مقایسه جک J5 اتوماتیک و چری آریزو5 لاکچری

مقایسه جک J5 اتوماتیک و چری آریزو5 لاکچری
جک J5 اتوماتیک را می توان به عنوان یکی از محبوبترین چینی های بازار ایران دانست. این خودرو با حضورش در بازار ایران توانست قدرت صنعت چین را بهتر از قبل معرفی کند. البته این حرف به این معنی نیست که J5 خودرویی تمام عیار است.
زیرا مشکلاتی بوده که در این خودرو نیز وجود داشته و شاید همچنان ادامه داشته باشد. ولی در زمان عرضه J5 اتوماتیک خودروی چینی نبود که بتواند از نظر قیمتی و امکانات با این محصول کرمان موتور رقابت کند. حال با گذشت چند سال از حضور این خودرو، شرکت مدیران خودرو رقیب قیمتی را برای J5 کرمان موتور آورده است. چری آریزو۵ لاکچری خودرویی است سدان که قیمت ۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را دارد و تقریبا با J5 اتوماتیک ۶۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومانی کرمان موتور در بحث قیمتی رقابت می کند. حال مسئله اینجاست که این خودروها چقدر با هم فرق دارند و در بحث فنی کدامیک قوی تر ظاهر می شوند؟!
۱- طراحی بیرونی
مقایسه جک J5 اتوماتیک و چری آریزو5 لاکچری
در بخش طراحی نمی توان از کنار آریزو۵ راحت گذشت. این خودرو به مراتب نسبت به سایر چینی ها نشان داده است که قدرت طراحی چینی ها بهبود پیدا کرده است. آریزو۵ از نماهای مختلف شکلی متفاوت دارد. برخی جلوی این خودرو را به سراتو شبیه می دانند. برخی کالبد کلی خودرو را به هیوندای اکسنت نسبت می دهند و برخی عقب آن را شبیه به النترا می دانند. وقتی این شباهت ها را به یک جمع بندی واحد می رسانیم، با در نظر گیری اصطلاح کپی کاری چینی ها، به خودرویی به نسبت زیبا می رسیم. ابعاد خودرو از هر نظر مناسب است و خطوط طراحی مناسبی در آن استفاده شده است. همچنین از نگاه از بغل، چری آریزو۵ رینگ های تراش خودرو زیبایی دارد که حس اسپرت بودن را به خودرو القا می کند. جک J5 در دوره ی خود به نسبت طراحی خوب و زیبایی داشت و یکی از دلایل فروش آن، همین ظاهر به نسبت مناسب بود. ولی با گذشت زمان برخی کارشناسان بازار معتقد هستند که اگرچه J5 همچنان خودروی زیبایی است، ولی دیگر قدیمی شده و ظاهر آن نمی تواند چشم را به دنبال خود بکشاند. اگر ظاهر قدیمی J5 را هم قبول کنیم، باز باید اغراق کنیم که هر چه هست از دید خریداران خودرویی زیباست و اصول طراحی دلنشینی دارد. ابعاد مناسب، خطوط شکسته ملایم و ملایم بودن طراحی باعث شده است که هم چنان J5 اتوماتیک به عنوان یکی از خودروهای محبوب بازار شناخته شود.
اما در جمع بندی کلی می توان گفت که بخاطر بروز بودن طراحی چری آریزو۵، برگ برنده طراحی بیرونی در دستان مدیران خودرو است.
۲- طراحی داخلی
مقایسه جک J5 اتوماتیک و چری آریزو5 لاکچری
طراحی داخلی جک J5 در حد خوبی قرار دارد و بسیاری از مصرف کنندگان از کابین این خودرو راضی هستند. البته برخی مواقع به رنگ پشت آمپر این خودرو انتقادهایی می شود که کلا به اکثر چینی ها وارد است. چرا باید رنگ پشت آمپر با رنگ جیغ تزیین شود؟! مگر خودروسازان مطرح برای القای حس اسپرت، از این ترکیب رنگی استفاده می کنند؟! داشبورد خودرو سبکی ساده و دلنشین دارد. خطوط طراحی به نسبت ملایمی در آن رعایت شده است. البته باید اشاره کرد که باز هم همان حس قدیمی بودن طراحی، در کنار مناسب بودن اتاق J5 به بیننده القا می شود. محل قرارگیری پنل ضبط که امکان نصب مانیتور در آن دیده شده است، در قسمتی از داشبورد قرار دارد که این روزها از آن نقطه استفاده نمی کنند و مانیتور خودرو را در یکی از بالاترین نقاط داشبورد نصب می کنند. فضای کابین و از همه مهمتر فضای پای مناسب برای سرنشینان عقب از ویژگی های J5 است که این مسئله را مشتریان به چشم برتری می بینند. فضای صندوق این خودرو نیز در حد مناسبی بوده و دهنه صندوق به نسبت بزرگی دارد.
داخل چری آریزو۵ به مراتب به روزتر طراحی شده است. مانیتور خودرو در بخش بالا قرار دارد. خطوط طراحی شکسته در آن استفاده شده تا برای یک خودروی اقتصادی حس اسپرت القا شود. نوع طراحی قطعات داخلی و اتصال آن باعث می شود تا بسیاری از خریداران این رده قیمتی حس بهتری به خودرو داشته باشند. در بحث کیفیت متریال داخلی هم باید اشاره کرد که آریزو۵ در یک نگاه کلی بالاتر از J5 اتوماتیک قرار دارد. در این مسئله می توان کیفیت چری تیگو۵ را نسبت به جک S5 مقایسه کرد که طبق گفته ISQI کیفیت تیگو۵ از S5 بالاتر است. پس می توان حدس زد که آریزو۵ هم در آینده با کیفیتتر از J5 ظاهر شود.
در این بخش هم چری آریزو۵ بهتر ظاهر می شود می تواند نظر افرادی که طراحی داخلی برایشان مهم است را جذب کند.
۳- مشخصات فنی و عملکرد
مقایسه جک J5 اتوماتیک و چری آریزو5 لاکچری
در بخش مشخصات فنی است که جکJ5 اتوماتیک از چری آریزو۵ پیشی می گیرد. چری آریزو۵ به موتور ۱.۵ لیتری ۱۱۶ اسب بخار مجهز است که یک گیربکس CVT با قابلیت تعویض دنده دستی قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند. جالب است بدانید که آریزو۵ با ابعاد کمی کوچکتر از J5، حدود ۳۲ کیلوگرم از آن سنگینتر است و موتور ضعیفتری دارد. با یک نگاه ساده می توان فهمید که در یک درگ برابر، آریزو۵ از J5 اتوماتیک عقب می ماند. جک J5 اتوماتیک به موتور ۱.۸ لیتری ۱۴۰ یا ۱۴۱ اسب بخاری مجهز است و یک گیربکس چهار دنده اتوماتیک قدرت را به چرخ های جلو می رساند. بااینکه گیربکس این خودرو آنچنان قوی و باهوش نیست و در شتابگیری اولیه کند عمل می کند، ولی باز هم نسبت به آریزو۵ از نظر قدرتی برتری دارد. با یک آپدیت برای گیربکس J5 می توان عملکرد آن را بهتر کرد و فاصله آن را با رقیب جدید افزایش داد. در بحث مصرف سوخت چری آریزو۵ به مراتب بهتر عمل می کند و می تواند برای افرادی که استفاده شهری دارند بهتر باشد. J5 اتوماتیک در اوایل عرضه مشکل مصرف سوخت را داشت و برخی مالکین نسبت به این مسئله گلایه داشتند. ولی امروز این مسئله تا حد زیادی حل شده است و مصرف سوخت این خودرو به مراتب کمتر از گذشته است. ولی باز هم بخاطر حجم موتور بالاتر، مصرف سوخت بیشتری را در این خودرو نسبت به آریزو۵ شاهد هستیم. در تست های به عمل آمده، آریزو۵ در جاده های شمالی کشور با سرعت ثابت می تواند مصرف سوخت ۵.۵ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت کند و در جاده های اتوبانی این عدد را به ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برساند.
در بخش هندلینگ و سواری، تقریبا هر دو خودرو مانند هم عمل می کنند. با این تفاوت که به خاطر نرمی بیشتر آریزو۵، کمی رانندگی بهتری را تجربه می کنید. ولی در مسیرهای یک نواخت این مسئله آنچنان احساس نمی شود. ولی اگر بحث سواری را با قدرت ترکیب کنید، به مراتب رانندگی با J5 اتوماتیک دلچسبتر است.
در این بخش اگر برایتان قدرت و عملکرد فنی مهم است، می توانید به J5 اطمینان کنید و اگر به دنبال مصرف سوخت پایین هستید، آریزو ۵ را انتخاب کنید.
۴- امکانات و ایمنی
مقایسه جک J5 اتوماتیک و چری آریزو5 لاکچری
طبق کاتالوگ های منتشر شده از شرکت مدیران خودرو و کرمان موتور، در بحث ایمنی هر دو خودرو شبیه هم هستند و تنها نسخه اکسلنت آریزو۵ سیستم های چون شش کیسه هوا و کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی و… وجود دارند. در بخش امکانات می توان سطح دو خودرو را یکی بر انداز کرد. آریزو۵ استارت دکمه ای و کروزکنترل و مانیتور دارد، جک J5 اتوماتیک به سانروف، تودوزی چرم مصنوعی و سیستم تهویه اتوماتیک مجهز است. این بخش واقعا به سلیقه مشتریان بر می گردد. برخی به ادوات برقی بیشتر علاقه دارند و عده ای هم امکاناتی چون سانروف برایشان مهم است. باید دید که هر فرد چه استفاده ای از امکانات خودرو دارد و آیا در طور رانندگی، چقدر از این امکانات استفاده می کند.
نقاط مثبت جک J5 اتوماتیک:
۱- موتور قدرتمند
۲- هندلینگ خوب
۳- فضای کابین مناسب
۴- محبوبیت در بازار
۵- امکانات مورد پسند
۶- خدمات پس از فروش گسترده
نقاط منفی جک J5 اتوماتیک:
۱- گیربکس نه چندان باهوش
۲- سیستم تعلیق می توانست نرمتر باشد
۳- مصرف سوخت نه چندان مناسب در شهر
۴- ظاهر نه چندان جدید
۵- نبود برخی امکانات به صورت فابریک مانند مانیتور و کروزکنترل
نقاط مثبت چری آریزو۵ لاکچری:
۱- ظاهر زیبا
۲- کیفیت مناسب ادوات
۳- سواری نرم و به نسبت راحت
۴- هندلینگ خوب
۵- مصرف سوخت مناسب
۶- گارانتی پنج سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر
نقاط منفی چری آریزو۵ لاکچری:
۱- قیمت به نسبت بالا
۲- نبود برخی امکانات مانند سانروف و سیستم کنترل پایداری الکتریکی
۳- شتاب اولیه نه چندان خوب
۴- گیربکس نه چندان باب میل عموم
۵- موتور نه چندان قوی به نسبت اتاق
– قیمت جک J5 اتوماتیک: ۶۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان
– قیمت چری آریزو۵ لاکچری: ۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
مقایسه جک J5 اتوماتیک و چری آریزو5 لاکچری
این جدول ها بر مبنا کاتالوگ رسمی شرکت ها تهیه و به برخی ویژگی های خودروها پرداخته شده است:

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
مشخصات فنیجک J5 اتوماتیکچری آریزو۵ لاکچری
حجم موتور (سی سی)۱۸۳۴۱۴۹۹
حداکثر قدرت (اسب بخار)۱۴۱۱۱۶
حداکثر گشتاور (نیوتون متر)۱۶۵۱۴۱
حداکثر دور موتور مجاز (RPM)۶۵۰۰۶۱۵۰
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km)۷.۶۶.۶
گیربکسچهار سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستیCVT با قابلیت تعویض دنده دستی هفت سرعته و حالت رانندگی L
محور انتقال قدرتجلوجلو
فاصله محوری (میلی متر)۲۷۱۰۲۶۵۰
ارتفاع/ عرض / طول۱۴۶۵/۱۷۶۵/۴۵۹۰۱۴۸۷/۱۸۱۷/۴۵۳۲
نوع فرمانHPSEPS
اندازه رینگ۱۶ اینچی۱۶ اینچی
مشخصات لاستیک۲۰۵/۵۵ R16۲۰۵/۵۰ R16
وزن خالص (کیلوگرم)۱۳۵۵۱۳۸۷
حالت رانندگی اقتصادی ECOندارددارد
سیستم تعلیق جلومک فرسونمک فرسون
سیستم تعلیق عقبفنر پیچشی و دوبل مستقلفنر پیچشی نیمه مستقل

مقایسه جک J5 اتوماتیک و چری آریزو5 لاکچری

مشخصات ایمنیجک J5 اتوماتیکچری آریزو۵ لاکچری
تعداد کیسه هوا۲۲
ترمز جلودیسکی خنک شوندهدیسکی خنک شونده
ترمز عقبدیسکیدیسکی
ABSدارددارد
EBDدارددارد
دوربین عقببه صورت سفارشی قابل نصبدارد
سنسور باد لاستیک مجزاداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد

مقایسه جک J5 اتوماتیک و چری آریزو5 لاکچری

امکانات رفاهیجک J5 اتوماتیکچری آریزو۵ لاکچری
سیستم تهویهاتوماتیکدستی برقی
سانروفداردندارد
استارت دکمه ایندارددارد
کروزکنترلندارددارد
مانیتور/ GPSبه صورت سفارشیدارد
تعداد بلندگو۶۶
تودوزی چرمداردندارد
کامپیوتر سفردارددارد
چراغ روشنایی روزندارددارد

حسین دلاور – گروه مستند اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.