اولین تست فنی MG GT در ایران

اولین تست فنی MG GT در ایران
میهمانی برای مهمان جدید
روز سه‌شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۴، شرکت مدیا موتور برای مشتریان شرایطی را فراهم کرد که با محصولات جدید این شرکت بیشتر آشنا شوند. پیست آزادی تهران، میزبان ۳ خودرو از این شرکت و تعداد زیادی از علاقه‌مندان MG و مشتریان بود که برای تست رانندگی شاسی‌بلند ‌ام‌جی، GS و سواری جدید GT به این مکان آمده بودند. مراسم از ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز شد و تا حدود ساعت ۱۴ ادامه داشت. در طی مراسم تعداد زیادی از مردم و برخی خودرونویسان به تست و بررسی این ماشین‌ها پرداختند و نظرات مختلفی را از تجربه خودشان از رانندگی، در میان می‌گذاشتند. تیم خبری روزنامه «دنیای خودرو» هم از ابتدای مراسم در پیست حضور داشت و با تهیه گزارشی، به بررسی عملکرد این دو محصول پرداخت. در این بخش، شما را با محصول جدید مدیاموتور، MG GT آشنا می‌کنیم و به نکاتی در مورد این خودرو می‌پردازیم.
MG GT در یک نگاه
اولین تست فنی MG GT در ایران
وقتی به ظاهر خودرو نگاه می‌کنید، در اولین نظر به این نکته می‌رسید که برند MG بعد از ۹۱ سال سابقه کار، امروز به یک ثبات طراحی رسیده و خطوط طراحی ثابتی را برای محصولات خود انتخاب کرده است که می‌توان حکایت از اصالتی جدید کند که از سال ۲۰۰۵ آغاز شده است. طراحی جلوی GT به مانند بقیه ‌ام‌جی‌هاست و شکلی دارد که شما را فقط یاد این برند می‌اندازد. ولی طراحی عقب تا حدی متفاوت ظاهر شده است و حالت کشیده شده در قسمت عقب خودرو حسی اسپرت را از بیرون القا می‌کند. البته که خیلی‌ها این شکل طراحی را دوست ندارند و برخی حاضران در در پیست، به طراحی ضعیف قسمت عقب مخصوصا در بخش چراغ‌ها اشاره می‌کردند. چراغ‌هایی که انتهای گلگیر نصب شده بودند، ظاهری شبیه طراحی‌های لکسوس داشتند و اتصال دو چراغ عقب توسط شب‌تابی که روی درب صندوق بود، ما را یاد طراحی‌های قبل از سال ۲۰۱۰ می‌انداخت همین حس یک تکه‌بودن چراغ در عقب خودرو برای برخی مشتریان جذاب نبود و از این بخش بسیار ایراد می‌گرفتند. MG GT سال‌ها بود که به طرحی در این شرکت انگلیسی- چینی تبدیل شده بود و حاصل سال‌ها هم‌فکری مهندسان این برند است. بالاخره در نوامبر ۲۰۱۴ عرضه این خودرو آغاز شد و در هفت تیپ به بازار جهانی، مخصوصا بازار چین عرضه شد. در برخی منابع، این خودرو را نسخه کوپه شکل ‌ام‌جی ۵ معرفی می‌کنند، البته که تعریف کوپه فقط حسی است که به مخاطب القا شده است و خبری از دو دربودن ماشین نیست.
اولین تست فنی MG GT در ایران
وقتی در آن طرف مرزهای ایران ساکن باشید، برای خرید GT دو انتخاب موتوری دارید. یکی موتور ۱/۵ لیتری توربو که ۱۲۷ اسب‌بخار قدرت دارد و گشتاور ۲۱۰ نیوتون‌متری را تولید می‌کند. این موتور با اتصال به دو نوع گیربکس شش دنده دستی یا شش دنده اتوماتیک، می‌تواند نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل کند. GT با موتور ۱/۵ لیتری در چهار تیپ امکاناتی عرضه می‌شود. با اینکه حجم این نسخه از موتور اولی کمتر استفاده ولی به خاطر بهره گیری از فناوری GDI و استاندارد SGE، توانایی تولید ۱۴۷ اسب‌بخار با ۲۳۵ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. این موتور با اتصال به گیربکس ۶ دنده دستی یا ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه ( در معرفی این گیربکس از واژه هفت سرعته استفاده می‌شود که به معنی ۶+۱ است) نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. طبق اعلام شرکت ‌ام‌جی، GT با موتور ۱/۴ لیتری می‌تواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۹/۵ ثانیه بپیماید. روز تست در پیست آزادی، دو دستگاه GT کم‌آپشن با موتور ۱/۵ لیتری در پیست حضور داشت. وقتی با نمایندگان مدیا موتور صحبت کردیم، به این نکته اشاره کردند که شرکت در تلاش این است نسخه ۱/۴ لیتری را به ایران بیاورد. ولی شرکت فعلا در حال همگام‌سازی نسخه ۱/۵ لیتری اتوماتیک با شرایط ایران است. فرمان این خودرو از نوع برقی بوده که به سنسور سرعت مجهز است. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از مدل H شکل تبعیت می‌کند. نسخه ۱/۵ لیتری در بهترین شرایط مصرف ترکیبی ۷/۵ لیتر را برای هر ۱۰۰ کیلومتر در مدل اتوماتیک رقم می‌زند و نسخه ۱/۴ لیتری با مصرف ۵/۹ لیتری به صرفه‌‌تر به نظر می‌رسد. حجم باک این خودرو ۵۵ لیتر است که با توجه به مصرف سوخت آن، برای مسافرت‌های طولانی کافی به نظر می‌رسد.
اولین تست فنی MG GT در ایران
ترمزها در همه مدل‌ها، در جلو و عقب دیسکی هستند و به سیستم ABS،EBD ، BA و CBC تجهیز شده‌اند. همان طور که در فوق اشاره شد،جهت پاس کردن تست‌ها، نسخه آزمایشی و کم‌آپشن این خودرو به ایران آمده است، ولی در نسخه فول و متوسط GT، امکاناتی وجود دارد که این روزها باب دل اکثر مشتریان ایرانی است. نسخه وارد شده برای تست، به دو کیسه هوا مجهز است که در نسخه‌های فول، GT از ۶ کیسه هوا برای حفظ ایمنی استفاده می‌کند. همچنین سیستم‌های کنترل پایداری TCS و VSC در نسخه‌های ۱/۴ لیتری موجود است که برای مدل ۱/۵ لیتری می‌توان سفارش داد. همچنین برخی امکانات کنترلی مثل نشانگر باد لاستیک و سیستم‌های کنترل شروع حرکت در شرایط غیر‌متعارف، از جمله ادواتی بوده که در برخی نسخه‌های وجود دارند. لاستیک خودرو در همه مدل‌های با پهنای ۲۰۵ میلی‌متر وجود داشته و به رینگ ۱۶ اینچی مجهز است. در نسخه فول ۱/۴ لیتری، خودرو به تعویض دنده از پشت فرمان هم مجهز شده است. در بقیه مدل‌ها با توجه به تیپ و کلاس عرضه، می‌توان امکاناتی نظیر دی‌لایت، سان‌روف دو حالته، مانیتور پخش DVD و دوربین عقب، سنسور پارک عقب، استارت دکمه‌ای، کروزکنترل، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، سنسور نور، ۴ باند و دو تیوتر، تودوزی چرم، آینه و شیشه‌های برقی و… را پیدا کرد. یکی از سیستم‌های جالب GT این است که با هر دفعه ترمزگیری جریان الکتریکی تولید شده که باعث شارژ باتری خودرو می‌شود. این کار باعث شده دینام کمتر از قدرت موتور استفاده کند و توان تولیدی موتور بیشتر صرف حرکت و مانورپذیری شود.
اولین تست فنی MG GT در ایران
طبق اعلام شرکت‌ ام‌جی، قیمت فروش GT در بازار چین بین ۹۶ تا ۱۵۰ هزار یوآن است که با یک حساب و کتاب ساده می‌توان پی برد، ارزش GT در پشت گمرک ایران بین ۵۴ تا ۸۵ میلیون تومان است. نسخه فول ۱/۵ لیتری این ماشین حدود ۶۶ میلیون تومان می‌ارزد که با توجه به تعرفه گمرکی، هزینه شماره‌گذاری و تبصره، بیمه و حمل‌بار، حق خدمات و… احتمالا قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان دارد. البته اگر نسخه فول ۱/۴ لیتری به ایران بیاید، توقع قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان کمی برایش غیرمنطقی به نظر می‌رسد.
وقتی GT را به چالش دعوت می‌کنیم
اولین تست فنی MG GT در ایران
حال نوبت آن رسیده بود که از فرزند جدید ‌ام‌جی در ایران به درستی استقبال کنیم. ولی آنقدر در حرکت‌های داخل پیست، صدای توربوی آن شبیه یک موتور جت شنیده می‌شد که تصمیم گرفتیم به جای مهمان‌نوازی، خود مهمان باشیم و از این شرایط به درستی استفاده کنیم. شرایطی که شاید باعث شود به GT فشار بیاید و اورا از ما دلخور کند. اولین نکته‌ای که برای GT می‌توان اعلام کرد فضای مناسب کابین برای یک خانواده ۴ نفره است. فاصله محوری ۲۶۵۰ میلی‌متری باعث شده است که در جلو و عقب فضایی مناسب برای نشستن فراهم شود. در بخش صندوق عقب هم، فضای ۴۸۵ لیتری شرایط یک سفر را برای همان خانواده فراهم می‌کند. وقتی در خودرو را باز می‌کنید و روی صندلی‌ها می‌نشینید، اولین نکته ، راحتی راننده و سرنشین برای نشستن روی صندلی‌هاست. شکل صندلی‌ها طوری طراحی شده است که در عین نرمی، بدن را دربرمی‌گیرد. با استارت زدن خودرو صدای کمی به داخل اتاق می‌آید. وقتی دنده را از حالت P به حالت D قرار می‌دهید، خودرو بدون هیچ تکانی تغییر حالت می‌دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که GT مورد بررسی ما، حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه رفته بود و بیشتر اوقات در حال فشار و تغییر عملکرد موتور بوده است. با راه افتادن متوجه می‌شوید که ماشین به شکل نرم و آرامی تعویض دنده‌ها را انجام می‌دهد. کمتر صدایی از سطح جاده به داخل اتاق نفوذ می‌کند. البته ما در پیست آزادی این مسئله را بررسی کردیم و بهتر بود برای تست سروصدا به خیابان‌های عادی شهر می‌رفتیم تا اطلاعات قابل استنادتری را به‌دست می‌آوردیم. با فشردن پا به روی پدال گاز، صدای موتور با صدای توربو ترکیب می‌شود و حس خوبی را به راننده منتقل می‌کند. در این شرایط احساس می‌کنید که GT شتاب فوق‌العاده‌ای دارد. ولی در حقیقت این هیجانی که با صدا ایجاده شده است باعث می‌شود تا شما متوجه عبور عقربه ساعت از ۱۰ ثانیه برای شتابگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر نشوید. کمپانی ‌ام‌جی برای نسخه ۱/۵ لیتری اتوماتیک GT، زمان ۸/۹ ثانیه را برای شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر اعلام می‌کند.
اولین تست فنی MG GT در ایران
وقتی با سرعت به پیچ‌های پیست آزادی حمله می‌کنید، به نکته نه‌چندان دلچسب می‌رسید. GT از نظر فرمان‌پذیری شباهتی به MG6 ندارد و کم‌فرمانی بسیاری را از خود نشان می‌دهد. ولی نکته جالب‌‌تر این بود که این کم‌فرمانی یا under steering، باعث نمی‌شد که عقب ماشین از کنترل خارج شود. با اینکه خودرو به سیستم کنترل کشش و پایداری مجهز نبود، در همان حالت کم‌فرمانی، کمی ثبات در حالت و فرم رانندگی احساس می‌شود. طبق گفته برخی خودرونویسان و مشتریان، این کم‌فرمانی در ‌ام‌جی بی‌سابقه است و یکی از نقاط ضعف اصلی خودرو محسوب می‌شود. وقتی به گیربکس در شتابگیری فشار می‌آوردید، احساس می‌شد که در دنده پنج کمی مکث وجود دارد. گاهی این مکث در معکوس به دنده چهار یا انتقال به دنده ۶ به شکل ضربه‌ای ریز در اتاق احساس می‌شد. قدرت ترمزگیری ‌ام‌جی جی‌تی، جزو یکی از بهترین سیستم‌های کنترلی در این خودرو محسوب می‌شود. فقط ابتدا باید با آن قلق‌گیری کرده تا از حد و اندازه قدرت نگه دارنده آگاه شوید. در روزی که مردم هم برای تست آمده بودند، گاهی اوقات شاهد فشارهای شدید به ترمز بودیم که باعث شده بود ترمزهای GT مخصوصا در عقب منجر به فشار بیش از حد شده و دود و حرارت از لنت‌های آن خارج شود. نکته دیگر که در این پسر تازه‌وارد ‌ام‌جی کمی ناامید کننده بود، کیفیت مواد استفاده شده در داخل خودرو است. با اینکه کمپانی ‌ام‌جی همیشه بر اصالت انگلیسی خود تاکید دارد تا نام و نشان شرکای چینی را کمرنگ کند، ولی در GT شاهد کیفیت خاصی نیستیم و برای ما چندان دلچسب نبود. شاید یک قیاس ساده این مسئله را روشن کند تا توقع ما را از برند MG نشان دهد. وقتی برای تست چری تیگو۵ رفتیم با جنسی از متریال داخلی روبه‌رو شدیم که به نسبت خوب بود و امروز آن را در MG GT می‌بینیم. شاید آن کیفیت برای چری خوب باشد، ولی برای برندی که روی انگلیسی بودن تاکید دارد، اصلا خوب و قانع‌کننده نیست.
اولین تست فنی MG GT در ایران
هنوز زمان عرضه این خودرو مشخص نیست و نمی‌توان به‌طور صد درصد گفت که با موتور ۱/۵ لیتری وارد می‌شود و یا ۱/۴ لیتری. ولی اگر با موتور ۱۲۷ اسب‌بخاری هم به ایران بیاید، می‌توانیم گوییم با ماشین چابکی طرف هستیم، به شرطی که سیستم‌های کنترلی روی این خودرو در سطح فول قرار گیرد تا مهار این ماشین راحت‌‌تر شود. مطمئن هستیم اگر GT به ایران بیاید، با سطح امکاناتی فول به جاده پا می‌گذارد. ولی باید یادمان باشد که امروز در بازار آزاد MG6 فیس‌لیفت ۲۰۱۵ با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان هم دادوستد می‌شود و برای کسب موفقیت برای GT، مهم‌ترین مسئله قیمت‌گذاری درست و منطقی از دید مشتریان است. داخل پیست خیلی از حضار به ارزش قیمتی این خودرو زیر ۱۰۰ میلیون تومان اشاره می‌کردند و حتی گاهی زیر ۹۰ میلیون تومان را پیشنهاد می‌دادند. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که عرضه این ماشین در اواخر سال ۹۴ یا اوایل سال ۹۵ شروع می‌شود. ولی هر زمان که آغاز شود، امیدواریم با قیمتی متعارف و رقابتی به بازار بیاید.
حسین دلاور و محمدمهدی تفضلی- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

برای دیدن اولین بررسی ویدئویی ام جی GT به پنل زیر مراجعه کنید:

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.