خودروسازی ایران روی دنده رشد

خودروسازی ایران روی دنده رشد
آمار تولید ۱۰ ماه امسال خودروسازان داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، سه سازنده اصلی خودرو کشور، در مجموع ۹۳۲ هزار و ۲۵۷ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵/ ۴۳ درصد افزایش تیراژ را تجربه کردند.
طبق آمار اعلامی، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو همچنین در دی‌ماه و نسبت به ماه قبل از آن، با تولید ۱۱۸ هزار و ۳۱۲ دستگاه محصول، افزایشی بیش از ۵ درصد را در کارنامه ماهانه خود به ثبت رساندند.اما ایران‌خودرو با تولید ۵۱۵ هزار و ۵۰۸ دستگاه محصول در ۱۰ماه امسال، افزایشی ۳۳ درصدی را تجربه کرده و سایپایی‌ها نیز که ۲۵۷هزار و ۴۷۳ دستگاه تیراژ داشته‌اند، رشدی ۳/ ۴۸ درصدی را به خود می‌بینند. از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که این شرکت تیراژ خود را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۷۸ درصد افزایش داده و به ۱۵۹ هزار و ۲۷۶ دستگاه رسانده است.
تیراژ خودروسازان داخلی در ۱۰ ماه امسال در حالی باز هم افزایشی شده که غول‌های جاده مخصوص این روزها با افزایش تقاضا روبرو بوده و به‌واسطه روش‌های جذاب و عرضه محصولات پلاک جدید، شرایط فروش مناسبی دارند. اما به‌سراغ آمار تولید ۱۰ ماه خودروسازان برویم و ببینیم اوضاع آنها در این مدت به چه شکل بوده است. آن‌طور که آمار می‌گوید، ایران‌خودرویی‌ها تا پایان دی‌ماه امسال ۱۲۸ هزار و ۸۴۲ دستگاه پژو ۲۰۶ را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۵۱ درصد افزایش تیراژ در این محصول داشته باشند. به گزارش دنیای اقتصاد ، همچنین پژو ۴۰۵ نیز که تیراژی ۱۲۳ هزار و ۴۸۶ دستگاهی را تا پایان دی‌ماه از خود به جا گذاشته، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود ۷/ ۲۹ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است. این محصول علاوه‌‌بر تهران، در سایت خراسان ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد و در حال حاضر سومین محصول پرتیراژ خودروسازی کشور (پس از پراید و ۲۰۶) محسوب می‌شود.
افزایش تولید ۲۰۶ و ۴۰۵ اما در حالی است که دیگر پژوی ایران‌خودرو یعنی «پارس» نیز در ۱۰ ماه امسال ۹۹ هزار و ۷۷۸ دستگاه تیراژ داشته و در نتیجه با افزایش بیش از ۵ ‌درصدی تولید روبه‌رو شده‌اند. اما آن طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، رانا نیز تا پایان دی‌ماه امسال تنها ۱۰ هزار و ۸۶۳ دستگاه تیراژ داشته و در نهایت با کاهش ۱۴ درصدی تولید در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است. این در شرایطی است که دنا تا پایان دی‌ماه امسال ۲۲ هزار و ۱۱۰ دستگاه تولید داشته و ۹/ ۵۸ درصد رشد کرده است. همچنین سمند در مجموع ۸۴ هزار و ۶۴ دستگاه تیراژ تا پایان دی‌ماه داشته و در نتیجه حدود ۸/ ۲۲ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است.
اما ایران‌خودرو شاسی‌بلند ژاپنی نیز در سایت خراسان خود تولید می‌کند که طبق آمار، تیراژ آن تا پایان دی‌ماه به یک هزار و ۶۵۲ دستگاه رسیده است. با توجه به این آمار، سوزوکی ویتارا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۱ درصد افزایش تیراژ را به خود می‌بیند. سری هم به ساپپا و پارس خودرو بزنیم، دو شرکتی که پرتیراژترین محصول آنها همچنان پراید است. بنابر آمار اعلامی، پراید در ۱۰ ماه امسال ۲۱۷ هزار و ۹۹۴ دستگاه تیراژ داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵/ ۳۳ درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند. همچنین تیبا افزایش تولید را در ۱۰ ماه امسال تجربه کرده و سایپا در مجموع ۸۹ هزار و ۹۸۶ دستگاه از این محصول را تا پایان دی‌ماه امسال به تولید رسانده و در نتیجه صاحب افزایشی ۵/ ۴۳ درصدی شده است. نارنجی‌های جاده مخصوص اما محصولی کره‌ای و مونتاژی به نام سراتو نیز دارند که در ۱۰ ماه امسال با افزایش تیراژ مواجه شده است. طبق آمار، ۱۰ هزار و ۹۳۷ دستگاه سراتو در سایپا طی ۱۰ ماه امسال مونتاژ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی حدودا ۱۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.
در آمار ۱۰ ماهه تولید خودرو کشور اما تندر-۹۰ توانسته تیراژی ۱۰۱ هزار و ۳۴۶ دستگاهی را از خود به جا بگذارد.بر این اساس، تولید تندر-۹۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۱۵۴ درصدی را به خود می‌بیند. طبق آمار اعلامی، ۶۵ هزار و ۴۲۱ دستگاه از تندرهای تولید شده، سهم پارس‌خودرو بوده و ۳۵ هزار و ۹۲۵ دستگاه دیگر را نیز ایران‌خودرویی‌ها به تولید رسانده‌اند. از همین رو پارس‌خودرو در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته، بیش از ۱۷۱ درصد به تیراژ تندر-۹۰‌هایش افزوده و ایران‌خودرویی‌ها نیز رشدی حدودا ۱۲۶ درصدی را در تولید این محصول از خود به جا گذاشته‌اند. اما خودروسازان داخلی در حالی میزبان چند محصول چینی شده‌اند که آمار اعلامی وزارت صنعت از رشد تولید آنها طی ۱۰ ماه امسال حکایت دارد. بر این اساس،‌هایما (شاسی‌بلند مونتاژی ایران‌خودرو) تیراژی دو هزار و ۵۶۴ دستگاهی را از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته ۶۸۹ درصد رشد کرده باشد. دیگر محصول چینی ایران‌خودرو یعنی دانگ‌فنگ نیز تا پایان دی‌ماه ۶ هزار و ۲۲۴ دستگاه تولید داشته و این در حالی است که در ۱۰ ماه سال گذشته فقط ۳۹ دستگاه تیراژ داشته است. اما در بین محصولات چینی سایپا و پارس‌خودرو نیز برلیانس توانسته تیراژی ۲۷ هزار و ۱۱۷ دستگاهی از خود به جا بگذارد. ۱۸ هزار و ۶۹۰ دستگاه از برلیانس‌های تولیدی تا پایان دی ماه، سهم پارس‌خودرو بوده و ۸ هزار و ۴۲۷ دستگاه دیگر را نیز سایپایی‌ها به تولید رسانده‌اند. تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۱۲ درصد رشد کرده است.از سوی دیگر، آریو تیراژی دو هزار و ۴۷۵ دستگاهی را با ۴/ ۹۳ درصد رشد از خود به جا گذاشته و چانگان نیز صاحب تیراژی دو هزار و ۷۹۹ دستگاهی شده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.