نگاه متفاوت رنو به طراحی خودرو

نگاه متفاوت رنو به طراحی خودرو
وَن دِن اَکر، مدیر ارشد طراحی گروه رنو، روز گذشته برای معرفی بهتر سبک طراحی این کمپانی به جمع خبرنگاران ایرانی آمد.
وَن دِن اَکر که این روزها مدیر ارشد طراحی در رنو است، سابقه درخشانی در صنعت خودرو جهان دارد. او در پروژه طراحی بوگاتی EB110 شرکت داشته و با کمپانی های مطرحی چون فورد، آئودی، مزدا، ولوو و… فعالیت خود را ادامه داده است. او از سال ۲۰۰۹ به رنو آمده و طی این چند ساله، خطوط اصلی طراحی رنو را تغییر داده و سبک جدیدی را به مشتریان و بازار جهانی معرفی کرده است.
وَن دِن اَکر در این مراسم اعلام کرد که طراحی خودروهای گروه رنو از جمله رنو، سامسونگ، داچیا و آلپین در مرکز تکنو سنتر این کمپانی در فرانسه انجام می شود. واحد طراحی رنو به تجهیزات به روزی مجهز بوده و بیش از ۵۰۰ نفر در آن مشغول به فعالیت هستند که از ۲۹ کشور جهان دور هم جمع شده اند. او در صحبت های خود عنوان کرد که در تیم طراحی رنو، یک خانم ایرانی نیز مشغول به کار است. اَکر اشاره کرد که با توجه به نیاز بازار خودروهای مفهومی را طراحی می کنید و بعد از آن، با بررسی های گوناگون که حدود دو تا ۳ سال زمان می برد، به محصول نهایی می رسیم. او تاکید کرد که اصول طراحی از قلم زدن روی کاغذ جدایی ناپذیر است و باید در ابتدا طرح اولیه را روی کاغذ پیدا کرد. نرم افزارهای جدید مهندسی به طراحان رنو کمک می کنند که خودرو نهایی را به طور کامل در حالت مجازی مشاهده کنند و حتی اکثر نور خورشید را بر بدنه خودرو بسنجند.
وَن دِن اَکر در صحبت های خود به این مسئله اشاره کرد که رنو با توجه به سلیقه بازار هدف، خودرو مورد نظر را طراحی می کند و امروز در برخی نقاط جهان، دفاتری برای تحقیق و فعالیت در طراحی دارد. همچنین او گفت: امروز نتیجه کارهای خود را می بینیم که امضا طراحی رنو ثابت شده است و در هر جای دنیا می توان خودروهای رنو را تشخیص داد. در حال حاضر خودروهایی چون کپچر، کجار، کلیو، مگان، تلیسمان، اسپس و کولئوس امضا طراحی مشترکی دارند و وقتی به آن ها نگاه می کنید، می بینید که خودروهای مفهومی رنو به هدف خود رسیده اند. امروز نوع طراحی چراغ ها، اندازه لوگو و جلو پنجره جز اصولی است که در رنو ثابت بوده و باعث شده تا شباهت ظاهری در محصولات رنو اتفاق بیافتد.
نگاه متفاوت رنو به طراحی خودرو
اَکر در خصوص طراحی کولئوس جدید گفت: این خودرو باید اصول جدید طراحی رنو را رعایت می کرد و از حالت کلی تلیسمان خارج نمی شد. طرح کانسپت کولئوس چند سال پیش مطرح شده بود و ما در تکنوسنتر رنو، با تغییرات بر روی طرح مفهومی و تطبیق اندازه ها، به خودرویی ایده آل رسیدیم. همچنین سبک های مختلف بررسی و ساخت نمونه های اولیه باعث شده تا امروز،کولئوس به عنوان یک خودرو با امضا رنو و در عین حال متفاوت باشد. او گفت که ما همیشه برای معرفی محصول جدید، رنگ خاصی را انتخاب می کنیم تا بیشترین توجه ها را به سمت خود جلب کند. در اکثر گزینه های ما، رنگ های گرم و پر رنگ وجود دارد تا جزئیتات خودرو بیشتر به چشم آید. در رنو کولئوس جدید، رنگ انتخابی ما برای معرفی این خودرو، سفید است که در بیشتر فیلم ها و تصاویر منتشر شده، این خودرو را با این رنگ مشاهده می کنید.
وَن دِن اَکر معتقد است که خودروسازان جهان حوزه های فعالیت متفاوتی دارند و با نگاه خاص خود، خودرو را طراحی تولید می کند. او در بیان این مسئله به خودروسازان آلمانی اشاره کرد که هدف اصلی آن ها معرفی مهندسی خاص و ارتقا تکنیکی خودرو است. همچنین به نظر او خودروسازانی مثل تویوتا بیشتر بازار جهانی را در نظر می گیرند و به سمتی حرکت کرده اند تا فراگیر بودن را به دست آورند. اَکر معتقد است که رنو میان این دو تعریف قرار دارد و به عبارتی در کنار ارتقا فنی و مهندسی، همیشه بازار گسترده و نیاز انسان ها را در نظر گرفته است.
وَن دِن اَکر در پایان اشاره کرد:برنامه واحد طراحی رنو این است که تمام محصولات رنو از جمله خودروهای سواری اقتصادی، تجاری، برقی، اسپرت و… با امضا جدید این برند فرانسوی به بازار عرضه شوند و بزودی شاهد آن هستیم که این اتفاق رخ می دهد.
محمدمهدی تفضلی- گروه مستند اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.