انتقاد نماینده رسمی تویوتا از تغییر پی‌درپی قوانین

انتقاد نماینده رسمی تویوتا از تغییر پی‌درپی قوانین
مدیرعامل ایرتویا با بیان اینکه در صورت تصویب دستورالعمل‌های جدید واردات خودرو قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا می‌کند، گفت: با حذف بازار خاکستری (واردات غیررسمی خودرو) مخالف هستیم و معتقدیم این واردکنندگان باید در بازار حضور داشته باشند و در آینده تغییر نقش بدهند.
عبدالرضا فهیمی مدیرعامل ایرتویا امروز در یک نشست خبری با اشاره به دستورالعمل واردات خودرو که در کمیته اقتصادی دولت در حال بررسی است، اظهار کرد: در این دستورالعمل، واردات خودرو علاوه بر اینکه فقط توسط شرکت هایی که دارای مجوز نمایندگی از شرکت مادر هستند با دو شرط واردات به شرط تولید برای شرکت هایی که دارای سایت تولیدی هستند و یا صادرات قطعات تولیدی در داخل کشور به میزان ٢.۵ برابر ارزش کالایی که قصد واردات آن را دارد ممکن است.
به گزارش اقتصاد آنلاین : وی در ادامه با اشاره به اینکه این سوال مطرح است که بخشی از وظایف صاحب برند به دوش سایر شرکت ها بیفتد؟ گفت: در صورت تصویب این دستورالعمل ها قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا می کند.
وی در ادامه با اشاره به دستورالعمل واردات یک کیلو موز به شرط صادرات یک کیلو و نیم سیب، تاکید کرد: نتیجه این دستورالعمل این بود که شاهد دور ریخته شدن سیب های ایرانی برای استفاده از تعرفه بودیم و به نظر می رسد این دستورالعمل نیز می تواند چنین تبعاتی داشته باشد.
مدیرعامل ایرتویا با طرح این سوال که آیا می خواهیم درهای شرکت را به روی واردات ببندیم، تصریح کرد: به نظر می رسد دولت برای حمایت از تولید داخل باید راهکاری مانند ایجاد صندوق حمایتی برای صادرات در پیش بگیرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه در نمایشگاه خودرو تهران با عرضه سه محصول جدید شرکت می کنیم، خاطرنشان کرد: امروزه برندهای مختلف در صنعت خودرو به دو دسته تقسیم می شوند یا دارای استراتژی های مشترک بسیاری هستند و بازیگر اصلی آمریکایی است، دسته دیگر برندهایی هستند که شریک آمریکایی ندارند اما مانند تویوتا و ب ام و آمریکا بازار بزرگ آنهاست.
وی با اشاره به اینکه این شرکت ها محدودیتی برای ورود به ایران برای تولید ندارند اما حضورشان در ایران دارای ریسک تجاری است، اظهار کرد: با توجه به نتیجه انتخابات امریکا و ابهامات موجود در زمینه سیاست های رییس جمهور جدید همچنان تصمیم گیری تویوتا برای تولید در ایران مسکوت است.
وی در ادامه با بیان اینکه برای جلوگیری از ایجاد رانت و انحصار باید ثبات رویه و تصمیم گیری داشته باشیم، تاکید کرد: با حذف بازار خاکستری (واردات غیر رسمی خودرو) مخالف هستیم و معتقدیم این واردکنندگان باید در بازار حضور داشته باشند و در آینده تغییر نقش بدهند.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری ٧۵ درصد بازار تویوتا در ایران را در اختیار داشتیم، اضافه کرد: میزان واردات خودرو در سال ٩٣ ، ١٠۴ هزار دستگاه بود که در سال ٩۴ به شدت کاهش یافت و آمار ها حاکی از آن است که در سال جاری میزان واردات مجدد افزایش یافته است.
فهیمی در ادامه با انتقاد از تغییر پی در پی دستورالعمل ها، تصریح کرد: طی ١١ سالی که در این شرکت به عنوان مدیرعامل حضور دارم متاسفانه هیچ ۶ ماه با ثباتی را ندیدم.
به گفته او پرفروش ترین محصول تویوتا در سال جاری در کشور تویوتا پریوس بوده که خودروی هیبریدی است و این میزان استقبال از این محصول در ایران برای شرکت مادر هم عجیب بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.