اولین تست و بررسی کاپرا2

اولین تست و بررسی کاپرا2
هفته گذشته شرایطی فراهم شد تا خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو بتوانند اولین بررسی را از پیکاپ جدید گروه بهمن داشته باشند.
کاپرا۲ به عنوان نسخه فیس لیفت کاپرا چند هفته ای است که در لیست فروش گروه بهمن قرار دارد و گویا می خواهد با سابقه فروش خوب گذشته دوباره به بازار ایران بازگردد. سوم خرداد ماه شرایطی ایجاد شد تا بتوان تست اولیه ای از جدیدترین محصول گروه بهمن در منطقه طالقان به عمل آورد. در این بخش به معرفی و اعلام نتایج تست اولیه کاپرا۲ می پردازیم:
فضای بار بزرگتر؛ نشانه ای از ارتقا
اولین تست و بررسی کاپرا2
کاپرا۲ در بخش فاصله محوری افزایش طول را نسبت به نسخه قبلی کاپرا تجربه کرده است. این افزایش که حدود ۱۵سانتی متر اعلام می شود، در بخش اول باعث شده تا فضای بار این پیکاپ چینی بهتر از گذشته شود. با نگاهی کلی می توان به این مسئله پی برد که کاپرا۲ میان رقبا از فضای بار بیشتری برخوردار است و همین مسئله می تواند نظر مشتریان زیادی را به سمت خود بشکاند.
با در نظر گیری این مسئله می توان گفت که افزایش فاصله محوری در نهایت باعث بیشتر شدن طول خودرو شده است که در برخی زوایا کاپرا۲ را بزرگتر از نسخه قبلی نشان می دهد. همچنین در نظر داشته باشید که احتمالا افزایش فاصله محوری تا حدی در هندلینگ خودرو تاثیر می گذارد. این تاثیر را نمی توان در راستای بهبود هندلینگ و مانورپذیری خودرو معرفی کرد.
ظاهری جدید
اولین تست و بررسی کاپرا2
کاپرا۲ در بخش ظاهری بیشترین تغییرات را داشته است. این پیکاپ در بخش جلویی خودرو با فیس لیفت همراه شده است و سپر، چراغ ها جلو پنجره تغییر کرده است. این تغییرات جزئی باعث شده تا کاپرا نسبت به گذشته جذابتر به نظر آید و تا حدی عضلانی بودن یک پیکاپ در نگاه اول به بیننده منتقل شود. بیشترین تغییرات ظاهری برای کاپرا۲ در بخش کابین خودرو اتفاق افتاده است. وقتی که به داخل این پیکاپ نگاه می کنید تا حد زیادی به سمت جذب سلیقه خانواده ها حرکت کرده است و امکانات بهتری نسبت به قبل در داخل آن یافت می شود. داشبورد و بسیاری از جزئیات کابین کاپرا۲ به لندمارک V7 نزدیک شده و مانیتور و کولر اتوماتیک روی آن یافت می شود. همچنین تنظیمات سیستم انتقال قدرت به چرخ ها به صورت الکتریکی قابل تغییر است. نوع تودوزی و برخی نمادهای طراحی باعث شده تا کاپرا۲ در سال ۹۶ نسبت به قبل خوش رختر و به روزتر باشد.
مشخصات فنی به نسبت خوب
اولین تست و بررسی کاپرا2
پیشرانه کاپرا۲ از نوع ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی است. این پیشرانه توسط کمپانی میتسوبیشی طراحی شده است که ۱۲۴.۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر تولید می کند. همچنین گیربکس کاپرا۲ از نوع ۵ دنده دستی بوده که انتقال قدرت به نسبت خوبی را دارد. با توجه به وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها، می توان کاپرا۲ را در جالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و یا سنگین راند.
ضریب تراکم کمتر از ۱۰ پیشرانه این پیکاپ نشان از آن دارد که می تواند سازگاری خوبی با بنزین ایران داشته باشد. همچنین تولید گشتاور حداکثری در ۲۵۰۰ دور در دقیقه یکی از ویژگی های این پیکاپ چینی به حساب می آید.
آغاز تست در جاده های بی راهه
اولین تست و بررسی کاپرا2
صبح چهارشنبه با یک دستگاه مکسوس V80 گروه بهمن راهی منطقه طالقان شدیم تا تست خودروها را در جاده های کوهستای انجام دهیم. بعد از حدود دو ساعت به منطقه مورد نظر رسیدیم و برنامه تست ما با دو دستگاه کاپرا۲ آغاز شد. ابتدا خودروها از کنار دریاچه سد دور کردیم و چند دقیقه رانندگی را در شرایط عادی و متعادل تجربه کردیم. در این بخش می توان گفت که سواری کاپرا۲ به نسبت سایر رقبا در بازار نرمتر است و تکان کمتری را به اتاق وارد می نماید. همچنین ضربات و صدای موتور با شدت به نسبت کمی در اتاق شنیده می شوند. ولی مسئله اینجا بود که گویا هنوز سیستم کلاچ کاپرا۲ هنوز تقویت خاصی را به خود ندیده است. زیرا در برخی تعویض دنده ها احساس می شد که باید با دور موتور بالا حرکت اتفاق افتد که شاید نشان از ضعف جزئی سیستم کلاچ و گیربکس این خودرو بود. در قسمت هایی از تست هم که فشار به خودروها آوردیم، بوی دیسک و صفحه خودرو احساس می شد که نشانه ای از صفحه کلاچ نه چندان قوی کاپرا۲ بود. ولی در صورتی که شما بتوانید قلق رانندگی را این پیکاپ را بفهمید، می توانید رانندگی به نسبت خوبی را داشته باشید. یکی از ضعف های عمده بسیاری از پیکاپ های موجود در بازار ایران، عدم امکان تنظیم ارتفاع صندلی است که در بسیاری از موارد برای افرادی با قد کمتر از ۱۷۵ سانتی متر احساس می شد.
اولین تست و بررسی کاپرا2
بعد از اینکه رانندگی با حالت تک دیفرانسیل کاپرا۲ را تجربه کردیم. وارد مسیرهای ناهموار و خاکی شدیم. در این بخش ها هم نیازی به سیستم دو دیفرانسیل خودرو نبود. ولی وقتی با سرعت حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر ناهموار به نسبت شدید رانندگی می کردیم، کمی گیجی فرمان و ضربات شدید احساس می شد. برای خروج کامل از جاده باید از حاشیه جاده ای با ارتفاع حدود ۷۰ سانتی متر می گذشتیم. در این قسمت خودرو را در حالت ۴H قرار دادیم و دیدیم که کاپرا۲ با لاستیک های بارز هم به راحتی از این موانع می گذرد.
بعد از آن با این حالت چند دقیقه در مسیرهای خاکی و پردست انداز رانندگی کردیم و به تپه ای سنگ لاخی رسیدیم. با دو گرفتن در همان حالت چهار چرخ سبک، با دور موتور بالا و حفظ قدرت کافی به تپه حمله کردیم. ولی در این بخش کاپرا۲ نشان داد که آنچنان نمی تواند در این وضعیت مناسب و پایداری ظاهر شود. بعد از آن دوباره به عقب برگشتیم و با ایست کامل خودرو را در حالت ۴L قرار دادیم. در این حالت قدرت دنده های خودرو به شدت افزایش پیدا می کند و تنها می تواند در زمان های این چنینی از آن استفاده کرد. بعد از تثبیت این حالت، این بار با دنده۱ و ۲ به تپه حمله کردیم و دیدیم که کاپرا۲ می تواند قسمت زیادی را به صورت طولی بر روی تپه بپیماید.
اولین تست و بررسی کاپرا2
بعد از انجام تست های اولیه و مختلف خودروها را چند دقیقه ای با دور پایین راندیم تا اگر مشکلی برایشان پیش آمده، بروز کنند. ولی خوشبختانه علی رغم فشارهای زیادی اتفاقی برای خودروها نیافتد و آن ذهنیت چینی مطلق را از خود دور کردند. وجود امکانات خوب در این خودرو هم توانسته تا سطح بهتری از آسایش را به یک راننده خودرو کار و تجاری نشان دهد. به عنوان مثال وجود سیستم نویگیشن، دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک تا حد زیادی می تواند در رضایت مشتریان نقش داشته باشد.
و اما نتیجه گیری
اولین تست و بررسی کاپرا2
می توان به این تست و کاپرا۲ از زوایای مختلف نگاه کرد. کاپرا با ظاهر سابق خود به عنوان یک پیکاپ پرفروش در بازار ایران شناخته می شود. این خودرو با اینکه اصالت چینی دارد، حتی این روزها هم طرفداران خود را دارد و با توجه به مالکان زیادی که دور خود جمع کرده است، می توان نمادی از موفقیت در کنار رضایت مشتری را برداشت کرد.
حال این خودرو که تا این حد در بازار ایران خوش درخشیده و گروه بهمن را در بازار خودروهای کار و تجاری سر بلند کرده است، چند وقتی است که با نام کاپرا۲ و با ظاهری فیس لیفت شده به خط تولید این شرکت برگشته است. بدیهی است که گروه بهمن با همکاری کمپانی مادر (ZX Motor) توانسته تا کاپرا یا همان گرندتایگر را بهتر از قبل کند. وجود تغییرات در کابین، فاصله محوری، نصب فن برقی و… از جمله تغییرات مثبت کاپرا۲ به حساب می آید. واقعیت مسئله اینجاست که باز هم شانس موفقیت گروه بهمن با کاپرا۲ در بازار کشور به نسبت پارس خودرو و ایران خودرو بیشتر است. زیرا می توان کاپرا۲ را قابل قبولتر از پیکاپ ریچ پارس خودرو معرفی کرد و حداقل مطمئن بود که کاپرا۲ در میان مشتریان از فوتون تونلند محبوبتر است. به هر حال در زمان نبود خودروهایی چون نیسان پیکاپ، می توان کاپرا۲ را به خودروهای رقیب ترجیح داد.
گروه مستند اسب بخار
عکس ها: عرفان حمیدی

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
۴.۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.