اوتلندر با ظاهری زیبا برای رقابتی سخت – اولین تست اوتلندر 2016

9

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

خرید خودرو و انتخاب گزینه مناسب همیشه به سلیقه افراد بستگی دارد. هر چقدر هم که یک خودرو در تراز فنی خوبی باشد، آخر سر سلیقه خریدار است که ملاک قرار می‌گیرد. منشا این سلیقه و جذب آن، می‌تواند پارامترهای بسیاری باشد. مسلما این روزها جذابیت و زیبایی یکی از ملاک‌های مهم در خرید است. برای همین است که در بازار ما چینی‌ها رشد خوبی دارند و با مشخصات فنی نه‌چندان پایدار و جذاب، ظاهر جذاب و زیبا را رعایت کرده و سهم خوبی را از بازار ایرانیان گرفته‌اند. از طرف دیگر اکثر مردم و خریداران خودرو قبول دارند که اصالت خودرو عمر مهمی در انتخاب یک خودرو خوب است. در این میان ژاپنی‌ها با اصالت کافی در بازار ما حضور دارند. ولی همیشه در مورد اکثر ژاپنی‌ها این مساله صادق است که در کنار کارایی و استهلاک خوب، محصولات خاص با طراحی ویژه به بازار ارائه نمی‌دهند. چند سالی است کره‌ای‌ها بازار خودرو را قبضه کرده‌اند. آن‌ها خودروهایی با طراحی خاص و جذاب به بازار ارائه می‌دهند که روی کاغذ امکانات بسیار مناسبی را در باطن خود جای داده‌اند. ولی شاید زمان آن رسیده باشد که یک اصیل ژاپنی تعبیر خاص بودن را در سطحی از کمال به بازار جهانی و ایران معرفی کند. خودرویی که باب میل این روزهای بازار است و در رده شاسی‌بلندها جای می‌گیرد. خودرویی که برندی اصیل دارد و پارامترهای خوبی را در خود جای داده است؛ خودرویی که خاص بودن را با زبان میتسوبیشی بیان می‌کند. امروز زمان آن فرارسیده است تا اتولندر ۲۰۱۶ قد علم کند و پیامی از سرزمین آفتاب تابان به کره‌ای‌ها بدهد.

7 8

وقتی با اتولندر هم مسیر می‌شوید
شرکت آرین موتور روز شنبه، پنجم دی ۹۴، برنامه‌ای را تدارک دید تا خودرونویسان نگرشی از اتولندر ۲۰۱۶ را در بررسی میدانی بدست آورند. از این رو در مجتمع خدماتی البرز گرد هم آمدیم و بررسی را در شمال‌شرق تهران آغاز کردیم. اولین گام، پیدا کردن تفاوت‌های نسخه ۲۰۱۶ فیس‌لیفت با مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بود. در نگاه اول اتاق خودرو تفاوتی نکرده و همچنان ثابت است. ولی طراحی در بخش جلو و عقب تغییر کرده است. چراغ‌های جلو، سپر جلو، چراغ عقب و فرم سپر عقب تغییر کرده و با ظاهری جذاب ارائه شده است. کروم‌کاری روی سپر جلو جذابیت خاصی به این خودرو داده و باعث شده اصالتی ژاپنی را در بطن نگاه مشتری القا کند. چراغ‌های جلو از زنون ثابت به HID تبدیل شده و به چرخش چراغ‌های جلو مجهز شده است. چراغ‌های عقب هم فرم خطی زیبایی به خود گرفته و به نور LED طیفی مجهز شده است. چراغ‌شور جلو هم از امکاناتی خوبی است که با تغییر فرم ظاهری از مدل ۲۰۱۵ به ۲۰۱۶ به ارث رسیده است. چراغ‌های جلو به نور روشنایی روز مجهز شده است که با خطی سفید قسمتی از چراغ‌های جلو را پوشش می‌دهد و در ترکیبی کلی با کروم‌کاری روی سپر جذابیت خاصی را به خودرو می‌دهد. یکی از معایبی که از نمای کلی اوتلندر جدید می‌توان گرفت، فرم کروم‌کاری روی سپر جلو است که باعث شده، جلوترین قسمت خودرو با نمایی کروم‌کاری باشد و با توجه به نبود سنسور پارک جلو، امکان دارد در اوایل رانندگی، این تزیین زیبا را دچار آسیب کنید و به رخ خودرو صدمه بزنید. روی در‌های خودرو، ضربه‌گیر با حالت جدید طراحی شده و در نسخه هفت نفره خودرو، دور شیشه‌ها با قابی کروم‌کاری پوشیده شده است. همچنین در این مدل روف‌بار خودرو رنگی نقره‌ای دارد که جذابیتی خوبی را به نسخه‌های با رنگ متضاد می‌دهد. در نسخه پنج نفره خودرو، کروم‌کاری دستگیره و دور شیشه وجود ندارد و روف بار همرنگ خودرو طراحی شده است. از جمله تفاوت‌های نسخه پنج نفره با مدل هفت نفره، به جز ظاهر بیرونی می‌توان به نبود ساب، آمپلی فایر و دو باند در نسخه پنج نفره اشاره کرد. هم‌چنین تودوزی این نسخه مشکی بوده و به آینه تاشو هم مجهز است که در مدل هفت نفره وجود ندارد. رینگ‌های نسخه ۲۰۱۶ سایز ۱۸ اینچی را دارد که به شکل آلیاژی و تراشکاری شده تولید می‌شود.

11
بعد از بررسی کلی داخل خودرو مسیری را برای داشتن نگاهی اجمالی در خصوص اتولندر ۲۰۱۶، پیمودیم. قبل از هر چیز باید گفت روی کاغذ تفاوتی را بین مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نمی‌توانید پیدا کنید. ولی به محض سوار شدن می‌توانید احساس کنید که گویا گیربکس CVT با تغییراتی همراه بوده است. مدل ۲۰۱۶ اوتلندر به گیربکس CVT تیپ C مجهز است که حدود ۳۰ کیلوگرم از مدل‌های قبلی سبک‌تر است. این گیربکس حاصل همکاری نیسان با میتسوبیشی بوده که با در نظرگیری ضرایب بهتر، کشش و چالاکی بیشتری را نسبت به مدل‌های قبل به خودرو داده است. موتور خودرو، هم‌چنان ۲.۴ لیتری چهار سیلندر است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با توجه به گیربکس بهتر، هماهنگی مناسبی را با اتاق احساس می‌کنید. سیستم چهار چرخ محرک این خودرو با دکمه‌ای به دسته‌دنده و ترمز دستی کنترل می‌شود و می‌توان حالت اتوماتیک یا دفلاک را بدین شکل کنترل کرد. در طراحی داخلی از تزئینات چوبی استفاده شده که زیبایی خوبی را به خودرو داده است. همچنین بخشی از فرمان حالت آبکاری مشکی دارد که حس اسپرت آن با دنده‌های پشت فرمان تکمیل می‌شود. صفحه نمایشگر اطلاعات خودرو هم نسبت به نسخه قبل بزرگ‌تر شده است و بین دو محفظه عقربه‌ای صفحه کیلومتر قرار دارد. صندلی راننده در هشت جهت قابل تنظیم بوده و صندلی‌های جلو به گرم‌کن و تهویه مجهز هستند. سنسور نور و باران هم در خودرو به صورت پایه وجود دارد که جزو امکانات رایج و خوب هر ماشین ۲۰۰ میلیون تومانی محسوب می‌شود. سان‌روف خودرو به ردیف جلو خودرو محدود شده و چندان بزرگ طراحی نشده است. سیستم صوتی نسبت به نسل قبل، صفحه نمایشگر بزرگ‌تری دارد و به صورت تاشوی برقی قابلیت قرار دادن دیسک و مموری را فراهم کرده است. سیستم تهویه زیر مانیتور قرار دارد و به صورت دوگانه اتوماتیک قابل تنظیم بوده و نمایشگر مختص خود را در میان دکمه جا داده است. اوتلندر به استارت دکمه مجهز بوده و در صندوق خودرو به صورت برقی طراحی شده است که قابلیت باز شدن به صورت دستی را دارد. دریچه‌های هوا به شکل نامتوازن در داخل خودرو قرار گرفته که شکلی خاص را به اتاق اتلندر داده است. یکی از معایب طراحی داخلی اوتلندر، نبود دریچه‌ها برای پخش باد روی صورت سرنشینان عقب است. پخش باد در قسمت عقب خودرو از طریق کف اتاق صورت می‌گیرد که دریچه‌های آن زیر صندلی‌های جلو قرار دارد. تنظیمات کروزکنترل در سمت راست فرمان و تنظیمات سیستم صوتی در سمت چپ آن جایگیری شده است.

10
وقتی با اوتلندر شروع به حرکت کردیم، اولین نکته مثبت صدای کم موتور و تقریبا بی‌سروصدایی گیربکس بود. گیربکس به شکل خوبی عمل می‌کرد و آن خنگی و تاخیر CVT‌های رایج در آن کمتر دیده می‌شد. وقتی در حال D گیربکس هستید، می‌توانید با فشردن پدال‌های پشت فرمان، به حالت تعویض دستی گیربکس بروید و شرایط دنده را به دلخواه انتخاب کنید. طبق اصول گیربکس‌های CVT نمی‌توانند حالت تعویض دستی را به شکل یک گیربکس اتوماتیک معمولی القا دهند و همیشه با ناله کردن‌هایی همراه است. ولی این مسئله تا حد زیادی در گیربکس تیپ C حل شده است و با قرار دادن آن در حالت دستی، می‌توان روی اوتلندر ۲۰۱۶ در شتابگیری و سبقت گرفتن حساب کرد. با نگه‌داشتن چند ثانیه‌ای پدال سمت راست هم می‌توانید از حالت دستی خارج شوید و به شکل تمام‌اتوماتیک گیربکس رانندگی کنید. فرمان خودرو برقی است و واکنش خوبی نسبت به سرعت دارد. به شکلی که در هر سرعتی می‌توان سطحی از عملکرد و سفتی فرمان را در آن احساس کرد. البته تکان‌های خودرو تا حد معقولی به اتاق منتقل می‌شود. ولی ویژگی این ژاپنی اصیل آن جا مشخص می‌شود که این تکان‌ها بدون سر و صدا به اتاق می‌رسد. سیستم کنترل شروع حرکت به خوبی در خودرو کار می‌کرد و با پدال خودرو قابل کنترل بود. در برخی پیچ‌ها شاهد آن بودیم که تعادل خودرو با پنج سرنشین به هم نمی‌خورد و تقریبا سیستم کنترل پایداری به صورت نامحسوس وارد عمل می‌شد. مسئله‌ای که در شاسی‌بلندها بسیار رایج است، سخت کنترل کردن خودرو در شرایط اضطراری بوده که در یک شیب این مسئله را بررسی کردیم. با ترمزگیری شاهد بودیم که خودرو با فرمان هماهنگ است، ولی تا حدی دماغه خودرو از کنترل خارج می‌شود و به سمت پایین افت می‌کند. وقتی بحث ایمنی می‌شود، اوتلندر ۲۰۱۶ به شکلی ظاهر می‌شود که تعریفی خوب از امنیت را تداعی می‌کند. به جز سیستم‌های نام‌برده که در بررسی به آن اشاره کردیم، این خودرو به هفت کیسه هوا که شامل ایربگ زانو راننده هم می‌شود مجهز شده است تا بتواند پنج ستاره ایمنی Euro Ncap را دریافت کند.
نتیجه‌گیری کلی از بررسی دو ساعته و مختصر ما از اوتلندر ۲۰۱۶ این است که این خودرو به مراتب می‌تواند از برخی رقبای کره‌ای در جاده راحت‌تر و جذاب‌‌تر ظاهر شود. همچنین کیفیت کار شده در این خودرو، فاصله‌ای را بین اوتلندر و کره‌ای‌های حاضر بازار ایجاده می‌کند. اگر واقع‌بین باشیم، ردیف سوم این خودرو بیشتر مناسب کودکان طراحی شده، پس بهتر است اوتلندر را با فضای صندوق بیشتر بشناسید تا یک خودروی هفت نفره.
با توجه به اینکه شرکت آرین موتور برای اوتلندر ۲۰۱۶ گارانتی پنج ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتر ارائه می‌دهد، می‌توان تضمینی واقعی را برای کیفیت این خودرو دانست. در نگاه اول نمی‌توان اختلاف قیمت بین اوتلندر ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را درک کرد و بهای ۲۰۱ میلیونی را برای آن مناسب دانست. ولی بعد از برخورد از نوع نزدیک می‌توان فهمید که اوتلندر در صورت معرفی خوب به بازار می‌تواند تهدیدی برای بازار سانتافه و سورنتو ۲۰۱۶ ایجاد کند.

حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

عکس از: عرفان حمیدی

5 6 4 2 3

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.