آرامش اتاق در 120 میلیونی ها

آرامش اتاق در 120 میلیونی ها
اگر امروز قصد خودرویی در حوالی ۱۲۰ میلیون تومان داشته باشید، به احتمال زیاد گزینه هایی از چینی تا ژاپنی را پیش روی خود دارید. معلوم است که به عنوان یک ماشین باز همیشه به مشخصات فنی خودرو دقت می کنید و بعد به دنبال طراحی هستید. در کنار مسئله فنی، مشخصات ایمنی هم بسیار مهم است که باید در نظر گرفته شود. فضای مناسب اتاق، فضای صندوق عقب، امکانات و… همه و همه جز پارامترهایی هستند که خیلی ها برای خرید آن ها را لحاظ می کنند. طراحی بیرونی خودرویی یکی از اصلی ترین معیارهایی است که افراد عامی جامعه را بری خرید خودرو ترقیب می کنند. یعنی هر چه طراحی پویاتر و خاص تر باشد، مسلم است که با معرفی صحیح، فروش راحت تر ی دارد. ولی یک مسئله که در حین رانندگی بسیار مهم است، طراحی داخلی اتاق ماشین بوده که باعث خستگی یا شادابی سرنشینان می شود. باید دقت داشت که طراحی داخلی که به دلمان نمی شیندف در سفر های بیشتر از دو ساعت ما را دل زده کرده و کسالت را پشت فرمان برایمان می آورد. برای مثال می گویند که تندر۹۰ در جاده خیلی کسل کننده است. با اینکه امکانات بدی ندارد و سواری به نسبت خوبی هم تحویل سرنشینان می دهد. ولی به خاطر سادگی بیش از حد داخل اتاق، جذابیتی وجود ندارد که راننده و سرنشین از آن لذت کافی را ببرند. در این بخش به این مسئله می پردازیم که در باشگاه ۱۲۰ میلیون تومانی ها کدام خودرو طراحی داخلی جذاب تری دارد.
۱- تویوتا کرولا
آرامش اتاق در 120 میلیونی ها
می توان گفت که تویوتا کرولا نسل جدید، طراحی داخلی ساده ای نسبت به رقبا دارد. البته این طراحی مورد پسند خیلی از مردم قرار گرفته و نظرشان این است که دسترسی به ادوات الکتریکی به در این خودرو راحت شده است. فرمان ماشین به سبک همه تویوتاها طراحی شده است. خطوط طراحی ساده با دکمه های روی فرمان که برای تنظیم کامپیوتر سفر و سیستم صوتی تعبیه شده اند، باعث شده که مجموعه بسیار ساده و سنگین باشد. یکی از مسائلی شاید برای همه قابل درک نباشد، کروزکنترل کرولا و اکثر تویوتاهاست که هنوز پشت فرمان در قسمت راست قرار دارد و با تکان دادن دستگیره ای این امکان به وجود می آید که سرعت خودرو را در حالت کروز به شکل های مختلف در بیاورید. پشت آمپر خودرو نور پردازی خوبی دارد و در کنار سادگی، حسی اسپرت را با خاطر حالت ویژن صفحه به راننده القا می کند. دکمه های تنظیم آینه شاید در جای مناسبی قرار ندارند. در قسمت چپ داشبورد پنل کوچکی وجود دارد که می توان از آنجا آینه های جانبی را تنظیم کرد. اگر جز آن دسته مالکین خودرو هستید که عادت دارید آینه جانبی را از روی دستگیره درب تنظیم کنید، مسلما در اویل موجه شدن با این سیستم، کمی اذیت می شوید. معمولا هم اگر خودروتان سنسور پارک جلو داشته باشد، دکمه قطع و وصل این سیستم را کنار تنظیمات آینه قرار می دهند. در وسط داشبورد سیستم صوتی وجود دارد که به احتمال زیاد یک مانیتور غیر فابریک روی آن نصب شده است. اگر مانیتور فابریک تویوتا باشد، نقشه های رهیاب را برای شما در ایران فعال نمی کند و امکان تغییر لوگو در آن وجود ندارد. ولی همان مانیتور نصبی هم در میان داشبورد که قاب نامتوازنی دارد، زیبایی خوبی را به داخل خودرو می دهد. کرولا جز آن دسته از خودروهاست که با طراحی ساده کابین خود اکثر امکانات را شرایط مناسب قرار داده است. مثلا همین مانیتور زاویه ای دارد که اکثر سرنشینان می توانند به آن مشرف باشند. بالای مانیتور ساعت خودرو و دریچه های کولر در طرفین آن قرار دارد. این دریچه ها شکلی نا متقارن دارند که می تواند برای برخی جذابیت باشد و برای برخی تنظیم جهت باد را سخت بکند. زیر مانیتور سیستم تنظیم تهویه اتوماتیک قرار دارد که به صورت تک کاناله در نظر گرفته شده است. چیدمان دکمه های این قسمت بسیار راحت بوده و به لطف صفحه نمایشگر اطلاعات سیستم تهویه که بزرگ در نظر گرفته شده است، استفاده از آن برای هر سنی معمولا راحت است. زیر این بخش هم محفظه ای خالی وجود دارد برای قرار دادن وسایل تعبیه شده است. همچنین امکان دستری به برق ۱۲ ولت و در نمونه های چیدمان دکمه های گرمکن صندلی در این بخش قرار دارد. با توجه به اینکه اکثر نسخه های وارد شده به ایران، به سیستم ESP و حالت رانندگی مجهز نیستند، خیلی از واردکنندگان شخصی جای خالی این دو را با دکمه گرمکن صندلی که کنار ترمز دستی قرار دارد پر می کنند. سانروف روی سقف هم در جای مناسبی قرار دارد و می توان گفت که به دید خوبی را برای سرنشینان ایجاد می کند. تیوترهای سیستم صوتی هم مثل اکثر ماشین ها روی آینه قرار دارند. کرولا جز آن دسته از ماشین هایی است که با تنظیم اصولی صندلی با کمترین نقطه کوری مواجه هستید و دید خوبی از طرفین در حین رانندگی به شما می دهد.
۲- سراتو
آرامش اتاق در 120 میلیونی ها
سراتو نسل جدید از زمان ارائه تا به امروز همیشه در بخش طراحی بحث هایی را به راه انداخته است. قسمت داخل سراتو هم از این جدال ها بی نصیب نبوده و گاهی اوقات شاهد آن هستیم که سراتو در فروش مثل نسل قبل خود عمل نمی کند. طراحی داخلی این ماشین می تواند زیبا باشد. البته که خیلی ها این طراحی نامتوازن شلوغ را دوست ندارند و حالت باد کرده داشبورد در ذوغشان می زند. فرمان خودرو فرم خوبی دارد و حسی اسپرت به آدم می دهد. ولی ادوات زیادی روی آن قرار گرفته است. دکمه هایی نظیر کروزکنترل، کامپیوتر سفر، فرمان سه حالته، تنظیم سیستم صوتی و بلوتوث همه روی فرمان جای گرفته اند. دنده پشت فرمان هم زیبایی خوبی را به این بخش داده است. تنظیمات ESP و تنظیم میزان نور و زاویه آن در بخش چپ داشبورد قرار دارد و تنظیمات شیشه و آینه ها هم روی درب به صورت شیب دار موجود است. همین طراحی شیب دار رودری ها باعث شده تا تکیه گاه خوبی برای دستانتان وجود داشته باشد. یک لچکی شیشه در قسمت جلوی آینه جانبی قرار دارد که شاید زیبا باشد، ولی برای برخی در اوایل استفاده می تواند استرس زا و اذیت کننده باشد. مانیتور خودرو به شکلی جایگیری شده که به سمت راننده تمایل دارد. زیر آن هم تنظیمات تهویه دوگانه یا تک کاناله وجود دارد که استفاده آن آسان است. در بخش پایینی داشبورد، فضایی وجود دارد که با درب کشویی پوشیده شده است و پشت دسته دنده قرار دارد. این فضای می تواند در گذاشتن واسایل کوچک مفید واقع شود. حالت دسته دنده در سراتو خوب طراحی شده است. سردکن و گرمکن صندلی راننده در قسمت چپ پنل گیربکس قرار دارد و گرمکن شاگرد در قسمت راست آن جایگیری شده است. حافظه تنظیم صندلی، دکمه هایش را به روی دستگیره درب راننده برده که جای مناسبی است. همچین شیشه جلو بزرگ و سانروف به قطع اندازه، دید خوبی را از محیط به سرنشینان می دهد. صندلی های ماشین به طوری طراحی شده اند که راننده و سرنشین را در آغوش خود می گیرند و همین مسئله باعث می شود که در رانندگی با سراتو، حسی داشته باشید که انگار ماشینی بزرگ است.
۳- ام جی ۶ فیس لیفت ۲۰۱۵
آرامش اتاق در 120 میلیونی ها
ام جی برندی است که به خودی خود فروش خوبی را در ایران ندارد، حال اگر بخواهد در طراحی داخلی هم کم بگذارد که باید به طور کل بی خیال بازار ایران شود. در نسخه فیس لیفت MG6 تغییرات جزئی در بخش داخلی خودرو صورت گرفته که تا حد زیادی می تواند جذاب باشد. مانیتور رنگ و بویی جدید به خود گرفته است. با تغییر حالت دسته دنده از D به S رنگ نور پشت آمپر از سفید به قرمز تبدیل می شود(مانند MG GS). هنوز که هنوز است دکمه های سیستم صوتی شلوغ هستند که نیاز به کمی تمرکز برای استفاده از آن ها وجود دارد. دکمه های سیستم تهویه هم زیر این قسمت قرار دارد و دکمه گرمکن صندلی های جلو هم در همان بخش است. پایین پنل گیربکس، تنظیمات خودرو به شکلی جدید وجود دارد که تا حدی جذاب است. ترمز دستی برقی، سیستم اتوهلد، استارت و استاپ اتوماتیک در این بخش قرار دارد. فرمان خودرو تا حدی ساده و جذاب طراحی شده است. ولی همین سادگی باعث شده که در نسخه ۲۰۱۵ فیس لیفت، تنظیم صدای سیستم صوتی از روی فرمان حذف بشود. دنده های پشت فرمان خود حالتی اسپرت را به راننده القا می کند و کلید چراغ های خودرو که به صورت پیچی در بخش چپ داشبرد وجود دارد، ما را یاد خودروهای آلمانی و اروپایی می اندازد. سانروف خودرو دکمه ای پیچی شکل دارد که کار کردن با آن تا حد زیادی آسان است. صندلی برقی جلو هم با دکمه های بزرگی شکل گرفته که تنظیمشان را تا حدی راحت می کند.
۴- رنو فلوئنس ۲۰۱۵
آرامش اتاق در 120 میلیونی ها
اگر واقع بین باشیم، طراحی داخلی این خودرو در کنار سادگی، زیبایی جالبی دارد. دکمه ها و امکانات طوری قرار گرفته اند که کار با آن ها راحت است. البته که بعضی سلیقه های اجباری این برند فرانسوی باعث می شود که به شما سخت بگذرد. مثلا دکمه های کروزکنترل و لیمیتد که روی فرمان قرار دارند، واقعا با بقیه ماشین ها متفاوت تر است و در اوایل بسیار سخت می گذرد. ولی در کل می توان گفت که این ماشین شرایط مناسبی را برای دسترسی به دکمه ها فراهم کرده است. تنظیمات سیستم صوتی از پشت فرمان قسمت راست آن انجام می شود. در سمت چپ داشبورد دکمه درب صندوق، تنظیم نور پردازی، ESP قرار دارد. دستگیره ها ی در به سبک اکثر ماشین های رنو هست و قابلیت تکیه آرنج با قرار گرفتن همزمان دستگیره را دارد. صفحه آمپر به صورت آنالوگ و دیجیتال است که ظاهری جذاب و در عین حال آرام را به راننده می دهد. دکمه استارت در قسمت پایین وسط داشبورد قرار دارد که کنار آن کارت سوییچ قرار می گیرد. بالای این بخش، تنظیمان سیستم صوتی وجود دارد که در صورت وجود مانیتور بر روی داشبورد، این پنل ضبط پیشرفته می شود. سیستم تهویه دوگانه یا تک کاناله ساده هم در وسط داشبرد قرار دارد و در هر دو حالت استفاده راحت را برای سرنشینان فراهم کرده است. در برخی نسخه های جهانی فلوئنس، ترمز دستی به صورت مکانیکی و دستگیره وجود دارد. در مدل هایی هم این ترمز دستی مکانیکی جای خود را به دکمه برقی داده است. یکی از بخش هایی که شاید دوست داشتنی نباشد، دسته دنده ماشین است که خیلی بزرگ و جا گیر طراحی شده است. شاید اگر این پنل گیربکس کوچک تر فضای بهتری را شاهد بودیم. حالت صندلی ها هم طوری است که دید کافی را از بیرون دارید. ولی نقاط کوری وجود دارد که با تجربه رانندگی به آن می رسید.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.