مقایسه ام جی ۳۶۰ توربو با چری آریزو۵ توربو

مقایسه ام جی 360 توربو با چری آریزو5 توربو
امروز اگر حدود ۹۰ میلیون تومان بودجه داشته باشید و بخواهید به سراغ یک سدان صفر کیلومتر بروید، راهی نیست جز این که میان گزینه های چینی همچون ام جی ۳۶۰ توربو و چری آریزو۵ توربو، خودروی تان را انتخاب کنید، البته پژو ۳۰۱ هم در این بازار وجود دارد، اما شاید منطقی نباشد در شرایط کنونی با این هزینه به سراغ خودرویی وارداتی آن هم با مدل ۲۰۱۶ بروید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شاید اگر چند ماه پیش این بودجه را در اختیار داشتید، به راحتی می توانستید در میان گزینه های غیر چینی همچون کیا سراتو آپشنال و هیوندای اکسنت، خودروی خود را انتخاب کنید، اما نوسان بازار ارز و موج گرانی امروز، مشتریان خودروهای سدان ۹۰ میلیون تومانی را به ناچار سمت ام جی ۳۶۰ توربو و چری آریزو۵ توربو کشانده است. اکنون در این میان باید به سراغ کدام یک برویم؟


ام جی ۳۶۰ توربو بزرگ تر است یا چری آریزو۵ توربو؟

مقایسه ام جی 360 توربو با چری آریزو5 توربو
چری آریزو۵ توربو و ام جی ۳۶۰ از نظر اندازه با هم برابر هستند، اما کمی فاصله محوری ام جی ۳۶۰ توربو از آریزو۵ توربو بیش تر است، بنابراین می توان گفت فضای کابین ام جی ۳۶۰ توربو می تواند کمی دل بازتر و با جای پای بهتر نسبت به آریزو۵ باشد. همچنین ارتفاع و طول کلی ۳۶۰ توربو نیز از آریزو۵ توربو بیش تر است، اما در بحث عرض خودرو، برتری با آریزو۵ توربو است. هنگامی که به آمار و ارقام فضای بار و صندوق عقب این دو خودرو نگاه می کنیم، تفاوت خاص و محسوسی با هم ندارند و با توجه به ورودی یکسان صندوق عقب، می توان این دو خودرو را در بحث فضای بار تا حد بسیار زیادی برابر دانست. در بحث ابعاد کلی هم برتری های ام جی ۳۶۰ توربو آن قدر نیست که بتوان گفت چری آریزو۵ توربو با اختلاف محسوس و زیادی از رقیب چینی خود کوچک تر است.


سامانه فنی کدام یک قوی تر است؟

مقایسه ام جی 360 توربو با چری آریزو5 توربو
چری آریزو۵ توربو به موتور ۱٫۵ لیتری مجهز است که ۱۴۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر تولید می کند. ام جی ۳۶۰ توربو هم موتور ۱٫۵ لیتری دارد و توان خروجی آن ۱۳۰ اسب بخار با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر است. اما برتری در حرکت و شتاب بی شک با ام جی۳۶۰ توربو خواهد بود، زیرا ۳۶۰ توربو، گشتاور حداکثری را به مراتب زودتر از آریزو۵ توربو به راننده تحویل می دهد. پس این دلیل اول برای پیش افتادن ام جی ۳۶۰ توربو در شتاب اولیه است. اما در نگاه دیگر جعبه دنده آریزو۵ توربو، CVT با قابلیت تیپ ترونیک ۷ سرعته است که جعبه دنده به روزی به حساب نمی آید و تا حدی در شروع حرکت وشتاب گیری نمی تواند به پای جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک آیسین ام جی ۳۶۰ توربو برسد. پس در بحث شتاب گیری لحظه ای هم ام جی ۳۶۰ توربو می تواند به دلیل جعبه دنده منطقی تر، دوباره جلو افتد. اما به دلیل سبک عملکردجعبه دنده های CVT در رسیدن به نهایت سرعت، احتمال آن زیاد است که چری آریزو۵ توربو بتواند نهایت سرعت بیش تری را برای راننده فراهم کند. همچنین به دلیل حدود ۱۷ اسب بخار بیش تر که در دور موتور بالا پدید می آید، احتمال وقوع چنین اتفاقی در چری آریزو۵ توربو بیش تر می شود.
در نهایت می توان امتیاز برتری را در بحث پیشرانه و سامانه فنی به ام جی ۳۶۰ توربو داد. با این که خروجی اسب بخار ام جی ۳۶۰ توربو ۸ تا ۱۷ اسب بخار کم تر از چری آریزو۵ توربو است ( برخی منابع، توان آریزو۵ توربو را ۱۳۸ تا ۱۴۷ اسب بخار اعلام می کنند )، اما عملکرد بهتر سیستم توربو و تحویل بیش ترین گشتاور در دور موتور ۲۰۰۰ rpm به نسبت ۳۵۰۰ rpm،می تواند از دلایل برتری پیشرانه ام جی ۳۶۰ نسبت به چری آریزو۵ توربو باشد. همچنین جعبه دنده هماهنگ تر ولذت بخش تر در رانندگی ام جی ۳۶۰ توربو، می تواند برتری را نسبت به چری آریزو۵ توربو که جعبه دنده CVT معمولی دارد، پدید آورد.


ام جی ۳۶۰ توربو ایمن تر است یا آریزو۵ توربو؟

مقایسه ام جی 360 توربو با چری آریزو5 توربو
اگر شرکت ” آذویکو “، ام جی ۳۶۰ توربو را با امکانات ایمنی کامل به بازار ایران عرضه می کرد، شاهد آن بودیم که در این بخش هم برتری نسبی به این خودرو می رسد. اما واقعیت این است که چری آریزو۵ توربو به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای مجهز است و ام جی ۳۶۰ توربو تنها با دو کیسه هوا عرضه می شود. همچنین در ام جی ۳۶۰ توربو با وجود سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سامانه های کمکی و جانبی این آپشن الکتریکی به صورت کامل دیده نمی شود. از نظر تقویت شاسی با توجه به اطلاعاتی که کمپانی سایک- ام جی و چری برای خودروهای ام جی ۳۶۰ توربو و چری آریزو۵ توربو اعلام می کنند، می تواند مقاوم سازی اتاق این دو سدان را برابر دانست. اما با توجه به وجود امکانات ایمنی بیش تر در چری آریزو۵ توربو، می توان گفت که در نهایت این محصول ” مدیران خودرو ” می تواند در تصادف ها امنیت بیش تری نسبت به ۳۶۰ توربوی آذویکو داشته باشد.


امکانات کدام یک بیش تر است؟

مقایسه ام جی 360 توربو با چری آریزو5 توربو
در این جا نیز امتیاز بیش تر به چری آریزو۵ توربو می رسد. در ام جی ۳۶۰ حتی امکانات ساده ای مانند کروزکنترل، استارت دکمه ای و… نیز دیده نمی شود. ام جی ۳۶۰ در بحث امکانات کلی به سیستم کالیبره فشار باد لاستیک، کامپیوتر سفر، تریم داخل چرم مصنوعی، سانروف و چراغ روزتاب مجهز است، اما چری آریزو۵ توربو به سانروف، استارت دکمه ای، کروزکنترل، سنسور نور، تریم داخلی چرم مصنوعی، سنسور باد لاستیک، کامپیوتر سفر، چراغ روزتاب و… مجهز است. هر دو خودرو به نمایش گر، دوربین و سنسور پارک عقب، خطوط کمکی پارک و قابلیت اتصال تلفن همراه به خودرو مجهز هستند. اما در بخش سیستم صوتی و تصویری، نمایش گر ام جی ۳۶۰ توربو حدود یک اینچ بزرگ تر از چری آریزو۵ توربو است و قابلیت های بیش تری هم دارد. در میان تمام امکانات، این تنها برتری امکاناتی ۳۶۰ توربو نسبت به چری آریزو۵ توربو است و در این بخش باید گفت که به مراتب آریزو۵ توربو برای آپشن دوستان، خودروی مناسب و بهتری است و بیش تر در کابین ام جی ۳۶۰ توربو کم کاری دیده می شود.


لذت رانندگی با کدام یک بیش تر است؟

مقایسه ام جی 360 توربو با چری آریزو5 توربو
اگر اهل آپشن و امکانات رفاهی باشید، باید بگوییم که چری آریزو۵ توربو به مراتب برای شما بهتر است، اما اگر می خواهید خودرویی با ارگونومی بهتر داشته باشید و لذت مالکیت را با رانندگی هیجان انگیزتر تجربه کنید، به شما ام جی ۳۶۰ توربو را پیشنهاد می کنیم. چری آریزو۵ توربو از نظر امکانات رفاهی می تواند جذابیت های خوبی را داشته باشد و همچنین طراحی داخلی و بیرونی آن هم مناسب است. اگر زیاد اهل مسائل فنی نباشید، پیشرانه توربوی این خودرو با همان جعبه دنده CVT هم می تواند برای شما قدرت مناسب را پدید آورد. در تست های انجام شده، چری آریزو۵ توربو به صورت نقطه به نقطه مختصاتی می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در محدوده ۹٫۸ تا ۱۰٫۲ ثبت نماید که عدد خوب و قابل قبولی است و حتی می تواند با این شتاب از بسیاری خودروهای غیر چینی دیگر هم پیشی بگیرید. فرمان خودرو هم کمکی برقی است و از نظر نرمی
می تواند برای شما استفاده راحتی را پدید آورد.
اما در ام جی ۳۶۰ توربو شما با صندلی های نرم تری طرف هستید. شما با این خودرو می توانید فرمان پذیری بهتری را تجربه کنید و از سویی شتاب کم تر از ۹ ثانیه را با آن داشته باشید. فرمان این خودرو هم کمکی الکتریکی است و نرمی مناسبی دارد. ام جی ۳۶۰ توربو جعبه دنده جذاب تری دارد و لذت رانندگی با آن برای عاشقان مسائل فنی خودرو نسبت به چری آریزو۵ دو چندان است. شما می توانید در ام جی ۳۶۰ توربو حس اسپرت تری را تجربه کنید و به واسطه جعبه دنده به مراتب بهتر آن، تاخیر کم تری در شتاب گیری لحظه و معکوس دادن ها نسبت به چری آریزو۵ توربو داشته باشید. اما در این خودرو خبری از امکانات خاص نیست و ام جی ۳۶۰ توربو بیش تر برای افرادی که به دنبال لذت رانندگی هستند، مناسب است. باید در بحث ترمزگیری اشاره کنیم که چری آریزو۵ توربو با ام جی ۳۶۰ توربو تفاوت خاصی ندارد و هر دو در حد معقول و مناسبی ظاهر می شوند.
شما در چری آریزو۵ توربو کمی خشکی بیش تر در ردیف عقب احساس می کنید و حرکت های عرضی این خودرو نیز بیش تر از ام جی ۳۶۰ توربو است. از سویی با بررسی های انجام شده، فرمان پذیری آریزو۵ توربو به دلیل حرکت عرضی بیش تر کمی ضعیف تر از ام جی ۳۶۰ توربو است، اما در رانندگی های عادی و روزانه و حتی در سفرهای مختلف، صدای کم تری از بیرون و موتور چری آریزو۵ توربو به گوش سرنشینان می رسد و خشکی تعلیق اشاره شده در بالا، صدای خاصی را به کابین منتقل نمی کند. در بحث شتاب گیری ها، به دلیل جعبه دنده CVT این خودرو، صدای بیش تر و طولانی تری شنیده می شود. حجم موتور پایین در ترکیب با جعبه دنده CVT باعث شده در شتاب گیری و تخت گاز، صدای آن چنان زیبایی وارد اتاق آریزو۵ توربو نشود و بیش تر این صدا شبیه زوزه و یا صدای یک آرمیچر است.
با این که در بحث شتاب گیری صدای زوزه و شبیه به آرمیچر وارد اتاق ام جی ۳۶۰ توربو نمی شود و تا حدی می توان صدای موتور این خودرو را جذاب تر دانست، اما نمی توان منکر شد که صدای سیستم تعلیق، کارکرد موتور در حالت عادی و صدای محیط بیرون در کابین ام جی ۳۶۰ توربو بیش تر از کابین چری آریزو۵ توربو شنیده می شود. با این که سواری ام جی ۳۶۰ توربو کمی نرم تر از آریزو۵ توربو است و بخش عقب آن راحت تر از رقیب مدیران خودرویی است، اما صدای وارد شده به کابین ام جی ۳۶۰ تا حدی این برتری ها را از بین می برد. البته این صداها از نگاه مالکان آن چنان زیاد نیست و نمی توان به عنوان یک نکته منفی بزرگ به آن اشاره کرد. اما اگر شما به صدای وارد شده به کابین خودرو حساس هستید، باید به سراغ چری آریزو۵ توربو بروید. البته به شرط این که نخواهید مدام شتاب گیری را با آن تجربه کنید!
در بحث پایداری، فرمان پذیری و چسبندگی، ام جی ۳۶۰ توربو بهتر از چری آریزو۵ توربو ظاهر می شود و همچنین حرکت های عرضی کم تری دارد. به همین دلیل تجربه حس رانندگی اسپرت در ام جی ۳۶۰ توربو به مراتب لذت بخش تر و بهتر از آریزو۵ توربو است.در بحث سیستم تهویه، کولر ام جی ۳۶۰ توربو کمی بهتر از آریزو۵ توربو عمل می کند و خنکی بهتری را نسبت به آن دارد. یکی از نکات نه چندان دوست داشتنی این دو خودرو، نبود سیستم تهویه خودکار در آن ها است.


کیفیت کدام یک بیش تر است؟

مقایسه ام جی 360 توربو با چری آریزو5 توربو
واقعیت این است که در بحث کیفیت قطعه های فنی و مسائل کلی، ام جی ۳۶۰ فراتر از چری آریزو۵ توربو ظاهر می شود. تا حدی جنس رودری ها، داشبورد، تریم داخلی و چرم مصنوعی صندلی ها، رنگ، دسته موتور، قطعه های فنی، مونتاژ و… در ام جی ۳۶۰ توربو بهتر است و می توان گفت که این خودرو با کیفیت تر از چری آریزو۵ توربو است. این بدان معنی نیست که چری آریزو۵ توربو کیفیت پایینی دارد. منظور این است که اگر بحث کیفیت برای شما مهم است، به هر حال می توانید در ۳۶۰ توربو کیفیت بیش تری را احساس کنید. همچنین هنگامی که به اسم برخی قطعه های مهم مانند جعبه دنده و یا حتی سازنده موتور دقت می کنیم، تا حدی اعتبار تامین کنندگان قطعه های ام جی ۳۶۰ توربو بالاتر از چری آریزو۵ توربو است. اما باید اشاره کرد که برخی از تامین کنندگان قطعه های این دو خودروساز با هم مشترک هستند و به طور مثال در بحث سیستم برقی، هر دو در یک سطح کیفیتی قرار می گیرند.
اما در نظر داشته باشید که خدمات پس از فروش چری آریزو۵ توربو بهتر از ام جی ۳۶۰ توربو است و گستردگی بیش تری در بحث خدمات دارد. از سویی گارانتی چری آریزو۵ توربو، ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر است که به مراتب اطمینان خاطر بیش تری نسبت به گارانتی ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر ام جی ۳۶۰ توربو به مشتری می دهد.


نتیجه گیری

مقایسه ام جی 360 توربو با چری آریزو5 توربو
چری آریزو۵ اتاق کم سر و صداتری در حالت عادی دارد. امکانات رفاهی آن بیش تر از ام جی ۳۶۰ توربو است. آریزو۵ توربو ایمن تر از ۳۶۰ بوده و گستردگی خدمات پس از فروش بیش تری را هم نسبت به رقیب دارد. گارانتی این خودرو نیز بیش تر از ام جی ۳۶۰ توربو است و چری آریزو۵ توربو می تواند نهایت سرعت بیش تری را تجربه کند.ام جی ۳۶۰ توربو فرمان پذیری بهتری دارد. سواری آن نرم تر است و حس رانندگی بهتری را به شما می دهد. کولر قوی تری دارد و شتاب به مراتب جذاب تری در آن به نسبت چری آریزو۵ توربو احساس می شود. کیفیت قطعه های ام جی ۳۶۰ توربو کمی بهتر از آریزو۵ توربو است و از نگاه دیگر، شما با هزینه کم تری هم می توانید ام جی ۳۶۰ توربو را بخرید. اما از نگاه برخی دیگر، شرایط فروش چری آریزو۵ توربو آسان تر از ام جی ۳۶۰ توربو است و اگر به نمایندگی مدیران خودرو برای خرید این خودرو مراجعه کنید، زودتر از ” آذویکو “، خودروی مورد نظر را به شما تحویل می دهد.
هنگامی که این متن را مطالعه و بررسی می کنید، در نهایت به این جمع بندی می رسید که هر کدام از خودروها مزیت ها و عیب هایی دارند و بسیاری از این نکته ها می تواند با توجه به سلیقه افراد، امتیاز بیش تر یا کم تر در اولویت خرید را به خود اختصاص دهند. اما اگر هیچ کدام از این خودروها را نپسندیدید و احساس می کنید که چنین هزینه ای برای خرید یک سدان چینی زیاد است، می توانید با همین بودجه به سراغ خودروهایی همچون نیسان ماکسیما، کیا سراتو، هیوندای آوانته، رنو مگان و… در بازار کارکرده ها بروید. خودروهای نام برده در بازار کارکرده ها می توانند هزینه به مراتب کم تری از این دو خودروی صفر کیلومتر چینی را هنگام خرید و حتی هزینه های جاری و استهلاکی داشته باشند. شاید رفتن به سراغ گزینه های کارکرده نام برده هزینه بیش تر برای قطعه های یدکی را داشته باشد، اما می دانید که عمر قطعه های این خودروهای کره ای، ژاپنی و فرانسوی می تواند به مراتب بیش تر از این دو خودروی چینی باشد. از سویی در این خودروها شما شتابی مناسب را تجربه می کنید و همچنین کیفیت بالاتری را دارید و اگر هم از این خودروهای غیر چینی خوش تان نیاید، با افت قیمت کم تر و آرامش بیش تری می توانید آن را در بازار به فروش برسانید.
در نهایت حق انتخاب با خودتان است.

حال شما کدام یک از این دو خودرو چینی توربو را انتخاب می کنید؟ ام جی ۳۶۰ توربو را می پسندید یا به سراغ چری آریزو۵ توربو می روید؟ آیا ترجیح می دهید که خودرو کارکرده غیر چینی را به جای این دو چینی داشته باشید؟

جهت تماشای ویدیو تست و بررسی ام جی ۳۶۰ توربو در فصل سوم اسب بخار می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

گروه مستند اسب بخار

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.