بین سوناتا و اپتیما کدام را انتخاب کنیم؟

بین سوناتا و اپتیما کدام را انتخاب کنیم؟
وقتی بودجه بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان داشته باشید و قصد خرید یک خودروی سدان خانوادگی را کرده باشید، احتمال آن زیاد است که اول به دنبال خودروهای ژاپنی یا اروپایی بگردید. ولی با گذشت زمان متوجه می‌شوید که خرید این خودروها به این راحتی‌ها نیست و اگر دنبال برند معتبری هستید، حداقل باید ۱۷۵ میلیون تومان هزینه بکنید که در کنار کیفیت، امکانات خوبی هم داشته باشید. به ناچار یا از روی علاقه می‌توانید گزینه‌هایی بین کره‌ای‌ها داشته باشید و احتمال آن زیاد است که همان اول بین خرید اپتیما و سوناتاLF گیر کنید. اگر اهل ماشین‌های با پرستیژ باشید، سریعا به‌خاطر ظاهر، سوناتا را انتخاب می‌کنید و اگر به دنبال حس و حال جوانی باشید، باز هم به خاطر ظاهر، اپتیما را برمی‌گزینید. واقعا این دو خودرو چقدر با هم فرق دارند و تا چه حد ظاهرشان به‌هم شبیه هستند؟ در این تست سعی شد تا در جوانب مختلف این دو خودرو شانه به شانه در کنار هم بررسی شوند تا نقاط کورشان، از مبهم بودن در بیاید.
سوناتا ۳۰ ساله شد
بین سوناتا و اپتیما کدام را انتخاب کنیم؟
هیوندای سوناتا، از سال ۱۹۸۵ میلادی به بازار جهانی عرضه شد. تا به امروز از این خودرو ۷ نسل معرفی شده است که ما در ایران، با سه نسل آن آشنایی کامل داریم و نسل‌های قدیمشان را کم‌و‌بیش در بازار می‌بینیم. این روزها در خیابان‌های ما، هیوندای سوناتا NF که بین مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ یافت می‌شود، در دو نسخه موتوری ۳/۳ لیتری شش سیلندر با گیربکس ۵ دنده اتوماتیک و موتور ۴/۲ لیتری ۴ سیلندر با گیربکس ۴ دنده اتوماتیک موجود است. نسخه شش سیلندر این ماشین مشخصات فنی مشابه با آزرا را دارد و بیشتر با مدل‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در بازار ایران یافت می‌شود. این نسل از سوناتا، در سال ۲۰۰۸ دچار تغییرات جزئی شد و با عنوان فیس‌لیفت نسل پنجم با مدل ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد. در ایران هم اکثر نسخه‌های معرفی شده از نسل پنجم سوناتا وجود دارند و این روزها بازار به نسبت خوبی در بین خودروهای کارکرده دارند. در اواخر سال ۲۰۱۰ بود که نسل ششم این خودرو معرفی شد و چندی بعد به ایران آمد. جالب است بدانید این خودرو در اوایل عرضه در ایران، تنها ۶ میلیون تومان از هیوندای جنسیس سدان ارزان‌تر بود. دلیل این قیمت و استقبال بخشی از جامعه برای خرید سوناتا YF این بود که ظاهری به مراتب جذاب و فضایی نسبت به بقیه ماشین‌ها داشت و برخی به خاطر ظاهرش او را CLS کره‌های می‌نامیدند که بعدها این لفظ کم‌رنگ شد. سوناتا YF در ایران با موتور ۴/۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۷۶ اسب‌بخاری و گیربکس ۶ دنده اتوماتیک عرضه شد. در مناطق آزاد نسخه هیبرید این خودرو هم راه پیدا کرد. این خودرو در مدل ۲۰۱۳ با تغییراتی مواجه شد که تحت عنوان سوناتاYF فیس لیفت فروخته شد که امکاناتی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور پارک جلو، سردکن صندلی‌های جلو و زنون شور به خودرو اضافه شد. سال ۲۰۱۴ بود که شرکت هیوندای از نسل هفتم سوناتا رونمایی کرد و با مدل ۲۰۱۵ وارد بازار شد. این خودرو که نسبت به YF تغییرات زیادی کرده بود و به امکانات به روزی مجهز شده بود، به طور چشم‌گیری در نقاط مختلف جهان مورد استقبال قرار گرفت و امروز سوناتا LF در ایران به یکی از خودروهای محبوب سواری تبدیل شده است. مالکین این خودرو این ماشین را بیشتر به‌خاطر ظاهر رسمی ‌و امکانات زیاد خودرو انتخاب کرده‌اند و به گفته خودشان راضی هستند.
اپتیما، سریع جا باز کرد
بین سوناتا و اپتیما کدام را انتخاب کنیم؟
کیا اپتیما که با نسل دوم خود به طور رسمی‌وارد ایران شد و در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نتوانست فروش خوبی را تجربه کند، این روزها با نسل سومش، لقب یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار را به خود اختصاص داده است. نسل دوم با موتور ۷/۲ لیتری ۶ سیلندر و گیربکس ۵ دنده اتوماتیک عرضه شد. ولی به‌خاطر تبلیغات کم و ظاهری به نسبت خشک، هیوندای سوناتا بود که با موتوری ضعیف‌‌تر پیروز این رقابت شد. اپتیما در سال ۲۰۱۱ در ایران حضور پیدا نکرد و سال ۲۰۱۲ بود که کم کم ورودش به ایران شروع شد. این خودرو روزهای اول ۷۴ میلیون تومان قیمت داشت که با سوناتاYF هم قیمت بود. در سال ۲۰۱۴ اپتیما نسل سه دچار تغییراتی شد که به زیباتر شدن خودرو کمک ویژه‌ای کرد. همین تغییرات باعث شده که امروز اپتیما فیس لیفت ۲۰۱۵ رقیب اصلی هیوندای سوناتا LF باشد و به‌راحتی در بازار با این خودرو رقابت کند.
چقدر شباهت؟!
بین سوناتا و اپتیما کدام را انتخاب کنیم؟
همه ما به این مسئله آگاه هستیم که هیوندای و کیا دو شرکت هم‌پیمان هستند و این روزها اکثر محصولاتشان با یک مشخصه وارد بازار می‌شود. برای مثال فاصله محوری سوناتا LF، ۲۸۰۵ میلی متر است و برای اپتیما نسل سوم، ۲۷۹۵ میلی متر که نشان دهنده شباهت زیاد این دو خودرو در مسئله شاسی و اتاق است. جالب است بدانید که اپتیما نسل چهارم که با مدل ۲۰۱۶ به بازار معرفی شده است، فاصله محوری و طرح شاسی مشابه با سوناتا LF را دارد. وقتی که به زیر کاپوت می‌رویم، می‌بینیم که شباهت به اوج خود رسیده و هر دو خودرو، از موتور ۴/۲ لیتری ۴ سیلندر تِتا۲ هیوندای-کیا استفاده می‌کنند. این خودروها فناوری پاشش سوخت رایج یعنی MPi را دارند و در برخی نسخه‌های بسیار محدود در کشور ما با فناوری پاشش سوخت مستقیم یا GDi وارد شده‌اند. حال برخی سایت‌ها و نشریات خودرویی به اشتباه برای ذکر مشخصات فنی این موتورها اعداد و ارقام نسخه GDi را اعلام می‌کنند که کاری اشتباه است و خریداران را گمراه می‌کند. با مراجعه به سایت رسمی‌سازندگان خودرو می‌توانید به این اطلاعات برسید که نسخه MPi موتورهای تِتا۲، ۱۷۶ تا ۱۷۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و عدد ۱۹۰ و ۲۰۰ اسب بخار برای نسخه GDi است. گشتاور این موتورها هم حدود ۲۳۱ نیوتون‌متر است. گیربکس هر دو خودرو از نوع شش دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی است. در اپتیما می‌توانید دنده‌ها را از پشت فرمان هم تعویض کنید، ولی در نسخه‌های سوناتاLF وارد شده به ایران این آپشن نصب نشده است. با کمی‌دقت متوجه می‌شوید که اپتیما و سوناتاLF، از نظر فنی کاملا مشابه هیوندای سوناتاYF هستند. مصرف سوخت این دو خودرو بسیار شبیه هم بوده و در صورت مراعات، در شهر عددی زیر صدی ۲/۹ لیتر را نشان می‌دهند و در جاده کمتر از صدی ۲/۶ می‌سوزانند. به خاطر وزن بیشتر سوناتاLF، اپتیما در شتابگیری از او پیشی می‌گیرید و برخی بخاطر همین مسئله اعتقاد دارند که اپتیما چالاک‌‌تر است. هندلینگ خودروها تا حدی شبیه به هم است. ولی به خاطر همان مسئله چالاکی، قدرت مانور اپتیما بهتر به چشم می‌آید. در مسئله ترمزگیری، دو ماشین مثل هم عمل می‌کنند و می‌توان گفت در هر شرایطی که بررسی کردیم، به یک میزان واکنش نشان دادند.
بین سوناتا و اپتیما کدام را انتخاب کنیم؟
وقتی به کابین این اپتیما و سوناتا نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید به خاطر طراحی اسپرت گونه اپتیما، کمی‌در ظاهر احساس می‌شود که این خودرو فضای داخلی کمتری نسبت به سوناتا دارد. ولی با کمی ‌بررسی متوجه می‌شوید که زیاد هم فرق ندارد. البته به خاطر طراحی پرستیژ سوناتاLF، داخل خودرو به مراتب دل باز‌‌تر است و افراد سنگین وزن راحت‌‌تر روی صندلی‌های LF جای می‌گیرند. از نظر امکاناتی هم دو خودرو به هم نزدیک هستند. وجود گرمکن و سرکن صندلی‌های جلو، گرمکن عقب و گرمکن فرمان، حافظه صندلی راننده، صندلی برقی راننده و شاگرد، سقف پانارومیک، کروز کنترل، سیستم تهویه دوگانه، سیستم صوتی اینفینیتی با ساب‌ووفر، سنسور نور و باران، چراغ‌شور، زنون، استارتر، پرده عقب برقی، دیلایت، فرمان برقی با قابلیت تعویض حالت عملکرد و آینه تاشو برقی در هر دو خودرو، نشانی دیگر از شباهت دو ماشین است. البته نسخه اپتیمایی که ما در کنار سوناتا LF دادیم مدل ۲۰۱۳ بود و در مدل فیس‌لیفت آن، به غیر از تغییرات جزئی ظاهری، امکاناتی مثل ترمز پارک برقی با اتوهلد و سنسور پارک جلو هم به خودرو اضافه شده تا رقابت این خودرو با هیوندای سوناتاLF سخت نباشد.
بین سوناتا و اپتیما کدام را انتخاب کنیم؟
وقتی داخل خودرو هم به مدت طولانی نشستیم و بررسی کردیم، فهمیدیم که این ماشین‌ها از نظر نرمی‌ هم بسیار شبیه به هم هستند. در چند دست‌انداز با سرعت ثابت حرکت کردیم و دیدیم تقریبا واکنش مشابهی دارند. البته کمی‌ احساس می‌شد که سوناتاLF با توجه به طراحی به‌روزتر صندلی ها، نرمی ‌بیشتری را به سرنشینان، مخصوصا در ردیف عقب القا می‌کند. صدای موتور داخل ماشین‌ها به طور یکسان شنیده می‌شد. آن هم اگر تا ته گاز می‌دادیم این صدا به داخل اتاق می‌آمد. وگرنه آن چنان مسئله خاص و آزاردهنده‌ای نبود. پشت فرمان هر دو خودرو کمی ‌احساس پلاستیکی بودن به آدم دست می‌داد. احساسی که متریال استفاده شده در خودروها به ما تلقین می‌کند. کیفیت داخلی در حد قابل قبولی است. ولی اصلا قابل مقایسه با خودروهایی مثل رنو سفران، هوندا آکورد و تویوتا کمری نیست. چرم فرمان و صندلی در اپتیما بعد حدود ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد، براق شده بود که از زیبایی خودرو کاسته بود. در سوناتا هم افت کیفیت کم‌کم داشت مشهود می‌شود. فضای صندوق این دو خودرو هم مثل هم بوده و قابلیت جمع‌شوندگی صندلی‌ها را در دریف عقب دارد. یکی از نکات جذاب سوناتاLF این است که سقف پاناورمیک خودرو از داخل دید گسترده دارد که برای خیلی از مشتریان جذاب است. از طرفی وجود پرده جانبی عقب، باعث شده که این ماشین در باطن هم کمی‌ با پرستیژتر باشد. در بحث ایمنی هم این ماشین‌ها مثل هم هستند. به طوری که هر دو آنها به سیستم کنترل پایداری مجهز هستند و شش کیسه هوا ( که به اشتباه به‌خاطر شمارش پولکی ایربگ بجای محفظه ایربگ، ۱۰ کیسه هوا در بازار شمرده می‌شود!) دارند. البته که سوناتاLF به رادار نقطه کور مجهز است که در حرکت به خوبی کار کرده و باعث می‌شود در اتوبان‌ها، خودروها و موانع در نقطه کور دید راننده، با صدای بوق و هشدار نورانی روی آینه‌ها، به راننده متذکر شود. این آپشن به صورت سفارشی در برخی اپتیما‌های نسل سه موجود است و در نسل چهارم به صورت پایه قرار دارد. همچنین بد نیست که بدانید، نسخه‌های فول آپشنی از سوناتاLF و اپتیما نسل چهارم وجود دارد که به رادار خطی، رادار فاصله، سیستم پیشگیری از تصادف، سنسور خواب و پارک اتوماتیک مجهز هستند.
این را هم بدانید که دِیلایت در سوناتاLF به صورت آپشن بوده و روی اکثر نسخه‌ها نصب نیست. همچنین خیلی از نسخه‌های ۵ گرمکن به حافظه صندلی مجهز نیستند. در اپتیما ۲۰۱۵ هو فول تعبیرهای مختلفی دارد و امکان دارد آپشنی مثل ۵ گرمکن بودن به سختی در آن‌ها پیدا شود.
در نهایت کدام؟
هیوندای سوناتاLF 2015 این روزها در بازار آزاد بین ۱۵۲ تا ۱۵۹ میلیون تومان در نسخه فول‌آپشن قیمت دارد. اپتیما ۲۰۱۵ هم در نسخه فول قیمتی بین ۱۴۶ تا ۱۵۰ میلیون تومان را دارد. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که اپتیما صرف اقتصادی بیشتری دارد. ولی با توجه به اینکه سوناتاLF برخی امکانات جزیی را بیشتر دارد، شاید برای بعضی‌ها ارزنده‌تر باشد.
طبق اعلام مرکز آماری J.D Power آمریکا، برند کیا به مراتب از هیوندای قابل اعتماد‌‌تر است. زیرا به خودروهای کیا از هیوندای کمتر به نمایندگی به خاطر خرابی مراجعه می‌کنند و رضایت مشتری بیشتری دارند. این سایت دلیل این مسئله را کیفیت بهتر خودروهای کیا نسبت به هیوندای می‌داند.
این نکته را هم توجه داشته باشید که اپتیما در سال ۲۰۱۵ و به طور خیلی محدود با این ظاهر در مدل ۲۰۱۶ عرضه می‌شود و تولید عمومی ‌شرکت کیا برای اپتیما ۲۰۱۶، بر پایه نسل چهارم است. در اصل از اولین روز سال ۲۰۱۶، کیا اپتیما نسل سوم از رده خارج حساب می‌شود و با ورود نسل چهارمش، گرایش به سمت نسخه به‌روز شده می‌شود و احتمال دارد که دیگر اپتیما ۲۰۱۵ آن چنان به چشم نیاید.
با توجه به نکاتی که ذکر کردیم، شاید بهتر باشد کمی‌صبر کنیم تا اپتیما نسل جدید بیاید و هم مقایسه بهتری داشته باشید و هم گزینه‌ای مطلوب‌تر برای خرید. به هر حال تشابه این سوناتا و اپتیما آن قدر زیاد است که می‌شود گفت که سلیقه ظاهری است که باعث می‌شود که شما انتخابی داشته باشید.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

سینا کاشفی

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.