مقایسه هاوال H2 و جک S3

مقایسه هاوال H2 و جک S3
شرکت بهمن موتور و گروه بهمن برنامه دارد تا از روز شنبه پیش فروش هاوال H2 را آغاز نماید. این خودرو به عنوان یک کراس اوور شهری چند وقتی است که به خط تولید بهمن موتور آمده و برای همین احتمال آن وجود دارد که پس از ثبت نام با فاصله زمانی نه چندان زیاد به دست مشتریان برسد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

H2 که به عنوان یک کراس اوور جمع و جور و یا شهری معرفی می شود، قیمت ۹۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان را به خود اختصاص داده و احتمالا مانند سایر محصولات گروه بهمن و شرکت بهمن موتور گارانتی سه سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر را دارد. اما در این رده قیمتی مشتریان حق انتخاب به نسبت زیادی میان کراس اوورهای بازه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارند و در این بازه عددی، برخی رقبای هم قیمت هاوال H2 از نظر کلاس بدنه هم با آن تا حدی برابری می کنند.
جک S3، چانگان CS35، ام وی ام X33 و هایما S5 توربو خودروهایی هستند که می توانند از نظر ارزش ریالی و کلاس بدنه تا حدی در کنار هاوال H2 قرار بگیرند. اما دقت داشته باشید که در میان رقبای نام برده، هاوال H2 تا به امروز قیمت بیشتری نسبت به سایر رقبا را دارد.
حال در این بخش قصد دارید تا مقایسه ای میان هاوال H2 و جک S3 داشته باشیم. جک S3 به عنوان یکی از کراس اوورهایی به حساب می آید که طی ماه های گذشته توانسته نظر مشتریان را به سمت خود بکشاند و فروش چند هزار دستگاهی را برای کرمان موتور ثبت کند. طی روزهای گذشته، شرکت کرمان موتور قیمت این خودرو را افزایش داده و بهای ۸۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی برای آن انتخاب کرده است. به عبارت ساده اختلاف قیمتی جک S3 و هاوال H2 در بازار امروز ایران حدود ۹ میلیون تومان است. اما این اختلاف قیمتی می تواند تفاوت هایی بیشتری را در باطن دو خودرو نسبت به هم آشکار سازد؟

هاوال H2 بزرگتر است یا جک S3؟
مقایسه هاوال H2 و جک S3
وقتی به ابعاد میلی متری هر دو خودرو نگاه می اندازید، در آخر به این نکته می رسید که چند سانتی متری طول، عرض و ارتفاع هاوال H2 بزرگتر است. اما نکته جالب اینجاست که فاصله محوری هر دو خودرو ۲۵۶۰ میلی متر بوده و تفاوتی با هم ندارند. این نشان می دهد که در نگاه اولیه، می توان فضای کابین تقریبا یکسانی را برای دو خودرو توقع داشت. اما با توجه به ارتفاع، می توان حدس زد که تا حدی فضای سر برای سرنشینان H2 بهتر از S3 خواهد بود. وقتی وارد مباحث وزنی می شویم، تفاوت فاحشی میان هاوال H2 و جک S3 دیده می شود. جک S3 طبق منابع اطلاعاتی مختلف، حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد و هاوال H2 هم حدود ۲۷۰ کیلوگرم از آن سنگینتر است. با این حال در بحث فضای بار این خودرو تفاوت خاصی با هم ندارند. البته که در بحث عرض فضای صندوق، هاوال H2 کاربردیتر از جک S3 بوده و ورودی بار بهتری را نسبت به رقیب دارد.

سیستم فنی کدامیک قویتر است؟
مقایسه هاوال H2 و جک S3
جکS3 به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۱۰۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۵ نیوتون متر تولید می کند. توان این پیشرانه از طریق گیربکس CVT به چرخ های جلو می رسد و می توان روند کار گیربکس را در حالت اسپرت و یا تیپ ترونیک قرار داد. فرمان S3 از نوع کمکی برقی است و باعث می شود تا هدر رفت انرژی موتور کم شود.
از آن طرف هاوال H2 پیشرانه ۱.۵ لیتری توربویی را دارد که ۱۴۰.۸ اسب بخار قدرت تولید می کند و می تواند گشتاور ۲۰۲ نیوتون متر را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو برساند. وقتی به نمودار فعالیت پیشرانه های جک S3 و هاوال H2 نگاه می کنید، توان حداکثری پیشرانه هاوال به مراتب زودتر در اختیار راننده است و همچنین H2 می تواند با فاصله زیادی قدرت، کشش و شتاب بهتری را نسبت به جک S3 داشته باشد. البته که جک S3 خودرویی بر پایه استفاده اکونومی است و بدیهی است که سبک گیربکس و موتور آن برای کاهش هزینه های جاری طراحی شده است. اما گیربکس هاوال H2 از نوع AT است که تا حدی خرابی کمتری نسبت به گیربکس های دیگر دارد و قیمت سرویس های آن از برخی رقبا کمتر است. از طرفی گیربکس های AT عملکرد بهتری در جاده های کوهستانی دارند و با فرهنگ رانندگی عموم مردم ایران سازگارتر هستند.


جک S3 و هاوال H2 در بحث ایمنی چگونه هستند؟

اگر کرمان موتور جک S3 را در نسخه فول آپشن عرضه می کرد، این کراس اوور می توانست رقابت بهتری را با هاوال H2 داشته باشد. اما در بحث ایمنی، مخصوصا امکانات پیشگیری از تصادف و حفظ سلامت سرنشین در وقوع حادثه، هاوال H2 فاصله زیادی را با جک S3 دارد. جک S3 تنها به دو کیسه هوا مجهز است. این در حالی است که هاوال H2 شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای دارد. در بحث سیستم کنترل پایداری الکتریکی، هر دو خودرو به سامانه کنترل هرزگردی مجهز هستند و می توانند در مواقع اضطراری هماهنگی لازم را میان چرخ ها برای حفظ تعادل خودرو انجام بدهند. هر دو خودرو به سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز هستند. اما هاوال H2 به واسطه ترمز پارک برقی، اتوهلد و کنترل حرکت در سراشیبی را هم دارد. سیستم کنترل حرکت در سراشیبی با اینکه به عنوان یک آپشن رفاهی معرفی می شود، اما در سیاست های جدید موسسات ایمنی، به عنوان یک آپشن پیشگیری از تصادف معرفی می شود. نسخه ۶ ایربگ جک S3 در بحث ایمنی در تصادف توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه CNCAP دریافت کند. هاوال H6 هم در نسخه ۶ ایربگ همین امتیاز را گرفته است. در کنار تست تصادف رایج در چین، H2 به موسسه ANCAP هم رفته که سختگیری های بیشتری نسبت به CNCAP دارد و کمپانی های ژاپنی و کره ای هم برای انجام تست های تصادف به این موسسه مراجعه می کنند. H2 در تست ANCAP یا استاندارد جاده ای استرالیا هم ۵ ستاره ایمنی را گرفته است. با توجه به حضور جک S3 دو ایربگ و همچنین عرضه هاوال H2 در کاملترین نسخه ایمنی، می توان گفت که H2 گروه بهمن می تواند ایمنی بیشتری را نسبت به جک S3 کرمان موتور داشته باشد.

امکانات رفاهی کدام یک بیشتر است؟
مقایسه هاوال H2 و جک S3
در این بخش هم هاوال H2 به مراتب جلوتر از جک S3 قرار می گیرد و این اتفاق تنها به خاطر آن است که کرمان موتور S3 را در نسخه فول آپشن به بازار ایران عرضه نکرده است. هر دو خودرو به سانروف، تریم داخلی چرم مصنوعی، سنسور نور، چراغ مشایعت تا منزل، دی لایت، کنسول جلو و عقب، سنسور پارک عقب، مانیتور، سنسور باد لاستیک، سیستم تهویه اتوماتیک و… مجهز هستند. اما هاوال H2 صندلی برقی راننده، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، استارت دکمه ای، سنسور باد لاستیک اکتیو با قابلیت گزارش لحظه ای فشار و دما، نور پردازی داخلی روی درب ها، سنسور باران، دوربین عقب و زیر آینه شاگرد، ترمز پارک برقی، فضای بار در کنسول عقب، کروزکنترل، حالت رانندگی سه گانه، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه تاشو برقی و… را بیشتر از جک S3 دارد.

کیفیت کدام یک بهتر است؟
مقایسه هاوال H2 و جک S3
این مسئله غیر قابل انکار است که کمپانی هاوال اعتبار بیشتری را در بازار چین و جهان نسبت به جک دارد. طبق گزارش برند فایننس انگلیس، هاوال معتبرترین نشان خودروسازی چین است و در میان تمام خودروسازان جهان رتبه شانزدهم را در ابتدای ۲۰۱۸ به دست آورده است. اما جالب است که سایر برندهای چینی هم در این گزارش حضور دارند و در میان ۱۰۰ خودروساز برتر جهان به حساب می آیند. اما نشان JAC هنوز نتوانسته که در گزارش برند فایننس به عنوان ۱۰۰ نشان خودروسازی معتبر دنیا شناخته شود ( با پرداخت هزینه رسمی گزارش می توانید فایل بدون فیلتر برند فایننس را در سایت این موسسه خریداری کنید و تفاوت رتبه بندی های جک و جک موتور را مطالعه نمایید). برند فایننس همان موسسه ای است که هر ساله رتبه خودروسازان جهان را معرفی می کند و بر اساس آن رسانه ها و تحلیلگران اقتصاد برنامه ریزی های خودروسازان را انجام می دهند.
همین نکته نشان می دهد که مسئله کیفیت نقش مهمی در اعتبار هاوال داشته است. وقتی هم که هاوال H2 را از نزدیک می بینید و متریال صندلی، داشبورد و… را لمس می کنید، به وضوح مشخص است که کیفتی بیشتری در هاوال H2 به نسبت جک S3 وجود دارد. گزارش های کیفی نهادهای نظارتی صنعت چین هم این مسئله را تایید می کنند که کیفیت ساخت، مونتاژ و متریال محصولات هاوال به مراتب از بسیاری خودروهای چینی بیشتر است. یکی از مهمترین دلایل کیفیت بالای هاوال H2 نسبت به رقبا، استفاده از متریال سافت در داشبورد است و قطعات تزئینی با روکش ضد رنگبر در کابین نصب شده اند. همچنین دوخت صندلی های H2 ظرافت بیشتری نسبت به جک S3 دارد و منافذ موجود در صندلی های آن به مراتب بهتر از S3 است.

نتیجه گیری
با اینکه هر دو خودرو اصالت چینی دارند و شاید هزینه بیش از ۸۰ میلیون تومان برای بسیاری از مشتریان بازار خودرو کشور آنچنان راحت نباشد، اما می توان گفت که هاوال H2 در شرایط فعلی ارزش خرید به مراتب بیشتری را نسبت به جک S3 دارد. اگر جک S3 همچنان با قیمتی کمتر از ۸۰ میلیون تومان عرضه می شد، می توانست در این مقایسه سربلند بیرون آید و با رعایت اختلاف قیمت ۲۰ میلیون تومانی، ارزش خود را حفظ نماید. اما امروز که قیمت H2 کمتر از ۹۶ میلیون تومان است و اختلاف حدود ۹ میلیون تومانی با جک S3 دارد، به مراتب ارزش خرید بیشتری نسبت به آن را پیدا کرده است. با پرداخت ۹ میلیون تومان بیشتر نسبت به جک S3 می توان کیفیت، ایمنی، امکانات، قدرت، شتاب، فضای کابین و جزئیات بیشتری را صاحب شد و همین نکته یعنی ارزش خرید هاوال H2 بالاتر از رقیبی چون جک S3 است.

حال به نظر شما جک S3 ارزنده تر است یا هاوال H2؟

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.