اولین تست و بررسی فولکس واگن تیگوان در ایران

اولین تست و بررسی فولکس واگن تیگوان در ایران
چندی پیش شرایطی فراهم شد تا از کراس اوور فولکس واگن برای بازار ایران، تست و بررسی اولیه ای را داشته باشیم. این تست با حضور تعدادی از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو در شرکت ماموت برگزار شد. ماموت خودرو به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن آلمان در ایران شناخته می شود که در قدم اول واردات تیگوان و پاسات را مدل ۲۰۱۸ برای بازار ایران انتخاب کرده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

مشخصات فنی تیگوان چگونه است؟
تیگوان از نظر ابعاد نمی تواند با کراس اوورهایی چون کولئوس، ایکس تریل، اوتلندر، سانتافه و سورنتو رقابت کند. برخی از بررسی های جهانی تیگوان ۵ نفره را متناسب با خودروهایی چون کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، آئودی Q3 و میتسوبیشی ASX می دانند. اما می توان گفت که تا حدی تیگوان از نظر فضای کابین و بار از رقبای ذکر شده بهتر است و می توان آن را در رده خودرویی چون تویوتا راو۴ معرفی کرد. همچنین با توجه به اهمیت بازه قیمتی، می توان تیگوان را خودرویی رقیب برای کراس اوورهایی چون کولئوس، ایکس تریل و… دانست. زیرا ماموت خودرو این کراس اوور آلمانی را ۲۸۹ میلیون تومان با مدل ۲۰۱۸ قیمت گذاری کرده است که از نگاه بسیاری از بازاریان، می تواند با کراس اوورهای متوسط و بزرگ رقابت کند.
این کراس اوور به پیشرانه دو لیتری توربو GDi مجهز است که ۱۸۰ اسب بخار را با گشتاور ۳۲۰ نیوتون متر تولید می کند. همچنین یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه وظیفه دارد تا قدرت موتور را با توجه به تشخیص سامانه کنترلی به چرخ های جلو و عقب برساند. با توجه به اینکه حداکثر گشتاور تیگوان از دور ۱۵۰۰rpm در دسترس است و ضرایب دنده متناسب با یک کراس اوور انتخاب شده است، فولکس واگن اعلام می کند که می توان در شرایط ایده آل، با تیگوان شتاب صفر تا صد را در محدوده ۷.۷ ثانیه ثبت کرد. همچنین مصرف سوخت این خودرو در حالت اکونومی می تواند به صورت میانگین تا ۷.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر نیز باشد.
چه امکاناتی در تیگوان وجود دارد؟
فولکس واگن تیگوان را می توان به عنوان یک کراس اوور فول آپشن در بازار کشور معرفی کرد. البته که در نسخه بازار ایران به خاطر محدودیت قیمتی، برخی امکانات بر روی خودرو نصب نیست. به عنوان مثال شما در این کراس اوور آلمانی سردکن صندلی ها را نمی بیند و یا اینکه امکاناتی نظیر رادار نقطه کور و رادار خطی در خودرو وجود ندارد. اما از طرفی تیگوان بازار ایران به ۹ کیسه هوا مجهز است که رقبای بازار ایران این خودرو از داشتن کیسه های هوای جانبی ردیف عقب محروم هستند. همچنین این خودرو به چهار گرم کن صندلی مجهز است و از طرفی در پشت صندلی های جلو، میز پذیرایی ساده ای برای سرنشینان عقب گذاشته شده است. وجود امکاناتی نظیر سیستم تهویه سه گانه، تودوزی چرم، حافظه صندلی راننده، نمایشگر تمام دیجیتال آمپرها، نمایشگر ۹.۲ اینچی وسط با قابلیت تنظیم با حرکت از راه دور دست، دوربین ۳۶۰ درجه با تنظیمات مختلف، سیستم اتوپارک، کاروان کش عقب، درب صندوق برقی، سقف پانارومیک، کروزکنترل، سنسور نور، هدآپ، تنظیم حالت رانندگی و حالت انتقال قدرت به چرخ ها، دنده پشت فرمان، سامانه استارت استاپ، سیستم کنترل پایداری، سیستم هشدار خستگی راننده، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور باد لاستیک، گرمکن اتوماتیک مخزن شیشه شوی، نورپردازی داخلی و… باعث شده تا فولکس واگن تیگوان در رده کراس اوورهای فول آپشن بازار ایران قرار بگیرد.

تجربه رانندگی با تیگوان
مسیر تست ما به شکلی بود که می شد، تیگوان را به صورت پارامتری در یک بررسی اولیه و نه چندان طولانی به چالش کشید. وقتی وارد کابین این کراس اوور آلمانی می شوید، تغییرات ملموس کیفیت و فناوری را نسبت به سایر رقبا مشاهده می کنید. این تغییرات شاید برای همگان جذاب نباشد و هستند افرادی که نوع متریال استفاده شده در خودروهای ژاپنی را به آلمانی ترجیح می دهند و همچنین پیچیدگی فنی و ادوات الکتریکی آلمانی ها را دوست ندارند. ولی با قاطعیت می توان گفت که در بحث کیفیت، فولکس واگن برای یک کراس اوور عادی خود چیزی را کم نگذاشته و از مواد استفاده کرده است تا خودرو عمر مفید طولانی تری را نسبت به برخی رقبا داشته باشد. بعد از انجام تنظیمات، رانندگی را با تیگوان با سرعت کم آغاز کردیم. وقتی به شیب اول رسیدیم، توقف کاملی داشتیم و سعی کردیم تا سیستم کنترل شروع حرکت را بازی دهیم و سپس قدرت و نوع عملکرد گیربکس دو کلاچه را به چالش بکشیم. وقتی با سرعت کمتر از ۵ کیلومتر بر ساعت بر روی یک شیب رانندگی کردیم، دیدیم که بر خلاف بسیاری از خودروهای مجهز به گیربکس دو کلاچه، صدای صفحات گیربکس به کابین نفوذ نمی کند و این نشان می دهد که سامانه DSG در گیربکس های فولکس واگن می تواند عملکرد مطمئن و قوی داشته باشد. ابتدا رانندگی عادی را با انتخاب حالت انتقال به چرخ ها به سبک جاده های آسفالته قرار دادیم که در اکثر اوقات تنها چرخ های جلو بار قدرت را به دوش دارند. در این حالت وقتی سرعت فراتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت شد، چندبار فرمان دادن لحظه ای را به خود القا کردیم و دیدیم که عملا حرکت عرضی نامتعارفی در خودرو دیده نمی شود و بدون ورود سیستم کنترل پایداری، هندلینگ مکانیکی خودرو می تواند از پس تیگوان بر آید. بعد از یک دور کامل خودرو را در حالت انتقال قدرت نیرو به چهار چرخ به صورت اتوماتیک قرار دادیم و سبک رانندگی اسپورت را انتخاب کردیم. دسته دنده را در حالت تعویض دستی قرار دادیم و با دکمه های پشت فرمان، خود دنده ها را انتخاب می کردیم. این بار سرعت را در محدوده ۷۰ تا ۷۵ کیلومتر بر ساعت نگه داشتیم و با چرخش های لحظه ای و تا حدی مرسوم، پایداری و حرکتی عرضی خودرو را به چالش کشیدیم. نکته مثبت تیگوان این است که به عنوان یک کراس اوور می تواند حرکات عرضی کمی داشته باشد و از طرفی انتهای خودرو هم در مواقع اضطراری تحت فرمان راننده باشد. وقتی مسیر تا حدی صاف شد، پا را تا انتها به روی پدال گاز گذاشتیم و مشخص شد که تیگوان را می توان به عنوان پرشتاب ترین رقیب حاضر در بازار کراس اوورهای کمتر از ۳۵۰ میلیون تومان انتخاب کرد. انتقال قدرت خوب در کنار پایداری مناسب، می توان این خودرو کراس اوور خانوادگی را در لحظه ای به یک گزینه اسپرت و جذاب تبدیل کند.

نتیجه گیری:
تیگوان یک کراس اوور آلمانی است که در شرکت ماموت خودرو قیمتی کمتر از ۲۹۰ میلیون تومان را دارد. شما در این خودرو کیفیت خوبی را دارید و از طرفی هر ۱۵ هزار کیلومتر لازم است تا سرویس های دوره ای آن را انجام دهید و لازم نیست که هر ۵ هزار کیلومتر (مانند اکثر کراس اوورهای این رده قیمتی) به تعمیرگاه برای تعویض روغن و فیلترها بروید. اما از طرفی در این خودرو شما فضای کابین آنچنان بزرگی را ندارید و فضای بارتان هم نسبت به بسیاری از رقبا کمتر است. این کمتر بودن به این معنا نیست که فضا تنگ و ناراحت طراحی شده است. بلکه منظور آن است که با این بودجه می توانید خودرو بزرگتری هم در بازار تهیه کنید. از طرفی سبک طراحی صندلی های تیگوان در کمال راحتی، اسپرت است و نباید توقع صندلی خودرویی مانند ایکس تریل را از آن داشته باشید. اما اگر قرار است که برای خودرویی مانند توسان تا ۲۷۰ میلیون تومان در بازار آزاد هزینه کنید، پیشنهاد می شود که به سراغ یک آلمانی مانند تیگوان بیایید. همچنین اگر به دنبال حس رانندگی بهتر، قدرت کاربردی بیشتر و آرامش مطلوبتر هستید، می توانید به جای سایر رقبا به این کراس اوور اروپایی و آلمانی اعتماد کنید.


حسین دلاور- گروه مستند اسب بخار
عکس ها: عرفان حمیدی

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.