنی افراد در هیچ خودرو تضمین نمی شود. زیرا در صورت واژگونی و برخی اتفاقات، احتمال مرگ در هر خودرویی وجود دارد.
ولی اگر معیار ایمنی را سوانح رایج و نه چندان فاجعه بار در ایران بدانیم، خودروهای جدید چینی می توانند تا حد زیادی ایمن خطاب شوند. به عنوان مثال چندی پیش یک دستگاه چری تیگو۵ در جاده های ایران تصادفی شبیه به تست تصادف ۳۳% از جلو را داشت و طبق شواهد معلوم بود که چری در بخش ایمنی تا حد زیادی خود عمل کرده است و ضربه به داخل کابین آنچنان وارد نشده است. یا جک S5 که تصادف از روبه رو را تجربه کرده بود که ضربات به آن وارد کابین خودرو نشده بود. یا جک J5 که بعد از واژگونی فرم داخلی ستون های خودرو از بین نرفته بود. با نگاهی کلی باید گفت که اولین ضعف ایمنی خودروها در ایران به فرهنگ رانندگی و بعد جاده های بر می گردد. چندی پیش یک دستگاه بسترن B50F با سرعتی بالا (به گفته شاهدان بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت) با گاردریل اتوبان صدر برخورد می کند و بعد از واژگونی با ستون سقف به ستون های پل می خورد و سه سرنشین آن در دم جان می دهند. حال بیاییم و بگوییم که خودروی چینی ایمنی نیست. وقتی که طبق کارشناسی رسمی سرعت بالا و عدم رعایت استاندارد جاده باعث مرگ سرنشینان شده است، دیگر چه حرفی در بحث ایمنی خودرو می ماند؟! یکی از مشکلات افرادی که خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان می خرند این است که به بهانه پول بیشتر می توانند در جاده ها و خیابان ها بیشتر گاز دهند و هر چه تعداد ایربگشان بیشتر باشد، امکان تلفات جانی آن ها کاهش می یابد. ولی هیچ کس فرهنگ سازی نمی کند که اگر خودرویی گران می خرید، به همان میزان باید هوشیاری خود را در رانندگی بالا ببرید و بیشتر احتیاط کنید.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.