لنسر؛ رفیق خوش سفر- گزارش سفر خالد نبی

لنسر؛ رفیق خوش سفر- گزارش سفر خالد نبی
هفته گذشته شرایطی فراهم شد تا با چند خودرو سفری ۱۲۰۰ کیلومتری را به استان گلستان تجربه کنیم و در مسیر خود از گرگان بگذریم و به منطقه زیبا خالد نبی برسیم .همان طور که در متن خبر گذشته اعلام شده بود، در این سفر که به همراه خبرنگاران تخصصی صنعت خودرو با خودروهای DS و میتسوبیشی رفته بودیم، یک دستگاه لنسر هم حضور داشت که باعث شد تا بخشی از ذات این خودرو زیر دست رانندگان احساس شود. ولی باید گفت که این لنسر نسخه فول آپشن تیپ۴ نبود و پیشرانه ۱.۸ لیتری نداشت.
بلکه این خودرو به موتور ۱.۶ لیتری مجهز بود که گیربکس پنج سرعته دنده ای قدرت آن را به چرخ های جلو می رساند. این نسخه از لنسر در ابتدای واردات آن از جانب آرین موتور به بازار آمد و برخی واردکنندگان شخصی هم آن را به کشور آورند. در این بخش به تجربه رانندگی خود از لنسر دنده ای در یک سفر ۱۲۰۰ کیلومتری می پردازیم.
ویدئو این سفر در قالب قسمت اول فصل سوم اسب بخار، ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ پخش می شود.
لنسر دنده ای را بهتر بشناسید

بسیاری از افراد فکر می کنند که لنسر خودرویی کم آپشن است و نسخه دنده ای آن دیگر هیچ امکاناتی ندارد. ولی باید گفت نسخه های وارداتی شرکت آرین موتور امکانات خوبی را به نسبت دارند. به عنوان مثال لنسرهای دنده ای هم از فول ایربگ بهره مند است و سنسور نور و باران دارد. سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری، کامپیوتر سفر و… سایر امکانات در این خودرو وجود دارد. ولی امکاناتی ظاهری مانند سانروف، مانیتور، دنده پشت فرمان و کروزکنترل هم در این خودرو وجود ندارد و همین مسئله باعث شده تا در نگاه اولیه، مشتریان لنسر دنده ای را خودرویی کم آپشن بدانند.
لنسر دنده ای در بازار ایران به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۱۶ اسب بخار مجهز است و گیربکس پنج سرعته دنده ای دارد. فرمان کمکی الکتریکی هم در لنسر دنده ای وجود دارد که به نسبت عملکرد خوبی را در تست های ما داشته است. از طرفی گشتاور ۱۵۴ نیوتون متری این خودرو در کنار گیربکس دنده ای باعث می شود تا لنسر به عنوان یک خودرو نه چندان قوی، باز هم ذات اسپرت و جوان پسند بودن خود را حفظ کند.
کابین لنسر چگونه است؟
لنسر؛ رفیق خوش سفر- گزارش سفر خالد نبی
به جرات می توان گفت که لنسر به عنوان یک سدان سگمنت C فضای کابین و بار خوبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. صندلی های این خودرو به نسبت ارگونومی خوبی دارد و در یک سفر چند ساعته، خستگی به نسبت کمی را برای راننده ایجاد می کند. از نگاه دیگر، سیستم تعلیق نرم خودرو باعث می شود تا در اکثر اوقات، حس خوبی درون لنسر تجربه کنید. خودرویی که در اختیار ما بود، سایز تایر بزرگتری را نسبت به نسخه های استاندارد داشت. ولی لنسر دنده ای دیگری هم در این سفر همراه ما بود که با فاق لاستیک استاندارد، باز هم سواری نرم و با ثباتی را در جاده های شمالی کشور به نمایش می گذاشت.
لنسر؛ رفیق خوش سفر- گزارش سفر خالد نبی
وقتی ردیف عقب این خودرو می نشینید، احساس می کنید که نبود دریچه کولر برای بخش عقب کم کاری و ضعف میتسوبیشی به حساب می آید. ولی به محض اینکه کولر خودرو را روشن می کنید و دما را کمتر از ۲۱ درجه می گذارید، کمتر از ۵ دقیقه محبور می شوید که از راننده درخواست خاموش کردن کولر را بکنید. سیستم تهویه عالی و پخش باد گسترده در لنسر، باعث شده که هیچ وقت در این خودرو احساس گرما یا سرما بیش از حد نکنید.
حس رانندگی خوب؛ حتی با ۱.۶ لیتر
لنسر؛ رفیق خوش سفر- گزارش سفر خالد نبی
احتمالا می گویید که لنسر طراحی قدیمی دارد و در کابین آن چیز جذابی نیست که بتواند یک جوان را برای خرید چنین خودرویی راغب کند. ولی کافی است که یکبار دقایقی را پشت فرمان این خودرو بنشینید. لنسر با اینکه پیشرانه آنچنان قوی نداشت، ولی با سواری نرم و کشش خوب توانست که ما را با چهار و گاهی پنج سرنشین راضی کند. دنده ای این سدان ژاپنی آنچنان نرم جا نمی رود، ولی جایگاه ورود و خروج دسته دنده مشخص بوده و وقتی می خواهید کمی حس جوانی لنسر را به سنجید، می بینید که کلمه ای جز عالی برای وصف عملکرد گیربکس وجود ندارد. نباید توقع شتاب خاصی را از یک لنسر ۱.۶ لیتری داشته باشید. ولی وقتی با خبرنگاران در مورد همین مسئله صحبت می کردیم، می گفتند که کشش این خودرو تا حدی از رنو تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بهتر است و راحتتر حرکت می کند.
هندلینگ لنسر را می توان یکی از ویژگی های خاص آن دانست. این سدان محبوب در بازار جهانی، با هر پیشرانه ای که باشد، هندلینگ و پایداری فوق العاده ای را در اختیار راننده قرار می گذارد. جالبی این خودرو، سیستم پایداری آن است که در جاده های خاکی عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذاشت و وقتی هم که آن را به صورت کامل خاموش می کردیم، باز هم پایداری خودرو در شرایط ایده آل حفظ می شد. وقتی که یکی از رانندگان تیم کمی با لنسر دنده ای در جاده های خاکی و با سیستم کنترل پایداری خاموش رانندگی سریعی را تجربه می کرد، متوجه می شدیم که خودرو به واکنش های راننده پاسخ خوبی می دهد و اصطلاحا در پیچ ها از او، نه نمی شنوید.
در طی این سفر، برایمان جالب بود که با توجه بو کولر روشن این خودرو و گاهی گاز دادن های شدید به لنسر دنده ای، مصرف سوخت این خودرو در شهر بیشتر از ۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر نداشت و در جاده هم تا کمتر از ۸ لیتر را در کامپیوتر سفر خود نشان می داد.
از ویژگی های خوب لنسر می توان به استهلاک کم این خودرو اشاره کرد. در کنار مهندسی قوی این سدان ژاپنی، شاهد هستیم که دقت بالایی در تولید قطعات استفاده شده است. برای همین در لنسر دنده ای حاضر در سفر ما، صدای اضافه ای از جاده و داشبورد در داخل کابین شنیده نمی شود. همچنین وجود قطعات فابریک بعد از حدود ۸۰ هزار کیلومتر در یک خودرو معمولی می تواند اثبات کند که کیفیت خودروهای ژاپنی تا حد قابل توجهی با سایر رقبا تفاوت دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.