ایتالیا، پیش‌قدم خودروهای برقی برای ایران

ایتالیا، پیش‌قدم خودروهای برقی برای ایران
در دومین دوره نمایشگاه رایدکس، شرکت جهانرو، برند تازاری را در ایران معرفی کرد. این کمپانی ایتالیایی در سن ۵۳ سالگی به سر می‌برد و این روزها تمرکز زیادی روی خودروهای برقی کرده است. تازاری Zero را می‌توان یکی از قطب‌های جذابیت این دوره از نمایشگاه دانست. زیرا با ظاهری ساده و اسپرت بسیاری از بازدیدکنندگان را سمت خود می‌کشاند. در بازار جهانی این خودرو در شش تیپ مختلف عرضه می‌شود که مهم‌ترین تفاوت مدل‌ها را می‌توان، نسخه بدون‌سقف و سقف‌دار دانست. Zero خودرویی دو نفره است که فضای بار ۱۸۰ لیتری دارد. این خودرو تمام‌برقی است و برای استفاده‌ شهری در خارج مرزها به کار گرفته می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که در حالت Sport دستیابی به آن مقدور است. به طور متوسط این خودروی برقی می‌تواند ۱۲۴ کیلومتر را با هر بار شارژ بپیماید. البته در حالت،Economy این مسافت به ۲۰۰ کیلومتر هم می‌رسد. موتور Zero سه فاز است و ۱۵۰ نیوتون‌متر گشتاور در کارکرد خود لحاظ می‌کند. نیروی تولیدی برای حرکت به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. یعنی در اصل این ماشین دو نفره دیفرانسیل‌عقب محسوب می‌شود.
ایتالیا، پیش‌قدم خودروهای برقی برای ایران
باتری‌های این خودرو در نوع قابل سفارش است. هر دو باتری لیتیومی بوده که ۱۳ یا ۱۶ کیلوواتی طراحی شده‌اند. وقتی شارژ خودرو به صورت کامل خالی باشد، پنج، ۹ یا ۱۴ ساعت برای پر شدن آن با برقی شهری ۲۲۰ ولت زمان لازم است. این سه زمان اعلامی با توجه به شرایط انتخابی مالک خودرو قابل اعمال است و با سه پیش‌فرض می‌تواند باتری را شارژ کند. شاسی Zero با فناوری خودروهای فرمول یک طراحی شده است و همین کار باعث شده ایمنی این خودرو در سطح بالایی قرار گیرد. کابین این ماشین دونفره به نسبت ساده و جذاب و امکانات خوبی را برای استفاده شهری در دل خود جای داده است. سیستم تهویه مطبوع هوشمند، آینه و شیشه‌های برقی، سیستم شارژ لپ‌تاپ، سیستم نمایشگر سه‌بعدی دنده عقب، سیستم پخش صوتی با قابلیت اتصال USB و… از جمله امکانات متعارف این خودرو است. سیستم ترمزهای این خودرو ABS است که به چهار چرخ دیسکی این خودرو اعمال می‌شود. ظاهر این خودرو جذابیت خوبی دارد بدنه و رینگ شکلی دو رنگ را به خود می‌گیرد. تنوع رنگ Zero باعث شده مشتریان قابلیت انتخاب ۱۰ رنگ را داشته باشند. سیستم دی‌لایت این خودرو در جلوی این ماشین، حالتی اسپرت به خودرو می‌دهد که با رینگ‌های ۱۵ اینچی براق، این شکل و شمایل ورزشی کامل‌‌‌تر می‌شود.
تازاری Zero این روزها در حال گذراندن مراحل اخذ مجوز در ایران است و احتمالا قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان را با توجه به گفته‌ها تجربه می‌کند.
روزنامه دنیای خودرو – حسین دلاور
گالری تصاویر:

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.