آیا ایکاپ برنامه فروش مجدد پژو 2008 را داشته است؟

سایه تصمیمات برجامی بر قراردادهای خارجی
گروه PSA ، چهاردهم خرداد ماه ۱۳۹۷ به صورت رسمی اعلام کرد که تمام فعالیت های خود را در بازار ایران به حالت تعلیق در می آورد. طبق تحلیل های مختلف و برخی شنیده ها، این بیانیه پژو ، سیتروئن و دی اس به این معناست که دوباره این گروه خودروساز فرانسوی منافع بیشتری در سایر بازارها دارد و نمی خواهد بخاطر بازار ایران، تحریم ها را به سمت خود بکشاند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما جالب است بدانید که تا چند روز قبل از اعلام بیانیه تعلیق همکاری پژو، سیتروئن و دی اس با شرکای ایرانی، شرکت ایکاپ به عنوان عرضه کننده محصولات پژو از طریق گروه صنعتی ایران خودرو، برنامه داشته تا در همین روزها دومین مرحله پیش فروش پژو ۲۰۰۸ را بعد از یکسال دوباره آغاز کند. اگر به حال و هوای خیابان ها و جاده های کشور دقت کنید، تعداد قابل توجهی از بیلبوردهای تبلیغاتی به پژو ۲۰۰۸ و شرکت ایکاپ اختصاص پیدا کرده است و گویا این شرکت قرارداد تبلیغاتی جدیدی را برای آماده سازی ذهن عموم افراد جهت خرید پژو ۲۰۰۸، منعقد کرده بود. از طرفی وقتی به سایت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مراجعه می کنید، می بینید که در لیست خودروها و شرکت های مجاز به پیش فروش، نام ایکاپ و پژو ۲۰۰۸ نیز دیده می شود. گویا شرکت ایکاپ یا همان ایران خودرو – پژو ، مجوز پیش فروش پژو ۲۰۰۸ را به شماره ۵۷۲۹۲/۶۰ در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ دریافت کرده و قصد داشته تا در آینده نزدیک با توجه به اعلام امکان تولید و مدارک معتبر جهت اخد مجوز، دومین مرحله پیش فروش این خودرو اروپایی پسا برجامی را آغاز کند.
اما امروز می بینیم که با گذشت بیش از یک ماه از صدور مجوز پیش فروش پژو ۲۰۰۸ برای ایکاپ، به خاطر تعلیق همکاری پژو با ایران، این شرکت هم به عنوان زیرمجموعه ایران خودرو دست نگه داشته و فعلا نمی خواهد صحبتی در دومین مرحله پیش فروش این خودرو بزند.
سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، همیشه نام شرکت ها و خودروهایی که مجوز پیش فروش دارند را بر روی سایت خود قرار می دهد. اعلام نام خودرو و شرکت، شماره مجوز و تاریخ آن باعث می شود تا خریداران اطمینان بیشتری به تعهدات شرکت در قرارداد داشته باشند. زیرا این سازمان وظیفه دارد که بر اساس مدارک مستند و امکان سنجی برای هر خودروساز و یا واردکننده، مجوز پیش فروش تعداد مقرری از خودرو را به عرضه کننده بدهد. تا به امروز شاهد هستیم که اگر شرکتی مجوز پیش فروش را از سازمان حمایت دریافت کرده باشد، بالاخره با هر بهانه و تاخیری می تواند خودرو را به دست مشتری برساند. زیرا مجوز او تضمین می دهد که شرایط عرضه خودرو از جمله وجود قطعات مونتاژی آن، سفارش گذاری های لازمه و… انجام شده است.
حال مجوز پیش فروش برای پژو ۲۰۰۸ هم در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه نشان می دهد که گویا ظرفیت تولید خودرو برای مشتریان جدید فراهم شده بوده و تنها بحث تحریم و یا تعلیق همکاری پژو با ایران، در این میان قابلیت عرضه پژو ۲۰۰۸ را از ایکاپ گرفته است. اما یکی دیگر از نکات جالب این اتفاق، تاخیر تحویل ایکاپ در تحویل پژو ۲۰۰۸ برای پیش فروش اولیه است که گویا هنوز این تاخیر از بین نرفته و همچنان برخی مشتریان از عدم تحویل به موقع خودروشان ناراضی هستند. البته که اخبار رسیده نشان می دهد، ایران خودرو توان تولید ۲۰۰۸ را هر ماه افزایش داده و می تواند به تمام تعهدات خود برای پیش فروش اولیه نیز با در نظرگیری چند ماه تاخیر پاسخ دهد.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.