تحریم‌های آمریکا بازیگران صنعت خودرو ایران را تغییر می‌دهد

تحریم‌های آمریکا بازیگران صنعت خودرو ایران را تغییر می‌دهد

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

پایگاه خبری فوربز با بررسی تبعیات تحریم های جدید آمریکا بر صنعت خودرو ایران نوشت: بازگشت تحریم ها سبب خواهد شد که برند های معتبر داخلی در وضعیت قوی تری قرار بگیرند همچنین شرکت های چینی حضور فعال تری در ایران خواهند داشت.

به گزارش فوربز، در حالی که بسیاری از شرکت های خارجی با نگرانی در حال بررسی تبعیات تحریم های جدید آمریکا علیه ایران هستند که قرار است از ماه اوت به اجرا گذاشته شود، بازار خودروی ایران در آستانه ورود به یک دوره جدید احتمالا پر آشوب قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم، این وضعیت سبب خواهد شد که برند های معتبر داخلی در وضعیت قوی تری قرار بگیرند، اما به عقیده تحلیلگران این بدان معنا نخواهد بود که بازار ایران به کلی به تصاحب خودروسازان به نام داخلی در خواهد آمد، بلکه این شرکت ها باید با خودروسازان چینی ای که علاقمند به گسترش حضور خود در ایران هستند و همچنین رقبای نوظهور داخلی رقابت کنند.

بر اساس آمارهای سازمان بین المللی تولید کنندگان وسائل نقلیه موتوری، ایران دوازدهمین تولید کننده بزرگ خودرو در جهان است و در سال ۲۰۱۷، ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو در این کشور تولید شده است. یعنی ایران پشت سر انگلیس و بالاتر از کشورهایی نظیر روسیه و ترکیه قرار دارد. ایران همچنین یکی از بازارهای پرشتاب از نظر رشد تولید خودرو را در اختیار دارد به نحوی که تولید خودرو در این کشور در سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشت.

اولین تاثیر تحریم های جدید آمریکا احتیاط بیشتر برخی شرکت های خودروسازی غربی نسبت به همکاری با ایران است. هرچند شرکت های بزرگ آمریکایی نظیر جنرال موتورز و فورد فروش چندانی در ایران ندارند، اما برند های اروپایی در چند سال گذشته در ایران خوب فروخته اند و برخی از آنها خود را برای ایجاد خطوط تولید در ایران آماده می کنند.

در سال ۲۰۱۶، شرکت پژوسیتروئن فرانسه قراردادهایی را با ایران خودرو و سایپا منعقد کرد. در اوت ۲۰۱۷ نیز شرکت رنو یک قرارداد ۶۶۰ میلیون یورویی با سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران و هولدینگ نگین برای ایجاد یک کارخانه مشترک جهت تولید ۱۵۰ هزار خودرو در سال منعقد کرد. شرکت فولکس واگن هن در اوت سال گذشته فروش خودروهای مدل تیگوان و پاسات به ایران را آغاز کرد. همچنین شرکت آلمانی دایملر قراردادهایی را با ایران خودرو دیزل و گروه ماموت منعقد ساخته است.

میزان توانایی اتحادیه اروپا جهت حمایت از شرکت های خود در مقابل تاثیرات تحریم های ثانویه آمریکا هنوز روشن نیست. به گفته دامین دوهامل، مدیر موسسه مشورتی سولیدیانس، بسیاری از طرح های اعلام شده برای بازار ایران احتمالا به حالت تعلیق در خواهد آمد، اما با توجه به اینکه سرمایه گذاری های شرکت های غربی در ایران هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، احتمالا توقف این همکاری ها تاثیر منفی چندان زیادی بر شرکت های غربی نخواهد داشت.

وی افزود: «شرکت های فرانسوی اخیرا شروع به بررسی گزینه توقف فعالیت های خود در ایران کرده اند… اما هیچ کارخانه ای در ایران ندارند که تعطیلش کنند. در طی ۳ سال گذشته خیلی ها برای برقراری مجدد ارتباطات تجاری به تهران آمدند. اما پول زیادی در ایران سرمایه گذاری نشده زیرا همه این سفرها برای برقراری مجدد ارتباطات و انجام تحقیقات در مورد بازار ایران بود نه سرمایه گذاری.»

اگر شرکت های اروپایی از بازار خودروی ایران خارج شوند، زمینه برای زورآزمایی مجدد شرکت های داخلی فراهم خواهد شد. اما بازار ایران احتمالا به وضعیتی که در دوران تحریم های قبلی داشت باز نخواهد گشت. این بار شرکت های چینی که بسیاری از آنها همین الان هم در ایران حضور دارند، احتمالا تلاش خواهند کرد سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند.

به گفته دوهامل، رقبای داخلی جدید هم ممکن است برای رقابت با سایپا و ایران خودرو وارد میدان شوند. وی گفت، برخی گروه های بزرگ صنعتی به دنبال ایجاد کارخانه های خودروسازی هستند. «کاری که برخی شرکت های ایرانی انجام خواهند داد ایجاد کارخانه های خودروسازی جدید با تولید دو یا سه مدل خودرو است تا وقتی تحریم ها مجددا برداشته شد، آنها آماده جذب سرمایه گذاری باشند.»

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.