ویدیو خط تولید سیتروئن C3 در کاشان

ویدیو خط تولید سیتروئن C3 در کاشان
ابتدای هفته جاری شرایطی فراهم شد تا جمعی از خبرنگاران حوزه خودرو، بازدیدی از خط تولید کارخانه سایپا سیتروئن داشته باشند و توانستند با مراحل تولید و مونتاژ سیتروئن C3 آشنا شوند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

سیتروئن C3 به عنوان اولین محصول شرکت سایپا سیتروئن شناخته می شود. این خودرو در جایگاه یک هاچبک چند وقتی است که با تولید آزمایشی و محدود در کاشان تولید می شود و حال قرار است که از چند وقت دیگر تولید انبوه این هاچبک فرانسوی در ایران آغاز گردد. همچنین قرار است که سایپا سیتروئن در چند روز آینده پیش فروش سیتروئن C3 را آغاز کند و از طرفی برنامه دارد تا از اواخر تابستان و اوایل پاییز این خودرو را به دست مشتریان برساند. هنوز قیمت دقیقی برای این خودرو از جانب مدیران سایپا سیتروئن اعلام نشده است.

در حال حاضر سایپا سیتروئن چانگان CS35، ساینا، تیبا و سیتروئن C3 را تولید می کند. البته که از این پس خودروهای سیتروئن به عنوان اصلیترین محصولات این خودروسازی شناخته می شوند و محصولات غیر از C3، با قراردادی میان سایپا و سایپا سیتروئن در آنجا تولید می شود و سایپا هم موظف است که تا ۵ سال آینده روند خروج محصولات غیر از سیتروئن را از این خط تسهیل کند.

در شرایط فعلی شرکت سایپا سیتروئن تولید محدودی را برای C3 در طول روز دارد. اما قرار است که در آینده نزدیک هر ساعت ۵ دستگاه از این هاچبک در کاشان تولید خواهد کرد. جالب است بدانید که تنها خط تولید سایپا کاشان سیتروئن C3 را با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو ۱۶۳ اسب بخار تولید می کند.
در شرایط فعلی با سرعت بخشیدن به روند تولید و رسیدن به تیراژ انبوه، بدنه های خودرو به صورت جوش خورده و خام به سایپا سیتروئن می آید. بعد از آن بدنه ها در کاشان رنگ می شوند و ترکیب دو رنگ قرمز و سفید بر روی سیتروئن C3 می نشیند. بعد از آن قطعات بدنه و تریم داخلی وارد خط تولید می شوند. از آن طرف موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و… که به صورت بسته بندی وارد ایران شده اند، در خط تولید به هم متصل و هر کدام به ایستگاه های مخصوص برای اتصال به خودرو برده می شوند.
گیربکس سیتروئن C3 از نوع شش سرعته اتوماتیک آیسین است. این گیربکس در ژاپن ساخته می شود و سایپا سیتروئن هم سفارش های مورد نیاز برای این گیربکس را به دفتر آیسین ژاپن ارسال می کند.
بعد از اینکه جایگاه هر قطعه در خط تولید مشخص شد، بدنه رنگ شده C3 وارد خط مونتاژ I سایپا سیتروئن می شود. در سالن مونتاژ نهایی این کارخانه، یک خط مونتاژ نهایی S شکل و یک خط مونتاژ I شکل وجود دارد. خط مونتاژ S در حال حاضر برای خودروهای تیبا و ساینا استفاده می شود و خط مونتاژ نهایی I برای محصولات چانگان CS35 و سیتروئن C3 است. به گفته مدیران ارشد سایپا سیتروئن با انتقال خط تولید چانگان CS35، ساینا و تیبا به شهرهای دیگر، تمام توان تولید این کارخانه برای محصولات سیتروئن C3 خواهد بود. کارخانه سایپا ستروئن که در گذشته به سایپا کاشان معروف بوده است، به عنوان یکی از به روزترین و کم سن و سالترین خطوط تولید خودرو در کشور شناخته می شود. همین مسئله هم باعث شده تا فناوری های خوبی در این کارخانه دیده شود و طبق قواعد روز، بتواند چند محصول را در یک خط مونتاژ عرضه کرد.
وقتی در خط مونتاژ سیتروئن C3 بودیم، حضور کارشناسان ارشد تولید و مونتاژ کمپانی سیتروئن فرانسه در ایران باعث شده بود تا دقت عمل بالایی در خط دیده شود. هر مرحله از مونتاژ خودرو که با توان کارگران و متخصصان ایرانی انجام می شود، بارها مورد بازبینی و نظارت قرار می گیرد. با اینکه ذهینت عوام مردم در خصوص تولیدهای اولیه بسیاری از خودروسازان این است که شاید خطا مونتاژ در آن ها دیده شود، اما می بینیم که در خط تولید سایپا سیتروئن وقتی هر قطعه فنی و تزئیناتی در بخشی دچار خراش و یا تخریب می شود، ترمیم و سپس استفاده در خودرو نخواهد شد. بلکه طبق قواعد جاری در سایپا سیتروئن، می بینیم که حتی وقتی یک پایه پلاستیکی روی موتور دچار صدمه ناشی از حمل می شود، کل موتور خودرو کنار گذاشته می شود و از یک موتور سالم دیگر برای نصب در خودرو استفاده می کنند. طبق قوانین خط تولید بسیاری از خودروسازان مدرن، در چنین شرایطی باید قطعه آسیب دیده به طور کلی تعویض شود و حق ترمیم و یا نصب آن قطعه در خودرو وجود ندارد.
بعد از اینکه مونتاژ خودرو انجام می شود، سیتروئن C3 برای انجام تست های باران و استاتیک وارد کابین مورد نظر می شود. بعد عبور از این تست ها، بدنه و سلامت مونتاژ خودرو توسط کارشناسان دیگری مورد تایید قرار می گیرد. سپس دستگاه های مخصوص برای چک کردن سیستم برق و عملکردی خودرو به C3 متصل می شود و در صورت وجود خطا در خودرو، اخطارهای مختلفی به اپراتور تست داده می شود. طبق قواعد اکثر خطوط تولید هم، C3 برای تست عملکردی وارد پیست داخلی سایپا سیتروئن می شود و بعد از اتمام این فرایندها، خودرو مجوز آن را برای تحویل به مشتری دریافت می کند.
با توجه به شرایط فعلی، سیتروئن C3 با داخلی سازی ۲۰ درصد در سایپا سیتروئن تولید می شود و قرار است که بزودی سهم داخلی سازی این خودرو به ۴۰ درصد نیز برسد.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.