گفت‌و‌گو با هنریک فیسکر، طراح و کارآفرین

گفت‌و‌گو با هنریک فیسکر، طراح و کارآفرین

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

هنریک فیسکر در دنیای خودروسازی نام سرشناسی است و طراحی برخی از پیشتاز‌ترین خودروهای ساخته‌شده در سال‌های اخیر مانند ب‌ام‌و Z8، آستون مارتین V8 ونتیج، آستون مارتین DB9، آرتگا GT، VLF راکت و فورد شلبی GR-1 برعهده او بوده است.

به گزارش اسب بخار به نقل از اخبار خودرو،او همچنین خودروهایی مانند فیسکر کارما، ترامانتو و لاتیگو را با برند هم‌نام خود عرضه کرده است. او حالا با برند فیسکر در تلاش است چالش‌های جدیدی را پشت سر بگذارد و معتقد است به زودی خودروهای تمام‌الکتریکی جای خودروهای با موتور درون‌سوز را خواهند گرفت. نخستین محصول تمام‌الکتریکی فیسکر با نام ای‌موشن زمستان گذشته در نمایشگاه فناوری‌های لاس‌وگاس به نمایش درآمد: خودرویی با صفر تا صدی کمتر از ۳ ثانیه و حداکثر سرعتی بالاتر از ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت؛ با توان موتوری ۷۸۰ اسب بخاری و گستره قابل پیمایشی فراتر از حدود ۶۵۰ کیلومتر.

وقتی به کارنامه درخشان خود نگاه می‌کنید، آیا طراحی خاصی هست که بیشتر از بقیه آن را دوست داشته باشید؟ چه چیزی آن را برای شما خاص کرده است؟
من فیسکر کارما را بسیار دوست دارم. طراحی این ماشین چالش منحصر به فردی بود. این ماشین اولین خودروی لوکس تمام‌الکتریکی است که به توسعه‌دهنده‌ مسیر قابل‌پیمایش مجهز است و در طراحی آن آزادی کامل داشتم. من نسبت‌ها و ابعاد دراماتیکی را خلق کردم و به این ترتیب دی‌ان‌ای برند فیسکر را با آن مشخص کردم. ماشینی که هر روز از آن استفاده می‌کنم فیسکر کارما است تا این‌که فیسکر ای‌موشن از راه برسد.

به طراحی کدام خودروهایی که خودتان دستی در آن‌ها نداشته‌اید، غبطه می‌خورید؟
از خودروهای قدیمی فراری ۲۷۵ را به خاطر ابعاد فوق‌‌العاده و پیکربندی تمیز و گرافیک بی‌عیب و نقص‌ و از خودروهای جدید پورشه ۹۱۱، ۲۰۱۸ را به‌دلیل پیکربندی بی‌عیب و نقص گلگیرهای عقبش بسیار دوست دارم.

اگر می‌شود کمی از فرایند کاری و جدول زمان‌بندی مربوط به تولید یک خودروی لوکس برایمان بگویید. از لحظه‌ای که طرحی را روی کاغذ می‌کشید تا زمانی که محصول نهایی از خط مونتاژ خارج می‌شود، واقعا چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا هیچ طراحی‌ خاصی بوده که خیلی ساده و به راحتی وارد بازار شود؟
در کمپانی‌های بزرگ خودروسازی که به شکل سنتی کار می‌کنند، این فرایند کمی بیشتر طول می‌کشد و جلسه‌های بیشتر و بودجه‌های کلان‌تری را می‌طلبد و به طور متوسط بین ۳سال و نیم تا ۴سال زمان می‌برد. در کمپانی فیسکر ما با بازه‌های ۲ الی ۲ و نیم ساله طرف هستیم و جلسه‌ها و بحث‌های کمتری داریم. بعد از طراحی‌های اولیه، یک بازه‌ ۴ماهه به همکاری نزدیک و تنگاتنگ مهندسان و طراحان اختصاص دارد و آن‌ها روی مدل‌های دیجیتال و مدل‌های گلی با سایز دقیق کار می‌کنند، ۲ماه دیگر به تنظیمات و نهایی شدن طرح مربوط است و ۲۴ماه بعد از آن به نهایی کردن اهداف مربوط به عملکرد، الزامات قانونی و مسائل مهندسی خودرو ارتباط دارد.

در گفت‌وگو با طراحان رشته‌های مختلف، متوجه می‌شویم همه آن‌ها اغلب اتومبیل‌ها را به عنوان یکی از منابع الهام خود نام می‌برند. به نظر شما چرا طراحی خودرو در زمینه‌های مختلف تاثیرگذار است؟
اساسا طراحی کردن خودرو دشوارترین طراحی محصول در جهان است. محصولی با ظاهر بیرونی خوش‌نما و اتاقی نرم و راحت و مجهز، شامل رده‌های مختلفی از طراحی می‌شود که همگی باید با هم انجام گیرند و در عین حال سخت‌گیرانه‌ترین الزامات را نیز رعایت کنند.

شما در همه زمینه‌ها کار کرده‌اید: برای خشکی و دریا ماشین، موتورسیکلت و قایق تفریحی طراحی‌ کرده‌اید. بادرنظرگرفتن تمایل بشر برای رسیدن به قلمروهای جدید، آیا در مقام یک طراح علاقه‌ای به فضا هم دارید؟
من طراحی اشیایی را که با زندگی روزمره مردم سر و کار دارند، ترجیح می‌‌دهم. اگر بتوانم با طراحی‌هایم لبخند رضایت را روی لبی بنشانم به هدفم رسیده‌ام و بزرگ‌ترین پاداش را دریافت کرده‌ام.

پیش‌بینی شما برای آینده خودروهای لوکس چیست؟
خودروهای لوکس در آینده هیجان‌انگیز‌تر و منحصربه‌فرد‌تر می‌شوند و از یک سدان یا کوپه صرف فاصله گرفته و کابین‌هایی خارق‌العاده خواهند داشت. این بازار به دو بخش خودروهای خودران و خودروهایی با قابلیت رانندگی تقسیم خواهد شد که هر دو بخش نسبت به خودروهای امروز از طراحی‌های بسیار پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری برخوردار خواهند بود. پیش‌بینی‌ من این است در آینده هم به اندازه الان مردم مالک خودرو خواهند بود، اما نسبت‌به اکنون تا ۵۰ درصد کمتر از خودروهایشان استفاده خواهند کرد.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.