وضعیت نمایشگاه های خودرو در سال جاری چه می شود؟

گزارش تصویری اسب بخار از 15امین نمایشگاه شیراز
بیش از ۳ ماه از آغاز سال جاری می گذرد و در همین چند وقته شاهد آن بوده ایم که اتفاق های عجیبی برای صنعت و بازار خودرو کشور رخ داده است. خروج آمریکا از برجام باعث شده تا بزرگترین شرکای خودروسازی ایران امروز به فکر تعلیق همکاری و یا ترک بازار ایران باشند و از آن طرف محدودیت های داخلی عدم واردات خودروها را به کشور رقم زده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

افزایش بهای ارز هم در آشفته بازار خودرو بی تاثیر نبوده و باعث شده تا در گام اول قیمت خودروها در بازار آزاد افزایش پیدا کند و به تبع آن خودروسازان هم به بهانه های درست و نادرست قیمت محصولاتشان را بالا ببرند. از طرفی همین تغییر قیمت ارز و جنجال های تخصیص آن به خودروسازان و واردکنندگان، امروز کاهش تولید و واردات خودرو را رقم زده و می بینیم که عرضه خودروها در کمتر از موردی درست و در زمان مقرر انجام می شود و بسیاری از شرکت های خودرویی طرح های فروش خود را متوقف کرده اند و یا خودروها را به صورت بلند مدت و طرح های مشارکت در تولید پیش فروش می کنند.
در چنین شرایطی که بسیاری از شرکت های خودروسازی، پیش فروش محصولاتشان را برای تولیدات سال ۹۸ اعلام می کنند، بدیهی است که حضور نمایشگاهی برای آن ها نمی تواند آنچنان دستاورد خاصی را داشته باشد. همین چند وقت پیش بود که نمایشگاه خودرو استان البرز به خاطر حواشی مختلف لغو شد و حال در کمتر از یک هفته به آغاز نمایشگاه خودرو شیراز شاهد هستیم که حضور بسیاری از شرکت های خودرویی در هاله ای از ابهام باقی مانده است. نمایشگاه خودرو شیراز که به عنوان اولین گردهمایی صنایع خودرویی در هر سال شناخته می شد، حال در کمتر از یک هفته مانده به برگزاری در شرایط خوبی به سر نمی برد و گویا تنها ۴ شرکت به صورت رسمی در نمایشگاه شیراز حضور خواهند داشت. این در حالی است که نمایشگاه خودرو شیراز سال ۹۶ حضور شرکت هایی چون ایران خودرو، گروه بهمن، ایکاپ، نگین خودرو، جهان نوین آریا، آرین موتور پویا، آرین موتور تابان، گروه سایپا، خودروسازان بم، کرمان موتور، ستاره ایران، مدیران خودرو و کارمانیا را تجربه کرده بود و به عنوان یکی از کاملترین دوره های این نمایشگاه از آن یاد می شود.
در همین چند ماه پیش وقتی صحبت از نمایشگاه خودرو شیراز ۹۷ می شد، بسیاری از شرکت های واردکننده برنامه حضور در آن را داشتند. اما با لغو واردات خودرو و از طرفی برخی حواشی حاکم بر صنعت خودرو، امروز می بینیم که تنها چهار گروه خودرویی برای حضور در نمایشگاه شیراز اعلام آمادگی کرده اند. سایپا، ایران خودرو، گروه بهمن و کارمانیا تا به امروز به عنوان حاضرین اصلی این نمایشگاه به حساب می آیند که به صورت مستقیم و با هماهنگی دفتر مرکزیشان به شیراز می روند.
در ابتدای بروز برخی مشکلات برای واردکنندگان و تولیدکنندگان حوزه خودرو، شاهد بودیم که مدیران ارشد بسیاری از شرکت های خودرویی به خاطر پیش فاکتور اعلام شده از جانب برگزار کننده نمایشگاه خودرو شیراز، تحریم این نمایشگاه و عدم حضور خود را با قیمت متری ۱۶۸ هزار تومان اعلام کرده بودند. اما با نزدیک شدن به روزهای غرفه سازی در نمایشگاه خودرو شیراز ۹۷، گویا ۴ شرکت کننده اصلی این نمایشگاه توانسته اند تا با قیمتی کمتر از ۱۳۵ هزار تومان به این نمایشگاه بیایند. یکی از نکات جالب این است که برخی از روابط عمومی شرکت های حاضر، حضور خود را در این نمایشگاه به صورت قطعی اعلام نمی کنند و همچنان منتظر شفاف شدن حوزه کسب و کارشان هستند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.