جدال میان سه کرمانی

جدال میان سه کرمانی
مقایسه و رقابت چری تیگو۵، جک S5 اتوماتیک و بی وای دی S6
کرمان را می توان یکی از قطب های صنعت خودرو ایران نامید. زیرا این استان با شرکت های خودروسازی خود امروز سهم خوبی در بازار خودرو کشور دارد و از طرفی این شرکت ها بیشترین تنوع را به بازار ایران می دهند. سال ۹۴ از قلب کویر کرمان با مشارکت چینی ها، سه کراس اوور کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان جدید به بازار ایران معرفی شد. چری تیگو۵ در ابتدا کار و جک S5 اتوماتیک و بی وای دی S6 در اواخر سال ۹۴ توانستند نظر مشتریان را در بازار به سمت خود بشکانند. خودروهایی که تقریبا در یک کلاس قرار می گیرند و در شرایط به نسبت یکسانی تولید می شوند. حال با گذشت یکسال از نمایشگاه خودرو کرمان و آغاز دوباره آن، قصد داریم سه کرمانی- چینی پرطرفدار را در بازار ایران مورد مقایسه و بررسی قرار دهیم.
جدال میان سه کرمانی
اگر ابتدا در بحث فنی وارد شویم، می توان جک S5 را با فناوری بیشتری معرفی کرد. این خودرو به موتور دو لیتری توربو ۱۷۵ اسب بخار مجهز است و گیربکس اتوماتیک شش سرعته دارد. این پیشرانه می تواند در شرایط معمولی و واقعی، شتاب حدود ۱۳.۵ ثانیه را برای صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ثبت کند. از نظر هماهنگی موتور و گیربکس، S5 اتوماتیک در شرایط خوبی قرار دارد. ولی گاهی در معکوس کشیدن ها، توقع بیشتری از یک خودرو توربو می رود که در اکثر مواقع، جک S5 اتوماتیک آن را برآورده نمی کند. در کنار آن چری تیگو۵ با موتور دو لیتری ۱۳۹ اسب بخار و گیربکس CVT، از نظر کشش و راه رفتن، کمتر از دو رقیب خود ظاهر می شود. از مزایای این خودرو صدای کم موتور به نسبت داشتن گیربکس CVT است. البته که با توجه به این پیشرانه نمی توان از تیگو۵ انتظار شتابگیری قوی را داشت. بی وای دی S6 از نظر جثه کمی از رقبای دیگر بزرگتر است. موتور ۲.۴ لیتری این خودرو حدود ۱۶۴ اسب بخار قدرت دارد و توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه، نیروی آن به چرخ های جلو می رسد. در شرایط عادی می توان با این خودرو شتاب حدود ۱۴ ثانیه را ثبت کرد.
جدال میان سه کرمانی
وقتی بحث نرمی و سواری می شود، بی وای دی S6 در رتبه اول قرار دارد. این خودرو به خاطر سیستم تعلیق به روز از نظر نرمی در شرایط خوبی قرار دارد و از طرفی با توجه به سیستم اکسل عقب، این نرمی باعث عدم کنترل راننده بر خودرو نمی شود. در رتبه دوم می توان تیگو۵ را به عنوان خودرویی نرم معرفی کرد و در آخر جک S5 قرار می گیرد. البته باید اشاره کرد که نمی توان جک S5 را خودروی خشک و سخت نامید. بلکه تنها به خاطر برخی کوبش ها در ردیف عقب، در بحث نرمی و راحتی کمی از رقبا عقب می ماند.
جدال میان سه کرمانی
وقتی بحث آپشن و امکانات رفاهی می شود، تقریبا می توان سه خودرو را در یک سطح معرفی کرد. به عنوان مثال هر سه خودرو به سیستم تهویه اتوماتیک دو کاناله مجهز هستند. از طرفی تیگو۵ و S5 به گرمکن صندلی های جلو مجهز شده اند و بی وای دی S6 دوربین زیر آینه سمت شاگرد دارد. یا جک S5 تنها به حافظه صندلی راننده مجهز است و سایر رقبا این آپشن را ندارند. لذا با توجه به این شرایط، می توان هر سه خودرو را در یک سطح امکانات رفاهی قرار داد.
ولی در بحث ایمنی، این سه خودرو به شکلی متفاوت، شباهت هایی پیدا کرده اند! هر سه خودرو پنج ستاره ایمنی از مرکز تست CNCAP دریافت کرده اند و اما از نظر پارامترهای ایمنی در سطوح مختلفی قرار دارند. به عنوان مثال بی وای S6 به شش کیسه هوا مجهز است و ترمزهای ABS و EBD دارد. از طرفی جک S5 و تیگو۵ به چهار کیسه هوا مجهز هستند و سیستم های کنترل پایداری الکتریکی روی آن ها نصب شده است. برای همین می توان گفت که با وجود برخی تفاوت ها، از نظر ایمنی با هم برابرند. اگر S6 می توانست به سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز باشد، می توانستیم آن را نسبت به رقبا سرتر بدانیم.
جدال میان سه کرمانی
در بحث کیفیت، هنوز سطح کیفیت بی وای دی S6 مشخص نشده است. ولی طبق آمار فعلی، چری تیگو۵ در میان این سه خودرو در بحث کیفیت مونتاژ در سطح خوبی قرار دارد و ۳ ستاره کیفی دریافت کرده است. جک S5 هم در دوره هایی با دو ستاره ایمنی ظاهر شده است. پیش بینی می شود که S6 نیز با دو یا سه ستاره کیفی حداکثر نقش آفرینی کند.
وقتی حرف از جاداری زده می شود، S6 فضای بار بیشتری دارد و به طبع می تواند نظر خانواده های ایرانی را بیشتر جلب کند. بعد از آن تیگو۵ را می توان به عنوان دومین خودرو جادار معرفی کرد. از نظر راحتی صندلی تقریبا همه خودروها در یک سطح قرار دارند و می توان با یک دیگر برابر دانست.
جدال میان سه کرمانی
در بخش طراحی که برای بسیاری از خانواده های ایرانی مهم است، تیگو۵ فیس لیفت در جایگاه خوبی قرار دارد. جک S5 هم با ظاهر همیشه محبوب خود در جایگاه مناسبی قرار دارد. ولی S6 به عنوان یک کراس اوور تازه وارد، آنچنان طراحی بروز و جذابی ندارد.
وقتی وارد بحث فروش و بازار کارکرده می رسیم، تنها می توانیم بین جک S5 و چری تیگو۵ این قیاس را انجام دهیم. جک S5 به مراتب فروش بهتری را در این چند ساله داشته و به مراتب بازار کارکرده موفق تری دارد.
وقتی بحث لذت رانندگی به میان می آید، بدیهی است که هر فرد از خودروی خود انتظاری دارد. ولی باید دقت داشته باشیم که این سه خودرو، کراس اوور به حساب می آیند، باید قابلیت های هرچقدر کم هم که شده داشته باشند. مثلا توان حرکت راحت در جاده هایی که آسفالت نیستند و به نوعی خاکی و ناهموار به حساب می آیند. در تست های ما وقتی با این سه خودرو به موقعیت های خارج جاده های سفر کردیم، نکات جالبی دستگیرمان شد که شاید برای شما جالب باشد. بی وای دی S6 به عنوان یک کراس اووری که نرمی اتاق بیشتری دارد و موتور و گیربکسش هماهنگی بهتری با هم دارند، در جاده های سنگ لاخی و شیب ها کمی بهتر ظاهر می شود و نرمی اتاقش در زمان کوبش های زیاد احساس می شود. این خودرو می تواند در جاده های نا هموار تا حدی خوب ظاهر شود. البته به یاد داشته باشیم که این کراس اوور چینی هرگز نمی تواند مانند یک کراس اوور دو دیفرانسیل ظاهر شود و برای عبور از چاله ها باید کمی جوانب را در نظر گرفت. در رتبه دوم، جک اس۵ اتوماتیک به واسطه حضور برخی ویژگی ها بهتر از تیگو ظاهر می شود. S5 با توجه به قدرت موتور بیشتر در زمانی که دور موتور بالایی داشته باشد، راحتتر از رقبا می تواند در جاده های ناهموار حرکت کند. البته به خاطر خشکی نسبی اتاق، کمی تکان ها بیشتر از سایر رقبا به اتاق منتقل می شود. سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی هم به عنوان یک آپشن خوب در S5 وجود دارد که می توان روی آن حساب باز کرد. وقتی که با چری تیگو۵ کمی آفرود نرم و جاده های ناهموار را لمس کردیم، به این مسئله پی بردیم که باید از حالت دنده سنگین این خودرو استفاده کرد و سعی نمود تا گشتاور بیشتری سر چرخ ها باشد. برای ورود به شیب ها و آغاز حرکت در آن، نیاز به قدرت زیادی است که گاهی احساس می شود به گیربکس خودرو فشار وارد می شود. ولی در بحث نرمی اتاق، تیگو۵ بهتر از جک S5 ظاهر شده و کمتر ضربه ای را به سرنشینان وارد می کند. در این بحث می توان گفت بی وای دی S6 به مراتب بهتر از رقبا در جاده های نامناسب ظاهر می شود. ولی اگر به جاده هایی سفر می کنید که آنچنان ناهمواری خاصی ندارند، می توانید از قدرت موتور جک S5 لذت ببرید و کشش خوب را در گردنه ها احساس کنید.
جدال میان سه کرمانی
در پایان به صورت جدول، نتایجی که در تست ها از این خودروها گرفته ایم به شما اعلام می کنیم:

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
آیتم های بررسیرتبه اولرتبه دومرتبه سوم
طراحیتیگو۵ فیس لیتجک S5 اتوماتیکبی وای دی S6
جادار بودن اتاقبی وای دی S6تیگو۵ فیس لیفتجک S5 اتوماتیک
امکانات رفاهی (در یک سطح)بی وای دی S6جک S5 اتوماتیکتیگو۵ فیس لیفت
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعتجک S5 اتوماتیکبی وای دی S6تیگو۵ فیس لیفت
ایمنی (همه برابر)جک S5 اتوماتیکبی وای دی S6چری تیگو۵ فیس لیفت
نرمی سواریبی وای دی S6چری تیگو۵ فیس لیفتجک S5 اتوماتیک
کیفیت مونتاژتیگو۵ فیس لیفتبی وای دی S6جک S5 اتوماتیک
دسترسی در بازار آزادجک S5 اتوماتیکتیگو۵بی وای دی S6
میزان خدمات و گارانتیتیگو۵ فیس لیفتجک S5 اتوماتیکبی وای دی S6
قابلیت های حرکتیبی وای دی S6جک S6 اتوماتیکتیگو۵ فیس لیفت
مصرف سوخت سه گانهبی وای دی S6جک S5 اتوماتیکتیگو۵ فیس لیفت
فناوریجک S5 اتوماتیکبی وای دی S6تیگو۵ فیس لیفت
جمع بندی نهاییبی وای دی S6جک S5 اتوماتیکتیگو۵ فیس لیفت

روزنامه دنیای خودرو

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.