مقایسه تیگوان و ایکس تریل 2018

مقایسه تیگوان و ایکس تریل 2018
فولکس واگن تیگوان را می توان به عنوان یکی از جذابترین کراس اوورهای رده ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بازار ایران معرفی کرد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

با اینکه آمار فروش نشان می دهد که شاید رقبای ژاپنی و فرانسوی دیگر تیراژ بیشتری را در بازار کشور داشته اند، اما بسیاری از خریداران خودروهای کراس اوور این بازه قیمتی، در شرایط فعلی هنگام خرید حداقل یکبار به تیگوان فکر می کنند. واقعیت آن است که تیگوان هم جذابیت های خود را دارد و به عنوان تنها گزینه آلمانی در این بازار شناخته می شود. از طرفی امروز فولکس واگن تیگوان بیشتری حاشیه سود را در بازار آزاد دارد و به خاطر تقاضای بالا برای آن، هر روز قیمت این کراس اوور آلمانی تغییر می کند و گاهی تا ۴۱۰ میلیون تومان هم برای تحویل آنی به مشتریان اعلام می شود.
در آن طرف بازار، کراس اوور ژاپنی با مدل ۲۰۱۷ وجود دارد که در حال حاضر قیمتی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان را دارد و با کمترین حاشیه و جنجال، استقبال به نسبت خوبی را سمت خود کشیده است. نیسان ایکس تریل به عنوان یک کراس اوور اصیل، در چند ماهه گذشته توانسته تا نظر بسیاری از خریداران را به سمت خود بشکاند. اما حال که قرار است نسخه ۲۰۱۸ و فیس لیفت آن با امکانات بیشتر به بازار عرضه شود، آیا امکان آن وجود دارد که اینبار ایکس تریل جای تیگوان به عنوان گل سرسبد بازار کراس اوورهای ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان معرفی شود؟

ایکس تریل بزرگتر است یا تیگوان؟
مقایسه تیگوان و ایکس تریل 2018
بسیاری فکر می کنند هر خودرویی که بزرگتر باشد قطعا باید گرانتر هم باشد. ولی این مسئله بسیار اشتباه است و تنها دلیل مقایسه تیگوان و ایکس تریل این است که در بازار خودرو ایران، اکثر مشتریان هدف خاصی از خرید محصول ندارند و تنها پارامترهای ساده را در نظر می گیرند. به عنوان مثال هیچگاه به خاطر نوع استفاده شان پیشرانه و یا ابعاد خودرو را انتخاب نمی کنند و می خواهند با بودجه ای که دارند، مواردی را لمس کنند که در نگاه اول مشخص است و آنچنان به باطن خودرو ربط ندارد. در بحث ایکس تریل و تیگوان هم همین مسئله صادق است. به خاطر اینکه این دو خودرو در یک رده قیمتی خانواده کراس اوورها قرار می گیرند، در بازار کشور هم مشتریان گاهی بر سر دو راهی این دو خودرو می مانند. در واقعیت و طبق اصول بازار جهانی و کلاس بندی فنی، نیسان ایکس تریل ۲۰۱۸ رقیب خودرویی چون تیگوان ۷ نفره است که از نظر ابعاد با تیگوان ۵ نفره و عرضه شده بازار ایران متفاوت است.
اگر به اطلاعات فنی هر دو خودرو نگاه کنید، بدیهی است که فضای کابین، ابعاد بیرونی و فضای بار نیسان ایکس تریل به مراتب بزرگتر از تیگوان است. همچنین تا حدی ارتفاع از سطح زمین ایکس تریل بیشتر از تیگوان اعلام می شود.

سیستم فنی کدام یک قویتر است؟
مقایسه تیگوان و ایکس تریل 2018
اگر حدود ۳۲۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان پول دارید و مانده اید که طی هفته های آتی ایکس تریل ۲۰۱۸ و یا تیگوان ۲۰۱۸ را از واردکنندگان پیش خرید کنید، باید بگوییم که در بحث پیشرانه این دو خودرو شباهت خاصی به هم ندارند. فولکس واگن تیگوان به موتور دو لیتری توربو ۱۸۰ اسب بخار مجهز است که گشتاور ۳۲۰ نیوتون متر را تولید می کند. توان این موتور توسط یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ های جلو و عقب منتقل می شود و تیگوان می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در شرایط استاندارد کمتر از ۸ ثانیه ثبت نماید.
اما در آن طرف، ایکس تریل ۲۰۱۸ ژاپنی به موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۱۷۱ اسب بخار را با گشتاور ۲۴۴ نیوتون متر تولید می کند و توان آن از طریق گیربکس CVT ایکس ترونیک به تمام چرخ های منتقل می شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۱۸ در شرایط استاندارد کمتر از ۹.۴ ثانیه گزارش می شود.
در همینجا مشخص است که تیگوان از نظر قدرت و شتاب و رانندگی در جاده های رسمی چالاکتر و جذابتر از ایکس تریل ظاهر می شود. شتاب بهتر و از طرفی تعویض دنده سریع می تواند یکی از معیارهای مهم جوانان برای خرید تیگوان باشد. اما از آن طرف گیربکس CVT ایکس ترونیک نیسان ایکس تریل هم در مواقع شتابگیری متفاوت از گیربکس های CVT عادی ظاهر می شود و می تواند رانندگی با یک خودرو AT را در تا حد زیادی فراهم سازد. اما در مورد این کراس اوور ژاپنی باید گفت که در جاده های کفی و همچنین مسیرهایی که سطح درستی ندارند و گاهی به عنوان جاده های آفرودی به حساب می آیند، ایکس تریل می تواند عملکرد به مراتب بهتری از تیگوان داشته باشید. سیستم تورک وکتورینگ موجود در دیفرانسیل ایکس تریل باعث می شود تا قابلیت های سر سختی یک کراس اوور بیشتر در این خودرو نسبت به فولکس واگن تیگوان دیده شود. همچنین پیشرانه تنفس طبیعی و گیربکس ایکس ترونیک به مراتب استهلاک کمتری در فشار را نسبت به گیربکس های دو کلاچه و موتور توربو دارد و برای همین ایکس تریل می تواند عملکرد دقیقتر و بهتری را در جاده های سخت داشته باشد. البته که در ترافیک های سنگین و همچنین سربالایی های شدید، استهلاک و فشار وارده به گیربکس ایکس تریل به مراتب کمتر از تیگوان است. اما نباید فراموش کنید که هندلینگ تیگوان به خاطر فناوری های آلمانی و همچنین فاصله محوری کمتر بهتر از ایکس تریل است و همچنان می تواند در بحث اسپرت بودن جذابتر ظاهر شود. از طرفی طبق استانداردهای فولکس واگن، تیگوان به عنوان یکی از کم خرجترین کراس اوورهای آلمانی به حساب می آید و بسیاری از نمایندگی های این خودروساز سرویس های دوره ای محصولاتی چون تیگوان را هر ۱۵ هزار کیلومتر اعلام می کنند.

ایکس تریل ایمنتر است یا تیگوان؟
مقایسه تیگوان و ایکس تریل 2018
در بحث ایمنی نمی توان تفاوت خاصی را میان ایکس تریل و تیگوان مطرح کرد. هر دو خودرو به عنوان سردمداران ایمنی در کلاس خودرو معرفی می شوند و در بحث ایمنی در تصادف ها بیشترین امتیازها را در از موسسات تست تصادف دنیا دریافت کرده اند. اما می توان گفت که نیسان ایکس تریل ۲۰۱۸ در بخش امکانات ایمنی و سامانه های پیشگیری از تصادف به مراتب بهتر از تیگوان ظاهر شده است. آن هم به خاطر اینکه در بازار ایران تیگوان در نسخه فول کامل وارد نمی شود.
ابتدا باید گفت که نیسان ایکس تریل ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای دارد و با همین تعداد توانسته تا ایمنی کامل تست تصادف را داشته باشد. از آن طرف تیگوان علاوه بر این شش کیسه هوا، به کیسه هوای زانو راننده و جانبی سرنشینان عقب هم مجهز است و باز هم این خودرو ایمنی کامل تست تصادف را دارد. ولی می توان در این بخش تیگوان را بالاتر از ایکس تریل دانست. اما از آن طرف در بحث سیستم های کنترل و پیشگیری از تصادف، ایکس تریل ۲۰۱۸ فولتر از نسخه قبلی شده و در کنار رادار خطی، رادار نقطه کور و… به سیستم ترمز اتوماتیک پیش از تصادف نیز مجهز است. این در حالی است که تیگوان بازار ایران هیچ کدام از این امکانات را ندارد. لذا آن هایی که به دنبال امکانات کمکی در رانندگی هستند و به این مباحث اهمیت می دهند، بدیهی است که ایکس تریل ۲۰۱۸ می تواند برایشان جذابتر و بهتر باشد.

امکانات رفاهی کدام یک بیشتر است؟
مقایسه تیگوان و ایکس تریل 2018
در بحث امکانات رفاهی هر کدام از این دو خودرو برتری نسبت به دیگری دارد و اینجا سلیقه مشتری است که باید برای انتخاب به میان بیاید. هر دو خودرو به سقف پانارومیک، استارت دکمه ای، سیستم چرخش چراغ در پیچ ها، صندلی برقی راننده، سیستم صوتی حرفه ای، فرمان کمکی برقی، آینه های تاشو برقی، نمایشگر، دوربین ۳۶۰ درجه، کروزکنترل، تریم داخلی چرم، سنسور باد،سنسور نور و باران، درب صندوق برقی و… مجهز هستند. اما تیگوان سیستم تهویه اتوماتیک سه گانه دارد و برای ایکس تریل دوگانه است. از طرفی ایکس تریل ۲۰۱۸ پنج گرمکن دارد و تیگوان نیز ۴ گرمکن دارد. تیگوان به حافظه صندلی راننده مجهز است و ایکس تریل چراغشوی دارد. تیگوان سیستم کمکی پارک اتوماتیک دارد و ایکس تریل به سامانه کنترل خودرو در سراشیبی مجهز است. تیگوان قابلیت تنظیم حالت رانندگی در شرایط مختلف را دارد و می توان پشت آمپر آن را به لطف نمایشگر دیجتال به صورت شخصی چیدمان کرد. از آن طرف سیستم کنترل بر دیفرانسیل ایکس تریل بهتر از تیگوان بوده و می تواند راحتی رانندگی بیشتری را داشته باشد. ایکس تریل به سیستم نوربالای اتوماتیک مجهز است و تیگوان قلاب کاروان کش با کنترل پایداری مستقل و دنده پشت فرمان دارد.
در نهایت به همان نکته می رسیم که با توجه به سلیقه هر فرد، رضایت از امکانات رفاهی هر دو خودرو می تواند برای مشتریان متفاوت باشد.

تیگوان راحتتر است یا ایکس تریل؟

واقعیت آن است که ایکس تریل ۲۰۱۸ می تواند برای خانواده هایی با جثه بزرگ بهتر باشد و با توجه به فضای بار بیشتر می تواند در سفرها راضی کننده تر ظاهر شود. همچنین صندلی های ایکس تریل به فناوری بی وزنی ناسا مجهز است که برگ برنده ای در بحث راحتی سرنشینان در مقالب تیگوان می شود. ایکس تریل نیز در بحث سیستم تعلیق می تواند در مسیرهای مختلف نرمتر از تیگوان باشد. اما از آن طرف تیگوان هم در کلاس خودرو به عنوان یکی از نرمترین ها و کم سر و صداترین ها معرفی می شود. یکی ار بهترین ویژگی های تیگوان هندلینگ خوب آن نسبت به ایکس تریل است که شاید حس آرامش بیشتری را در پیچ های تند به سرنشینان می دهد. اما در بحث فضای کابین و همچنین نوع ارگونومی صندلی، تا حدی ایکس تریل فراتر از تیگوان است.

نتیجه گیری
باز هم باید تاکید کرد که ایکس تریل ۲۰۱۸ و تیگوان بازار ایران از نظر فنی شباهتی به هم ندارند و تنها در بازار ایران به خاطر نزدیکی قیمت ها، مشتریان در انتخاب آن ها نیاز به تفکر و تحقیق بیشتری دارند. در پایان باید گفت، نیسان ایکس تریل کراس اووری است که می تواند به مراتب بیشتر از تیگوان قابلیت های یک کراس اوور را به نمایش بگذارد و ذات یک خودرو به ظاهر شاسی بلند را نمایان سازد. اما از آن طرف تیگوان بیشتر به یک خودرو کراس اوور اما با ذات اسپرت شبیه است که در اکثر مواقع هیچ استفاده خاصی از قابلیت های شاسی بلند آن نمی شود و باید به خاطر برخی ویژگی های اسپرت و هیجان انگیز آن به سمت آن رفت. زیرا سامانه هایی که در تیگوان به عنوان قابلیت های آفرود معرفی می شوند، هیچ گاه نمی توانند رضایتی چون کراس اوورهای تنفس طبیعی چون ایکس تریل را پدید آورند و در صورت صدمه هزینه به مراتب بیشتری نسبت به رقبای غیر توربو و بدون گیربکس دو کلاچه بر جای می گذارند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.