رانندگی با اسپرت ترین هاچبک بازار

رانندگی با اسپرت ترین هاچبک بازار
هفته گذشته شرایطی فراهم شد تا بتوانیم در پیست آزادی تهران رانندگی با ب ام و ۱۲۰i و ۱۲۵i داشته باشیم. دو خودرویی که چند وقتی است توسط پرشیا خودرو به بازار ایران عرضه شده اند و لقب تنها هاچبک اسپرت بازار را به دوش می کشند. جالب است بدانید که با تغییر روند فعالیت کمپانی های مطرح خودروسازی، در حال حاضر ب ام و سری ۱ تنها هاچبک دیفرانسیل عقب بازار جهانی در رده خودروهای اسپرت شناخته می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

فضای کابین سری ۱ چگونه است؟
وقتی با سری ۱ ب ام و مواجه می شوید، در اصل باید معیارهای یک خودروی هاچبک را در آن توقع داشته باشید. مثلا نباید انتظار فضای پای عقب و فضای بار زیاد را از آن بخواهید. اما با این حال می توان گفت که سری۱ با توجه به فاصله محوری خوب و از طرفی شاهکارهای طراحی ب ام و، می تواند نیازهای شهری و حتی برون شهری افراد را به راحتی براورده کند. ولی باز هم باید تاکید کرد که این خودرو یک هاچبک است و از نظر فضای کابین می توان آن را مشابه با خودرویی چون هیوندای i20 اعلام کرد. البته این مثال تنها برای آن است که درک از فضای کابین سری ۱ بیشتر برای عوام مقدور گردد. در بحث کیفیت داخلی این خودرو نمی توان ایرادی را به آن وارد کرد و باید گفت که متریال استفاده ب ام و سری۱ در رده یک خودرو هاچبک پرمیوم خوب و مناسب است. اما در بحث امکانات رفاهی و کنترلی، می توان ۱۲۵i را گزینه جذاب معرفی کرد. زیرا نسخه ۱۲۰i از نظر امکانات رفاهی و برخی جزئیات آنچنان خاص نیست و می توان آن را در حد یک خودرو فول آپشن عادی بازار معرفی کرد. به عنوان مثال در این نسخه خبری از سیستم صوتی حرفه ای، صندلی های اسپرت با خسته گیر زانو، دنده پشت فرمان و… نیست. اما وقتی به ۱۲۵i نگاه می کنید، کابین خودرو به مراتب لوکستر و جذابتر ساخته شده و به خاطر وجود کیت M بر روی این خودرو می توان حس اسپرتتری را هم در ظاهر بیرونی و هم بحث کابین تجربه کرد. لازم به ذکر است که در حال حاضر نسخه ۱۲۰i تنها با مدل پرمیوم به بازار عرضه می شود و قیمت ۴۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را دارد. اما مدل ۱۲۵i با دو تیپ داینامیک و داینامیک اسپرت به بازار ورود پیدا کرده که به ترتیب قیمت ۴۸۴ و ۴۹۹ میلیون تومان را به خود اختصاص داده است.

تفاوت فنی ۱۲۰i و ۱۲۵i
کمپانی ب ام و در این دو نسخه از سری ۱، موتور B48 را نصب کرده که یک پیشرانه دو لیتری توربو است. اما به خاطر مکانیزم و برنامه نویسی متفاوت سامانه تویین پاور ۱۲۰i و ۱۲۵i، تفاوت قدرتی میان این دو نسخه وجود دارد. ۱۲۰i می تواند ۱۸۱ اسب بخار را با گشتاور ۲۹۰ نیوتون متر داشته باشد و ۱۲۵i نیز، توان ۲۲۱ اسب بخار را با گشتاور ۳۱۰ نیوتون متر دارد. جالب است بدانید که شروع به کار سیستم توربو در ۱۲۰i تا حدی زودتر از ۱۲۵i است. با این حال نسخه ۱۸۱ اسب بخاری می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۷.۱ ثانیه ثبت کند و نسخه ۲۲۱ اسب بخار، این عدد را به ۶.۱ ثانیه رسانده است. توان موتور B48 در هر دو خودرو توسط یک گیربکس ۸ سرعته AT ساخت کمپانی ZF، به چرخ های عقب منتقل می شود. برای همین است که سری ۱ ب ام و به عنوان تنها میراثدار هاچبک های دیفرانسیل عقب اسپرت شناخته می شود.

رام کردن سری ۱ در پیست آزادی
وقتی به سری۱ ب ام و نگاه می کنید، در همان اول کار هیچ وقت به این نکته نمی رسید که شاید این هاچبک کوچک بتواند در برخی مواقع مهار نشدنی باشد. مخصوصا اینکه وقتی با نسخه ۱۸۱ و ۲۲۱ اسب بخار آن طرف می شوید، فکر آن به ذهنتان نمی رسد که این خودرو بتواند ذات چالاک بودن مدل های ۳۱۵ تا ۳۲۵ اسب بخاری را یدک بکشد.
اما واقعیت این است که وقتی پا را بر روی پدال گاز هر دو نسخه می گذارید، به خاطر آغاز به کار توربو از همان دورهای ابتدایی، می توانید شتاب خوبی را از ۱۲۰i و ۱۲۵i تحویل بگیرید. یکی از نکات قابل توجه تست این خودروها در پیست آزادی این بود که ۱۲۰i با توان ۱۸۱ اسب بخار توانست شتاب ۷.۱ ثانیه کارخانه را از شیوه شتاب گیری جی پی اسی ثبت نماید. همچنین نسخه ۱۲۵i هم به مراتب بهتر از آن ظاهر شد. از ویژگی های این هاچبک جذاب می توان سواری نرم و بدون سر و صدا را در هر دو نسخه عنوان کرد. البته که مدل ۱۲۵i به خاطر رینگ های بزرگتر تا حدی در هنگام عبور از چاله ها تکان هایی را به کابین وارد می کند. اما در بحث ارگونومی و راحتی سرنشینان، هر دو نسخه سری ۱ دوست داشتنی و لایق نام اسپرت هستند. در نظر داشته باشید که هندلینگ و پایداری مدل های ۱۲۵i موجود در بازار ایران تا حدی بهتر از ۱۲۰i است. البته این مسئله در رانندگی اسپرت دیده می شود. زیرا رینگ بزرگتر و فاق کوتاهتر نسخه ۱۲۵i باعث شده تا حرکات کششی وارد بر لاستیک در آن کاهش پیدا کند و ذات اسپرت خودرو برای مهار این آلمانی کوچک به میان بیاید. باید گفت که سیستم کنترل پایداری الکتریکی هر دو نسخه ۱۲۰i و ۱۲۵i به خوبی کار می کنند و می توانند از خروج محور عقب خودرو از کنترل راننده جلوگیری کنند. ولی با خاموش کردن این سیستم در پیچ های U و S شکل شاهد هستیم که با توجه به نقاط ورود و خروج، می توان با کم فرمانی و بیش فرمانی سری ۱ مواجه شد. شاید برای شما هم عجیب باشد که مسئله کم فرمانی در یک دیفرانسیل عقب آلمانی مطرح می شود. اما پیرو همان نکته ی لاستیک ها، در نسخه ۱۲۰i به خاطر وجود لاستیک با فاق بیشتر و رینگ کوچکتر، با توجه به نوسانی که تا حدی به دیواره لاستیک ها وارد می شود، امکان کم فرمانی نیز وجود دارد. البته که با حرکت معکوس فرمان و یا ترمز ناگهانی می توان این کم فرمانی را بیش فرمانی و یا حتی اسپین شود. اما مشخص است که هیچ گاه در رانندگی شهری نباید توقع داشته باشید تا بتوان ۱۲۰i و ۱۲۵i را به این حالت در آورد. ولی وقتی که می خواهید ذات اسپرت این سری از ب ام و را تجربه کنید، همیشه احتمال هایی وجود دارد که همان احتمال ها و شک ها، حس اسپرت یک خودرو را تشکیل می دهند.
در نهایت باید گفت که هر دو خودرو ۱۲۰i و ۱۲۵i در شرایط فعلی بازار لایق نام اسپرت بودن را دارند. اما تفاوت این دو نسخه به حدی است که می توان گفت: « ۱۲۰i می توان یک گزینه لوکس و با پرستیژ در رانندگی های شهری برای هر فردی باشد و ۱۲۵i می تواند جایگاه یک خودرو اسپرت جذاب را در بازار ایران به دست آورد».

گروه مستند اسب بخار
عکس ها: سامان امانی نژاد

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.