تجربه بیش از دو هزار کیلومتر رانندگی با X22

تجربه بیش از دو هزار کیلومتر رانندگی با X22

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ام وی ام X22 در سال گذشته توانست به عنوان پرفروش ترین محصول ” مدیران خودرو ” شناخته شود. این هاچ بک کراس یا کراس اوور کوچک، از پایان سال ۱۳۹۵ در بازار ایران عرضه شد و توانست فروش خوبی را تجربه کند.
وجود شرایط اقساطی منعطف و پیش پرداخت های کم تر از رقبا یکی از دلایل استقبال خریداران به حساب می آید. اما همیشه مسأله این جاست که آیا قوای فنی و ویژگی های ذاتی X22 می تواند دلیلی برای انتخاب آن میان دیگر رقیب های چینی باشد؟
در روزهای پایانی سال ۹۶ شرایطی فراهم شد تا با کاروان محصولات ام وی ام، سفر بیش از دو هزار کیلومتری را با X22 و X33S تجربه کنیم. در مسیرهایی با آب و هوای مختلف که گاهی کوهستانی و گاهی کفی بود، ام وی ام X22 در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک، سوژه مناسبی برای تهیه گزارش ما بود. در این بخش به تجربه رانندگی با دو نسخه X22 می پردازیم.

ابعاد و اندازه
بسیاری معتقد هستند X22 همان ۳۱۵ هاچ بک است و تنها کمی فیس لیفت مهندسان چری را تجربه کرده است. اما براساس اطلاعات به دست آمده، فضای کابین این خودرو کمی بزرگ تر از ۳۱۵ بوده و همچنین فاصله محوری و ابعاد اصلی خودرو در بحث سازه، متفاوت از ام وی ام ۳۱۵ است. به همین دلیل برخی می گویند X22 پلتفرمی متفاوت از ۳۱۵ دارد و در نهایت الگوی اصلی این هاچ بک را برای یک کراس اوور کوچک، ارتقا داده اند.
در بحث ظاهری آن گونه که مشخص است، بازار خودرو استقبال قابل قبولی از این خودرو داشته و تا حد زیادی آن را پسندیده است و انکار زیبایی آن به سلیقه شخصی افراد بر می گردد. اما در بحث فضای کابین، این خودرو در کلاس کراس اوورهای کوچک قرار می گیرد که در بازار جهانی به کراس اوورهای شهری معروف هستند. به همین دلیل نباید توقع فضای پا و بار زیاد را از X22 داشته باشید. اما می توان فضای آن را برای استفاده یک خانواده ۳ نفره یا ۴ نفره مناسب دانست. یکی از عیب های این خودرو شاید فضای سر کم برای سرنشینان عقب باشد که اگر فردی با قد بیش از ۱۷۸ سانتی متر در ردیف عقب X22 بنشیند، شاید نتواند سفر طولانی راحتی را با آن تجربه کند. در بحث فضای صندوق، ” مدیران خودرو ” به حجم ۴۲۰ لیتری آن اشاره می کند که می تواند کاربردی باشد.

تجربه بیش از دو هزار کیلومتر رانندگی با X22

ویژگی های رفاهی X22
ام وی ام X22 از نظر امکانات رفاهی در سطحی قرار دارد که رقیب های دیگر نیز در آن بازه حضور دارند. این خودرو به سانروف، چراغ روزتاب، کروزکنترل، کامپیوتر سفر، نمایش گر، دوربین و سنسور عقب، بلوتوث و تریم داخلی چرم مصنوعی مجهز است. دکمه تنظیم حالت رانندگی اکو و اسپرت هم در این کراس اوور کوچک وجود دارد که فعالیت آن در نسخه اتوماتیک دیده می شود. X22 در بحث سیستم صوتی می تواند مورد قبول ظاهر شود، اما وجود تنها چهار بلندگو می توانست بهتر از این باشد و دست کم مانند رقیب ها به شش بلندگو که دو عدد آن به صورت جداگانه تیوتر باشند، مجهز شود. سیستم تهویه این خودرو هم از نوع دستی است و شاید بهتر بود که در آن سیستم تهویه اتوماتیک استفاده می کردند تا سلیقه عمومی مشتریان خودرو با آن هماهنگ تر باشد.
وقتی این خودرو را از نظر قیمت و کلاس بدنه با برخی رقبا مقایسه می کنید، می توان تا اندازه ای آن را از نظر امکانات رفاهی، موفق و قابل قبول دانست. این خودرو در بحث ایمنی به دو کیسه هوا و ترمزهای ABS و EBD مجهز است.

تجربه بیش از دو هزار کیلومتر رانندگی با X22

ویژگی های فنی
ام وی ام X22 به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۰۵ اسب بخار با گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر مجهز است. قدرت لازم برای رانش این خودرو در ۲۷۵۰ دور در دقیقه به مدار می آید و می تواند گشتاور حداکثری را به چرخ های جلو منتقل کند. جعبه دنده این کراس اوور کوچک در نسخه دنده ای ۵ سرعته بوده و در نسخه اتوماتیک از ۴ سرعته استپ گیت استفاده شده است. بسیاری معتقد هستند که استفاده نکردن از جعبه دنده CVT در X22 نوعی سنت شکنی در خودروهای اقتصادی چری و ام وی ام به حساب می آید که این بار باب میل مشتریان ایرانی است. وزن این خودرو در نسخه اتوماتیک ۱۲۴۵ کیلوگرم اعلام می شود و نمونه دنده ای آن حدود ۳۰ کیلوگرم سبک تر است. اما ضریب تراکم ۱۱.۴:۱ نشان می دهد که باید در باک ۵۰ لیتری این خودرو از بنزین مناسب استفاده شود و حتی شاید بهتر باشد تعدد سوخت گیری با بنزین سوپر در این خودرو بیش تر از رقبا باشد. سیستم تعلیق X22 در جلو، مک فرسون بوده که قطعه ای رایج در بیش تر خودروها است و در عقب آن هم کشنده چند تکه استفاده شده که سامانه ای ثابت در بیش تر خودروهای هم رده به حساب می آید.

تجربه بیش از دو هزار کیلومتر رانندگی با X22

رانندگی در شرایط مختلف با X22
ام وی ام X22 دنده ای
سفر ما با یک ام وی ام X22 دنده ای از تهران آغاز شد و تا آستارا با آن همراه بودیم. گذر از اتوبان های شهری و برون شهری، جاده های کوهستانی، مسیرهای خاکی و… باعث شد شناخت خوب و کافی از این کراس اوور پرفروش ” مدیران خودرو ” به دست آوریم. نسخه دنده ای X22 را می توان از گزینه های مناسب در جاده دانست. هر چند مدتی زمان می برد تا به جعبه دنده این خودرو عادت کنید. توان انتقال قدرت و ضریب دنده در مرحله های ۱ تا ۳ خوب و قابل قبول است، اما به محض ورود به دنده ۴ و ۵ با حالت های سبک و اکونومی طرف هستید و آن چنان تفاوت خاصی میان دنده ۴ و ۵ احساس نمی شود. بنابراین در جاده های کوهستانی برای سبقت گرفتن و یا معکوس کشیدن، باید به سراغ دنده ۳ بروید و دنده ۴ آن چنان نمی تواند شما را راضی کند.
از سویی با همین سیستم، ام وی ام توانسته مصرف سوخت X22 را کنترل نماید و به دلیل استفاده از دنده ۴ و ۵ سبک در سفرهای طولانی، شاهد استفاده از بنزین کم تر نسبت به رقیب ها هستیم. شرکت ” مدیران خودرو ” مصرف سوخت ترکیبی این خودرو را ۵.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می کند، اما در سفر طولانی ما، با توجه به استفاده کامل از ظرفیت خودرو، شاهد بودیم این عدد در بازه ۷.۹ تا ۸.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. یکی از نکته هایی که باید در معکوس کشیدن و یا دنده دادن به X22 دقت کنید، فشاری است که به پدال گاز می آورید و همزمان سیستم تهویه AC خودرو از کار می افتد. این اتفاق در بیش تر خودروهای اکونومی و معمولی رایج است و برای استفاده حداکثری از توان خودرو برای حرکت و از سویی دیگر فشار کم تر به قطعه های فنی خودرو، کمپرسور کولر در بیش تر خودروهای این چنینی از دور موتور ۳۵۰۰rpm به طور موقت قطع می شود. همین اتفاق باعث شده اگر رانندگی شما آن چنان دقیق نباشد یا مدام مشغول معکوس کشیدن و فشار آوردن به خودرو باشید، با قطع شدن سیستم تهویه و کولر مواجه شوید. این مسأله را می توان به عنوان یک نکته ثابت در بیش تر خودروها به خصوص خودروهای چینی دانست، اما دنده سبک ۴ و ۵ و از سویی استفاده از دنده ۳ برای شتاب گیری، باعث شده این نکته در X22 مشهودتر از خودروهای دیگر باشد.
در بحث پایداری و فرمان پذیری باید گفت X22 می تواند امتیاز خوبی را دریافت کند. با توجه به این که تا حدی سیستم تعلیق این کراس اوور شهری کم تر از رقیب ها جای بازی دارد، می توان توقع داشت که حرکت های عرضی و نوسانی در این خودرو کم تر از رقبا دیده شود. البته این نکته گاهی حس خشکی را در برخی چاله ها و دست اندازهای جاده ای به سرنشینان عقب می دهد.

تجربه بیش از دو هزار کیلومتر رانندگی با X22

ام وی ام X22 اتوماتیک
در طول این سفر توانستیم مدتی را هم با نسخه اتوماتیک X22 بگذارنیم. یکی از تجربه های ما با این خودرو، رانندگی از سنندج تا تهران بود و در میان راه هم سری به شهر همدان و غار علی صدر زدیم. در بحث سواری و نرمی، X22 اتوماتیک تفاوتی با نسخه دنده ای ندارد، اما می توان گفت که شاید راحتی رانندگی و قابلیت استفاده آسان تر از کروزکنترل در نسخه اتوماتیک بیش تر از نمونه دنده ای، خود را نشان می دهد. جعبه دنده X22 اتوماتیک با این که حالت AT بوده و برای بیش تر افراد جامعه مقبول تر است، اما خبری از قابلیت تعویض دنده به روش تیپ ترونیک در آن دیده نمی شود و تنها می توان از طریق سیستم استپ گیت، دنده مورد نظر را انتخاب کرد. برای شتاب گیری ها، اگر خودرو به شما اجازه دهد بهتر است به سراغ دنده ۲ و یا حتی L بروید. در نسخه اتوماتیک هم شاهد آن هستیم که دنده ۴ آن چنان قدرتی نیست و بیش تر باعث می شود سرعت خودرو ثابت مانده و دور موتور پایین در خودرو دیده شود.
اما یکی از نکته هایی که شاید برای شما هم جالب باشد، انتخاب یکی از حالت های اکونومی و اسپرت در X22 اتوماتیک است که چراغ آن در صفحه پشت آمپر روشن می شود. استفاده از هر کدام از این حالت ها، تفاوت محسوس و قابل لمسی را به شما نشان نمی دهد و حتی تاثیری در کاهش مصرف سوخت نیز ندارد. هر چند باید در حالت اکونومی مصرف سوخت کم تر و دور موتور کم تر را تجربه کنید و در نسخه اسپرت شتاب بیش تری را داشته باشید، اما باید گفت که حتی این موارد هم در سفر طولانی ما قابل لمس و درک نبود.

نتیجه گیری
واقعیت آن است که X22 می تواند به عنوان یک کراس اوور کوچک شهری گزینه قابل قبولی باشد. این خودرو می تواند برای خانواده های کم جمعیت و به دور از هیجان های رانندگی در سفرها مناسب باشد. هیچ گاه نباید توقعی در خصوص شتاب یا قدرت حرکتی بالا را از آن داشته باشید بلکه بیش تر قرار است با پولی که برای X22 داده اید، ظاهر بهتر، امکانات بیش تر و ارزش افزوده بالاتری را در بحث مالکیت یک خودرو تجربه کنید.

عکس ها: عرفان حمیدی (آرشیو ۹۵ و ۹۶)

گروه مستند اسب بخار

۱.۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.