ممنوعیت ثبت‌نام بیش از یک‌بار خودرو برای هر نفر در هر ۶ ماه

ممنوعیت ثبت‌نام بیش از یک‌بار خودرو برای هر نفر در هر ۶ ماه

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

طبق تصمیم‏ گیری‏های جدید قرار است دیگر خودرو به صورت حجمی در اختیار نمایندگی‏ها قرار نگیرد.

به گزارش اسب بخار به نقل از دنیای خودرو،ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روز گذشته طی مراسمی با سازمان حمایت مصرف‏کنندگان و تولیدکنندگان، تفاهم‏نامه ه‏ایی در جهت همکاری مشترک امضا کردند. در حاشیه این مراسم رئیس سازمان حمایت مصرف‏کنندگان و تولیدکنندگان به سوالاتی در خصوص اقدامات انجام‏ شده برای ساماندهی بازار خودرو پاسخ داد. محمود نوابی با اعلام ممنوعیت ثبت نام مجدد به منظور خرید خودرو برای متقاضیانی که در ۶ ماه اخیر سابقه خرید مستقیم از نمایندگی‎های فروش خودروسازان را داشته‎اند، گفت: «طبق تصمیم‏ گیری‏های جدید قرار است دیگر خودرو به صورت حجمی در اختیار نمایندگی‏ها قرار نگیرد.» وی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار خودرو نسبت به ۱۰ روز پیش بهبود یافته است و بهتر نیز خواهد شد، خاطرنشان کرد: «نمی‏گویم این اقدام را فقط سازمان حمایت انجام داده است، بلکه با همفکری و هم‏افزایی با مسئولان تصمیم‏گیر و تصمیم‏ ساز و مدیران عامل شرکت‏های خودروساز، تصمیم‏ هایی برای بازگرداندن آرامش به بازار گرفته شد. یکی از این تصمیمات این بود افرادی که طی شش ماه گذشته خودرو خریداری کرده‏اند، امکان خرید مجدد را نداشته باشند.»

سازمان حمایت، مسئول کنترل دلالان نیست

بر این اساس، نوابی روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره نحوه نظارت سازمان حمایت بر قیمت خودرو در بازار، اعلام کرد: «سازمان حمایت به بحث کالاهای دست‌دوم وارد نمی‏شود. وقتی خودرو از شرکت خودروسازی به بازار عرضه می‏شود، وظیفه سازمان حمایت است که قیمت آن را رصد کند و اجازه ندهد که حتی آن خودرو با یک ریال بالاتر از قیمت مصوب فروخته شود، اما وقتی خودرو توسط یک فرد خریداری می‏شود، فرد مالک آن است.» وی البته پس از این اظهار نظر، به این موضوع نیز اشاره کرد: «ما نمی‏گوییم آن فرد می‏تواند سفته‎بازی یا گران‏فروشی کند، اما در این مرحله دیگر وظیفه‏ای برای سازمان حمایت تعریف نشده است.» نوابی همچنین ضمن سلب مسئولیت از سازمان حمایت در مورد نظارت بر بازار خودروهای دست دوم، وظیفه مردم دانست هرجا که سازمان رسیدگی نکرد، آن‎ها موضوع را با رسانه‏ ها مطرح کنند.

اتفاق عجیبی در بازار نیفتاده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تحولات اخیر بازار را بیشتر ناامنی روانی دانست و با بیان اینکه اتفاق عجیبی در بازار نیفتاده است، تاکید کرد: «قبل از مسائل مربوط به تحریم‏ها بازار مسیر خود را طی می‏کرد، اما اتفاقات اخیر تکانه ‏هایی را ایجاد کرده و منجر به ناامنی روانی شده است. یک‎سری افراد هم به این مسائل دامن می‏زنند.» محمود نوابی در بخشی از اظهارات خود به ممنوعیت واردات خودرو نیز اشاره کرد و ظاهرا در جهت حمایت از مصرف‏کنندگان، آن‎ها را برای نوسان غیرقابل کنترل خودروهای وارداتی آماده کرد و افزود: «به هر دلیل تصمیم گرفته شد که کالایی وارد کشور نشود. پس از آن طبیعی است که دیگر نمی‏توان درباره قیمت آن کالا یا خودرویی که در بازار است، نظر داد که گران است یا ارزان. در این شرایط دیگر بحث قیمت‏گذاری روی کالاهای موجود مطرح نیست. بنابراین ممکن است نوسان قیمت ایجاد شود.»

اعلام قیمت خودروهای وارداتی در سامانه ۱۲۴

رئیس سازمان حمایت از مصرف‏کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص بازار خودروهای وارداتی نیز گفت: «طبق اطلاعیه اخیر صادرشده از سوی این سازمان، همه واردکنندگان موظف شده‏ اند قیمت کالا را برمبنای ضوابط عمومی قیمت‏گذاری کنند و فهرست همه کالاهایی که با ارز ۳۸۰۰ یا ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده‏اند، به‎زودی در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت اعلام خواهد شد.» نوابی همچنین در پاسخ به سوالات متعدد مطرح‎شده در زمینه دلایل افزایش شدید قیمت‏ها، توضیح داد: «در التهابات امروز نباید به دنبال یک مقصر بود، چرا که عوامل متعددی در ایجاد شرایط فعلی موثر است. ضمن این‎که امروز شاهد اعمال تحریم‏های ظالمانه علیه کشور هستیم که باعث ایجاد مشکل در ورود برخی کالاها به کشور شده است.» شایان ذکر است؛ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان صنعت خودرو، با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در روزهای اخیر، سازمان حمایت را جایگزین مناسب‏تری برای نظارت بر قیمت‏ها و اوضاع بازار خودرو می‏دانند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.