تجربه رانندگی با اکسنت مونتاژی

تجربه رانندگی با اکسنت مونتاژی
چندی پیش فرصتی فراهم شد تا تجربه رانندگی با هیوندای اکسنت مونتاژی در مسیر تست هیوندای واقع در شرکت کرمان موتور داشته باشیم.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

این خودرو چند وقتی است که در خط تولید کرمان موتور به شیوه CKD و با داخلی سازی حدود ۲۴ درصد حضور دارد و حال تحویل اولیه آن و ارسال محموله های تولیدی اکسنت نیز به شهرهای بزرگ آغاز شده است. این خودرو به عنوان یک سدان اقتصادی در تمام بازار دنیا شناخته می شود و اما در ایران به خاطر بهای ارز، سطح درآمد مردم، تعرفه بر مونتاژ و… به عنوان یک سدان در رده محصولات نیمه لوکس تولیدی شناخته می شود. در روزهای اول عرضه اکسنت، قیمت این خودرو کمتر از ۹۸ میلیون تومان اعلام شده بود و حال به بهای ۱۰۷ میلیون تومان در کارخانه رسیده است.
طی ماه های گذشته کمپانی هیوندای نسخه جدید اکسنت را به صورت رسمی با مدل ۲۰۱۸ به بازار کشورهای غربی معرفی کرده است. طبق برخی شنیده ها از اواخر سال ۲۰۱۸، عرضه سری جدید اکسنت برای بازار غرب آسیا و آفریقا نیز آغاز خواهد شد. در این بخش به آشنایی اولیه با هیوندای اکسنت مونتاژی می پردازیم. با توجه به نوع فضای تست و مبنای بررسی اولیه، به معرفی این خودرو می پردازیم.

هیوندای اکسنت مونتاژی چه امکاناتی دارد؟
واقعیت آن است که اکسنت تولید کرمان موتور به عنوان یکی از نسخه های فول آپشن این خودرو در بازار جهانی شناخته می شود. این خودرو به نسبت برخی نمونه های فول دنیا، تنها گرمکن صندلی های جلو و تودوزی چرم صندلی ها را ندارد و سامانه بلو نیز به صورت پیش فرض در خودرو وجود دارد. در مجموع اکسنت مونتاژی به امکاناتی چون سانروف، استارت دکمه ای، سنسور و دوربین عقب، مانیتور، GPS فعال، سیستم تهویه اتوماتیک، حالت کنترل پایداری و ضد واژگونی، کامپیوتر سفر، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، دی لایت، سنسور نور و… نیز در خودرو وجود دارد.

رانندگی با اکسنت در مسیر تست
وقتی وارد کابین هیوندای اکسنت می شوید، ابتدای با فضای کوچکتری نسبت به رقبای قیمتی طرف می شوید. به عنوان مثال فضای داخلی اکسنت به نسبت کیا سراتو آپشنال ۱۰۴ میلیون تومانی کوچکتر است. اما به واسطه داخلی سازی کمتر نسبت به سراتو سایپا، کیفیت بهتری در این خودرو قابل احساس است. البته که سراتو نیز به عنوان با کیفیت ترین خودرو رده ۱۰۰ میلیون تومان در بازار خودروهای داخلی شناخته شده است. اما اگر قد شما کمتر از ۱۸۰ سانتی متر باشد، می توان گفت که در فضای جلو و عقب خودرو راحت می نشینید. همچنین فضای بار این خودرو مناسب و قابل قبول است و یک خانواده می تواند در سفرهای خود از آن استفاده کند.
وقتی خودرو را استارت می زنید، با صدای کم حالت اولیه موتور طرف هستید که در داخل کابین شناخته می شود. همچنین لرزش موتور به خوبی توسط دسته موتورها مهار می شود و خبری از تکان های ریز در داخل اکسنت نیز. با چند گاز پیاپی در حالت ایستاده، تکان های خاصی به خودرو وارد نمی شود. در حالت استفاده از سیستم تهویه و همچنین درگیر کردن کمپرسور کولر مجددا شاهد هستیم که لرزش به کابین نیز منتقل نمی گردد.
اکسنت به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۲۲ اسب بخار با گشتاور ۱۵۵ نیوتون متر مجهز است. توان این موتور از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک با قابلیت رانندگی در حالت تیپ ترونیک، قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند. سبک فنی این خودرو اقتصادی هیوندای نیز در بررسی های جهانی نشان داده که مصرف سوخت قابل قبولی را دارد و از طرفی می تواند از پس بدنه این خودرو بر آید. نباید از اکسنت توقع راه رفتن و شتابی مانند کیا سراتو آپشنال اتوماتیک، مزدا۳ و… را داشته باشید. اما می توان گفت که این خودرو جدید کرمان موتور می تواند تا حدی از هیوندای i20 چالاکتر و نرمتر ظاهر شود. در تست انجام شده، معلوم شد که تا حدی سواری اکسنت تولید داخل نسبت به هیوندای i20 نرمتر است. همچنین کوبش های ردیف عقب خودرو قابل قبول بوده و وضعیت بهتری را نسبت به کیا سراتو سایپا دارد. فرمان کمکی برقی هیوندای اکسنت هم در هنگام رانندگی با توجه به سرعت هماهنگ می شود و نرمی و سفتی آن تغییر می کند. یکی از مزایای این خودرو ۱۰۷ میلیون تومان، همین قابلیت رانندگی آسان با آن است که هر فردی می تواند در لحظات اول با این خودرو هماهنگی کامل را پیدا کند. در این تست آن طور که باید و شاید نشد تا قابلیت حرکتی خودرو، دقت تعویض دنده و پایداری خودرو را مورد سنجش قرار دهیم. ولی آن چیز که مشخص است، پایداری اکسنت در حد خود قابل قبول است. اما نباید توقع هندلینگی مانند سراتو را داشته باشید. همچنین وقتی با این خودرو وارد چاله های به نسبت بزرگ می شوید، تا حدی کوبش به خودرو وارد می شود که این مسئله برای خودروهای کوچک تا حدی عادی به نظر می رسد. ترمزهای خودرو خوب عمل می کنند و در پیچ های معمولی می توان با فشردن بیش از حد متوسط پدال ترمز، بدون از بین رفتن کنترل عقب خودرو از پیچ و گردنه خارج شد. وقتی هم که در دو قسمت مسیر تست پدال گاز را فشردیم، معکوس به نسبت مناسبی را از ۳ به یک تجربه کردیم. اما این تعویض دنده آنچنان سریع نبود و تنها انتخاب صحیح دنده مورد نظر امتیاز خوب را به هماهنگی موتور و گیربکس اکسنت می دهد. از طرفی صدای موتور شکل آزاردهنده ای در کابین ندارد و می توان آن را سربلند در این بخش دانست.

و اما نتیجه کلی…
تا به امروز شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده هیوندای در ایران، خودروهایی را تولید می کند که بیشتر به درد افرادی مرفه می خورند. زیرا هاچبک هایی چون i10 و i20 می توانند به عنوان خودروهای دوم و سوم کسانی باشند که یک خودرو مناسب را همیشه در پارکینگ خانه خود دارند و سفرهای خود را با خودروهای بیش از ۱۵۰ میلیون تومان تجربه می کنند. i10 و i20 بیشتر قابلیت خودروهای شهری و کوتاه برد مسافرتی به شکل کامل و ایده آل نشان می دهند و نمی توان گفت که در جایگاه تنها خودرو یک فرد، می توانند انتخاب تمام عیاری باشند. هیوندای اکسنت هم از این قاعده مستثنی نیست. اما می توان آن را به عنوان یک خودرو مناسب برای استفاده شهری و برون شهری و سفرهای طولانی نیز پیشنهاد داد. زیرا کشش این خودرو در جایگاه خودش مناسب است و از طرفی امکانات و راحتی قابل قبولی را به سرنشینان می دهد. بدیهی است که اگر فردی به دنبال خودرویی بزرگتر و قوی تر است، باید به سراغ سدان های کارکرده و یا صفر کیلومتری مانند کیا سراتو آپشنال و یا کمی ارزانتر لیفان ۸۲۰ را خریداری کند.
نبود امکاناتی نظیر کروزکنترل که شاید در سفرهای طولانی نیاز آن احساس شود، می توان به عنوان یکی از نکات منفی این خودرو ۱۰۷ میلیون تومانی دانست. زیرا با توجه به قالب سدان، کم مصرف، فضای کابین و بار مناسب، امکانات رفاهی خوب و… بسیاری به سمت اکسنت جذب می شوند و از طرفی به خاطر نبود آپشنی چون کروزکنترل از خرید آن منصرف خواهند شد.

گروه مستند اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.