حضور اولین نمونه های رنو اِسپَس جدید در انبار نگین خودرو

رنو اسپس
تصاویری به دست ما رسیده است که گویا شرکت نگین خودرو چند دستگاه رنو اِسپَس جدید را به ایران آورده است.
البته حضور این خودرو مبنی بر قطعیت ترددشان در جاده ای ایران نیست و شاید در حال حاضر نگین خودرو برنامه ای برای عرضه آن ها در این نداشته باشد. ولی اسپس به عنوان یک محصول متفاوت در از رنو شناخته می شود که همیشه مخاطب را برای درک کردن به شک می اندازد. رنو اسپس به عنوان یک خودرو ون یا همان MPV بزرگ در بازار اروپا مورد استقبال واقع شده است و نسل ها و نسخه های مختلفی از آن به فروش رسیده است. این خودرو به جاداری، کیفیت و استهلاک پایین معروف بوده این روزها در اکثر نقاط اروپا در بخش های کار و تجاری و حمل مسافر از آن ها استفاده می شود. ولی در سال ۲۰۱۵، با عرضه نسل پنجم این خودرو، تمام معادلات برای خرید یک MPV بزرگ به هم ریخت. این بار رنو خودرویی را با نام اِسپَس به بازار جهانی عرضه کرده است که حتی کارشناسان صنعت خودرو، نمی توانند کلاس مشخصی را برای آن در نظر بگیرند. برخی هنوز معتقد هستند که رنو اسپس به عنوان یک MPV و ون بزرگ به حساب می آید. ولی بسیاری از کارشناسان با توجه به سبک طراحی بدنه و ابعاد و ارتفاع، اسپس را به عنوان یک کراس اوور متوسط یا SUV می شناسند. البته این دیگاه با برخی اصول شاسی بلندها متفاوت است و آن را نقض می کند. ولی از طرفی نوع طراحی بدنه و ارتفاع این خودرو از سطح زمین، می تواند آن را به یک ون بلند قامت تبدیل کند. اولین مسئله ای که اسپس را به از قالب ظاهری یک ون خارج می کند، نوع فاصله محوری و قرارگیری محوطه نصب موتور و سایز لاستیک ها است.
رنو اسپس
نکته ای که شاید تا به الان در متن متوجه آن شده باشید، استفاده از واژه «اِسپَس» به جای «اِسپیس» است. در واقع Espace واژه ای فرانسوی است که معنی Space را به زبان انگلیسی می دهد و هر دو به فارسی، «فضا» معنی می شوند. ولی با توجه به نوع املا و تلفظ فرانسوی ها برای این خودرو، نام صحیح آن هم در این «اِسپَس» است.
رنو اسپس
نسخه های وارد شده به ایران، پیشرانه ۱.۶لیتری توربو ۱۹۰ اسب بخاری (در برخی نسخه ها تا ۱۹۷ اسب بخار) دارند. همان پیشرانه ای که ۲۶۰ نیوتون متر گشتاور دارد و امروز روی تلیسمان در بازار ایران نصب شده است. جالب است بدانید که اسپس با گیربکس ۷ دنده اتوماتیک دو کلاچه، توان این را دارد که در ۸.۵ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند مدل هایی که امروز در انبار نگین خودرو هستند، از نسخه اینیشیال بوده که فولترین مدل های رنو را شامل می شوند. این اسپس ها به سیستم ۴contol نیز مجهز شده اند. از ویژگی های این خودرو می توان به ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، ۷ صندلی مستقل چرمی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، پرتاب باد با قابلیت تنظیم فشار برای ردیف های دوم و سوم، سقف پانارومیک، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار خطی، چراغشوی، دی لایت، رینگ های ۱۸ اینچی، ماساژور صندلی های جلو، تنظیم حالت رانندگی، ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، کروزکنترل و محدود کننده سرعت، موس وسط، سیستم صوتی حرفه ای BOSE، نمایشگر و رایانه کنترلی RLINK2، فرمان برقی حساس به سرعت، هدآپ، صندلی های برقی جلو، آینه های تاشو برقی، سیستم اتوپارک و کمکی پارک، منو فارسی، آینه وسط حساس به نور، نورپردازی داخلی و… اشاره کرد. رنو اسپس در بازار اروپا در نسخه فول بنزینی، قیمتی حدود ۴۶ هزار یورو را دارد. شاید برایتان جالب باشد که در بازار اروپا خودروهای استیشن و MPV، به مراتب طرفداران بیشتری نسبت به خودروهای کراس اوور و شاسی بلند دارند. برای همین بازار هدف این خودرو بیشتر برای اروپا در نظر گرفته شده است. در صورتی که رنو اسپس به بازار ایران در نسخه فول آپشن وارد شود، می توان پیش بینی کرد که قیمتی در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان را خواهد داشت. از طرفی نمی توان توقع داشت که مشتریان ایرانی زیاد از این خودرو استقبال کنند. بازار هدف اسپس را بیشتر شرکت ها و ارگان ها، هتل ها، مراکز گردشگری و مراکز خدمات مسافربری VIP تشکیل می دهند. در سفر چند ماه پیش خود به فرانسه، چند روزی را با رنو اسپس در پاریس و اطراف شهر گذرانیم. از ویژگی های این خودرو می توان به جادار بودن، نرم بودن سیستم تعلیق و کم صدا بودن اتاق اشاره کرد.
رنو اسپس

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

عکس ها: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.