بنزینی دو توربو V8 یا دیزلی چهار توربو؟ +ویدیو

بنزینی دو توربو V8 یا دیزلی چهار توربو؟ کدام یک پیروز خواهند شد؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

دیزل در مقابل بنزین، این مقایسه شاید در ایالات متحده آمریکا چندان حائز اهمیت نباشد، اما در اروپا و مناطق دیگر، هنوز هم مردم نسبت به پیشرانه های احتراق داخلی علاقه نشان می دهند.

تنها در قاره‌ کهن نزدیک به ۴۵ درصد از مشتریان برای خرید خودروی نوی دیزلی، رقبت نشان می دهند. به همین دلیل خودروسازان هنوز هم مدل های دیزلی جدید و دوست داشتنی تولید می کنند. مانند همین ب ام و M550d چهار توربو.

در این ویدیو، برترین M5 با قوی‌ترین خودروی دیزلی ساخت ب ام و، یعنی M550d مقایسه می‌شود. روی کاغذ این نبرد بسیار نزدیک به نظر می رسد، زیرا موتور V8 خروجی ۴۶۲ ‌اسب بخاری داشته و گشتاوری برابر ۴۷۹ پوند بر فیت در اختیار راننده قرار می دهد و در مقابل پیشرانه ۳ لیتری دیزل با چهار توربو شارژر قدرتی معادل ۴۰۰ اسب بخار و گشتاوری ۵۶۰ پوندی را تولید می‌کند.

در واقع این درگ (Drag ) بسیار بسیار نزدیک است. هنگامی که خودروی بنزینی با ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت در دنده سه قرار دارد، خودروی دیزلی تنها یک کیلومتر بر ساعت از آن عقب تر است و در دنده چهار قرار دارد. فاصله در ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بیش تر می شود و در این زمان سرعت خودروی دیزلی ۱۹۱ کیلومتر بر ساعت است. در نهایت وقتی خودروی بنزینی به بیشینه سرعت اش یعنی ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت در دنده شش می‌رسد، مدل دیزلی تنها ۱۲ کیلومتر بر ساعت کندتر و در دنده هفت به سر می برد.

نکته‌ دیگری نیز وجود دارد؛ صدای موتور. نمی توان منکر یکی از خوش صداترین V8 های موجود در بازار شد. مدل بنزینی در هر سرعتی تا دور موتور ۶۵۰۰ بسیار زیبا فریاد می کشد در حالی که خودروی دیزلی ساکت است و خط قرمز موتور تا ۴۶۰۰ rpm عدد خورده است.

سیاوش مرادی
گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.